המכס האמריקאי יחייב להציג מספר חד ערכי של היבואן הסופי כבר במועד היבוא

החל מ – 01/10/2004 תיכנס לתוקף בארה"ב תקנת מכס אשר תחייב את היבואנים, או נציגיהם, ליתן למכס את מספרי הזיהוי של היבואן הסופי: Internal Revenue Service tax number או Social Security number for individual.


00:00 ,22.09.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
החל מ – 01/10/2004 תיכנס לתוקף בארה"ב תקנת מכס אשר תחייב את היבואנים, או נציגיהם, ליתן למכס את מספרי הזיהוי של היבואן הסופי:
Internal Revenue Service tax number
או
Social Security number for individual

הדרישה באה במסגרת יוזמה רחבת היקף שבמסגרתה מבקשת רשות המכס להביא לכך שהמידע הנמסר לה נכון ומדויק וכן כדי לאפשר לבצע ניתוח סיכונים לגבי המשלוחים והאפשרות לקשר אפשרי בין הטובין המיובאים לגורמי פשע וטרור.

עד למועד כניסתן לתוקף של התקנות החדשות רשאים סוכני המכס להעביר למכס במועד התרת הטובין את שמות היבואנים בלבד וכתובתם, במידה ומספר הזיהוי אינו קיים.

רשות המכס הודיעה במנשר לסוכני המכס כי במועד כניסת התקנה לתוקף, בהעדר מספרי הזיהוי הדרושים, סחורות לא תשתחררנה. עפ"י המנשר, המכס רשאי אף לדרוש החזרת סחורות למדינות המקור במידה ומספרי הזיהוי לא יהיו בנמצא.

על פי המידע שהופץ עולה כי רשות המכס האמריקאית התירה שחרור מטענים אשר ערכם המוצהר נמוך מ – 2,000 $, שלגביהם מספרי הזיהוי אינם ידועים, ללא מתן מספרי הזיהוי. במקרה זה, יהיה על סוכן המכס להקליד את פרטי היבואן : שם וכתובת מלאה.

אחת הגרסאות היא שבהעדר מספרי הזיהוי, לא יתיר המכס שחרור ממוכן אלא ידני ולכן ממליצים סוכני המכס כי היצואנים יעשו את המירב כדי להשיג את מספרי היבואנים ולציינם על גבי החשבונות או שטרי המטען. העדר מספרי הזיהוי יחייב שחרור ידני ויעכב את שחרור הסחורות.

סוכני מכס בארה"ב יצאו בימים האחרונים באזהרה כי החלת תקנות המכס האמריקאי להציג את מספר זיהוי היבואן ומתן מידע בדבר משלוחים בעלי ערך נמוך יגרום לעיכובים משמעותיים בשחרור סחורות ממכס ובד בבד יעלה את העלויות הלוגיסטיות. לטענתם, הם עומדים בפני מצב כמעט בלתי אפשרי שבמסגרתו יהיה עליהם לחפש את מספרי הזיהוי לכל יבואן.

הבעיה אותה צופים סוכני המכס, בכל הנוגע למתן מספרי הזיהוי, היא הזהירות בה נוקטות החברות האמריקאיות כאשר הן מתבקשות למסור את מספרי הזיהוי של רשות המס או הביטוח הלאומי.

בנוסף לכניסתה לתוקף של תקנת מספר הזיהוי החד ערכי, תיכנס לתוקפה תקנה חדשה אשר במסגרתה מחזירה רשות המכס את הגלגל אחורנית ומחייבת לציין ברשומון היבוא פרוט מלא של כל פרטי היבוא לרבות אלה שערכם נמוך מ – 2,000 $.

לפני למעלה מעשר שנים ביטל המכס האמריקאי את חובת הפרוט המלא במטרה לזרז את תהליך השחרור. על פי התקנה החדשה חלה חובה על היבואנים לדווח על כל פרטי המטענים הכלולים במשגור ללא קשר לערכם כדי לאפשר התרתם.
 
 
התמונה המוצגת במאמר נלקחה מאתר המכס האמריקאי בכתובת : http://www.customs.ustreas.gov.
שם הצלם : James R. Tourtellotte.