הנספח הצבאי בסין: אין לישראלים סיכוי במכרזי האבטחה למשחקים האולימפיים בבייג'ין 2008

משחקים אנשי עסקים המבקרים בסין תמימי דעים: רק לחב' מובילות ובעלות אורך נשימה יש סיכוי בסין


00:00 ,22.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
משחקים אנשי עסקים המבקרים בסין תמימי דעים: רק לחב' מובילות ובעלות אורך נשימה יש סיכוי בסין
 
"ההזדמנות האמיתית להשתתפות במכרזים לאולימפיאדת בייג'יין 2008, היתה עבור התעשיות הצבאיות והבטחוניות בישראל, אולם הזדמנות זו סגורה בפנינו בגלל האמריקנים. בתחומים אחרים, ההזדמנות עבור חברות ישראליות להתמודדות עצמאית במכרזים של ממשלת סין, חסומה כמעט לגמרי". כך אמר ל"גלובס" הנספח הצבאי של ישראל בבייג'ין, דוד ציון.

ציון משמש בתפקידו מזה שלוש שנים, כולל בתקופת החרפת היחסים בין המדינות עקב ביטול עיסקת הפאלקון. הוא מעריך, כי האפשרות היחידה עבור חברות ישראליות להשתתפות במכרזי הענק בסין, תהיה השתלבות בביצוע עבודות עבור חברות בינלאומיות בשותפות סינית, כגון סימנס סין וג'נרל אלקטריק סין.

ג'וש שוהם, מבעלי חברת ברידג' (השותף עם חיים קמחי, לשעבר מנהל הפעילות של שאול אייזנברג בסין), מעריך גם הוא, כי האפשרות היחידה עבור חברות ישראליות לזכות בנתח מהמכרזים הממשלתיים בסין, היא באמצעות חברות בינלאומיות או חברות סיניות.

לדברי שוהם, "בהתמודדות ישירה, כמעט שאין לחברות הישראליות סיכוי, וגם בהתמודדות דרך חברות ענק בינלאומיות וסיניות, חברה ישראלית צריכה להיות בעלת יתרון יחסי מובהק בטכנולוגיה ובידע. אחרת, לא כדאי לה להגיע להתחיל בפעילות בסין".

שוהם הוסיף: "לא שאין כאן סיכוי לחברות ישראליות, שכן חברות כמו אלווריון וגילת לוויינים מצליחות כאן מאוד, בהיותן מהחברות המובילות בתחומן. אם אתה חברה גדולה שיש לה סבלנות וזמן להשקיע בשוק הסיני, יש לך סיכוי כאן. אבל, רוב החברות צריכות להעריך ריאלית את כדאיות ההשקעה לטווח ארוך".

ההערכות בקרב היצואנים הרבים הן זהות, ולדבריהם גם אם ציפו בתחילת הביקור למצוא פוטנציאל לשיתוף פעולה בסין, הבינו עתה, כי לצורך כניסה לשוק הסיני יצטרכו לבצע השקעה ניכרת לאורך זמן, בטרם יוכלו לראות תוצאות כלשהן, אם בכלל.

יו"ר לשכת המסחר ישראל-סין ומבעלי חברת הסחר קומדן, עמוס יודן, העריך גם הוא, כי "רק חברות ישראליות בעלות נוכחות קבועה בסין ובעלות יכולת להמשיך להשקיע בשנתיים הקרובות, כאשר ההכנסות יתחילו לזרום חזרה רק בעוד ארבע שנים - רק הן יוכלו להשתתף במכרזים".

להערכת יודן, סיכויי חברות ישראליות לזכייה באמצעות חברות סיניות ובינלאומיות הם בתחומי מוצרי ביטחון. לעומת זאת, בתחומי סביבה ותשתיות, הסיכויים אינם גבוהים, שכן ממשלת סין אינה מעניקה ערבויות לפרויקטים בתחומי תשתיות וסביבה שניתנות למימוש בשוק הבינלאומי לצורך השגת מימון.

יודן ציין, כי חברת קומדן ניסתה לבצע בסין כמה פרויקטים משותפים עם תהל, כולל ניסיון להקמת מפעל טיהור שפכים גדול בבייג'ין, אולם הניסיון נכשל משום שהערבות שנתנה ממשלת סין היתה רק לרכש המים המטוהרים.