המלצה: על ישראל להתאים את עצמה למדיניות המוניטרית האירופית

"על ישראל להתאים כבר עתה את מדיניותה המוניטרית לזו הנהוגה כיום באיחוד האירופי, כשלב ביניים עד לאיחוד מוניטרי אפשרי בעתיד. כך ממליץ צוות משימה משותף ישראלי-אירופי (IEPN) הפועל ביוזמת ובחסות "קרן פרידריך אברט" הגרמנית הפועלת בישראל


00:00 ,31.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

"על ישראל להתאים כבר עתה את מדיניותה המוניטרית לזו הנהוגה כיום באיחוד האירופי, כשלב ביניים עד לאיחוד מוניטרי אפשרי בעתיד. כך ממליץ צוות משימה משותף ישראלי-אירופי (IEPN) הפועל ביוזמת ובחסות "קרן פרידריך אברט" הגרמנית הפועלת בישראל.
 
מטרת הצוות היא לשדרג את היחסים הכלכליים, הביטחוניים, התרבותיים והמדעיים בין ישראל לאיחוד האירופי. ההמלצה כלולה במסמך שהכין ד"ר זלמן פ. שיפר, לשעבר בכיר בבנק ישראל.
 
לדברי שיפר, למרות שהצטרפות ישראל לאיחוד האירופי ולגוש היורו איננה סבירה בטווח הבינוני, יש מקום לשקול לשנות את המדיניות הכלכלית כדי ליצור תשתית להצטרפות עתידית שתיושם בטווח הארוך. הדבר נדרש לאור עוצמתו וחשיבותו של גוש היורו.
 
בין היתר, ממליץ מחבר המסמך, כי על ישראל לשנות את תמהיל הרזרבות במטבע חוץ, המוטה כיום דולרית, ולהגביר את מרכיב האירו בתוכו, לשנות את הרכב סל המטבעות ולמזער את תהליך הדולריזציה של המשק הישראלי.
 
כן ממליץ המסמך להגביר את שיתוף הפעולה עם ארגון ERMAIL שהוא הזרוע לשיתוף פעולה בין מדינות האיחוד לבין מדינו שטרם הצטרפו אליו, או שטרם אימצו את מדיניות המטבע המשותפת של האיחוד. כן ממליץ המסמך שישראל תצטרף לשיטה האירופית של הבנקים המרכזיים. לדברי שיפר, גם מדינות מזרח אירופה ומרכזה, אשר ראו את עצמן מועמדות להצטרף לאיחוד, ביצעו צעד דומה.
 
שיפר מדגיש במסמך, כי בתחום הפיסקלי ישראל התאימה את מדיניותה לזו המקובלת בארצות האיחוד, בעיקר בכל הקשור לגודל הגירעון. עם זאת, ישראל אימצה את התפיסה האמריקנית של הורדת מיסים על פני הקטנת הגירעון ועליה לשקול מחדש את מדיניותה בנושא.