המכס: במהלך 2008 נתפסו משלוחים המפרים זכויות קניין בשווי 3.7 מיליון שקל

במהלך מבצע בינלאומי לאיתור מוצרים מזויפים ומפיציהם שהתקיים לאחרונה עלה כי המדינה העיקרית ממנה הגיעו טובין מפרים היא סין. רוב מטעני היבוא המזויפים היו עבור יבואנים מהאוטונומיה


00:00 ,22.12.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

במהלך מבצע בינלאומי לאיתור מוצרים מזויפים ומפיציהם שהתקיים לאחרונה עלה כי המדינה העיקרית ממנה הגיעו טובין מפרים היא סין. רוב מטעני היבוא המזויפים היו עבור יבואנים מהאוטונומיה
 
המדינה העיקרית ממנה הגיעו טובין שנחשדו כמפרים זכויות קניין רוחני היא, סין, כך עולה מממצאי מבצע "הסוס הטרויאני" - מבצע בינלאומי לאיתור מוצרים מזויפים ומפיציהם, שהתקיים לאחרונה ובו נטל חלק מינהל המכס ברשות המסים בישראל.
 
במהלך המבצע נבדקו מאות משלוחים בחשד כי הם מפירים זכויות קניין רוחני ומתוכם עיכב המכס 31 מטענים להמשך תהליך וחלקם להגשת תביעה משפטית על ידי בעלי הזכות. בין הטובין שעוכבו לבדיקה במסגרת המבצע היו מוצרי הלבשה, הנעלה, צעצועים, ארנקים, מטריות, תכשיטים, תוכנות מחשב, טלפונים סלולאריים, בשמים, דברי נוי ועוד. עוד עלה מממצאי המבצע כי רוב מטעני היבוא שנחשדו כמפרים היו עבור יבואנים מהאוטונומיה.
 
מטרתו העיקרית של מבצע "הסוס הטרויאני" היתה חשיפה וגילוי טובין מזויפים המסכנים את בריאות הציבור ומטרתו המשנית היתה חשיפה וגילוי טובין מפרים זכויות יוצרים. למבצע קדם איסוף מידע וניתוחו על ידי המרכז להערכת סיכונים במטה מינהל המכס ולאחר מכן הזנת סימנים מחשידים במערכת הפרופיילינג של המכס.
 
על רקע מבצע זה, ובמטרה להעלות את מודעות הציבור לתופעת הסחר במוצרים מזויפים והסכנה המשמעותית לבריאות הציבור, מפרסם היום מינהל המכס את הנתונים הרשמיים לשנת הפעילות 2008, בתחום ההגנה על זכויות קניין רוחני, מהם עולה כי 361 משלוחים המפרים לכאורה זכויות קניין רוחני בשווי של 3.7 מיליון שקל נתפסו על ידי מינהל המכס בשנת 2008.
 
מסיכום הנתונים עולה כי כ-95% מתפיסות המשלוחים המפרים לכאורה זכויות קניין רוחני, נבעו מיוזמה של עובדי המכס והיתר בעקבות הודעות מוקדמות של בעלי הזכות. בין הסחורות המפרות נמצאו מוצרי הלבשה, הנעלה, שעונים, צעצועים, תיקים, כובעים, כלי מטה, משחקי מחשב, מוצרי היגיינה (משחות שיניים, סכיני גילוח), טלפונים סלולאריים וחלקיהם, חלקי חילוף למחשבים ונגנים, חלקי חילוף לכלי רכב, ממתקים, ציוד משרדי, אביזרי אופנה, בשמים, ספרים, משקאות חריפים, סיגריות, כרטיסי זיכרון, דיבוריות, תקליטורים, תרופות, כדורים נגד אין-אונות, מכשירי שלט-רחוק ועוד.
 
לדברי דורון ארבלי, ראש מינהל המכס ברשות המסים, המאבק בסחר במוצרים המפֵרים זכויות קניין רוחני עומד במקום גבוה בסדרי העדיפות של המכס הישראלי. הפצת המוצרים המזויפים, שלעתים כרוכה בפשיעה המאורגנת ואף בטרור הבינ"ל, פוגעת בבעל הזכות "שהשתלטו" על קניינו ופוגעת במדינה המפסידה תשלום מסי אמת. יתרה מזאת, היא פוגעת בצרכנים, הרוכשים ממיטב כספם מוצרים מזויפים העלולים לפגוע בם ובבריאותם, בכלל זה תרופות, מוצרי מזון, משקאות, סיגריות ועוד.
 
הקונגרס העולמי החמישי למאבק להגנה על זכויות קניין רוחני שנערך לאחרונה במקסיקו, בו השתתפו נציגים מעשרות מדינות, רשויות אכיפה, ארגונים וחברות בינלאומיות, עמד בסימן הידוק שיתוף הפעולה בין המגזר הפרטי לרשויות האכיפה. דורון ארבלי ייצג את המכס הישראלי בקונגרס.
 
מהנתונים הסטטיסטיים, שעלו בקונגרס העולמי, עולה כי 5%-7% מהסחר העולמי הינו סחר במוצרים מזויפים. עוד נדונו האתגרים של רשויות האכיפה בהתמודדות מול תופעת הסחר במוצרים מזויפים, בכלל זה, זיוף מוצרים מסוכנים לבריאות הציבור (כגון תרופות, מזון, צעצועים, חומרי בניין, מוצרי ניקיון וקוסמטיקה), כניסת ארגוני פשיעה לתחום, גלובליזציה של זיוף (רוב הזיוף מתבצע בסין אך גם במדינות מזרח אירופה ובאפריקה) ומכירת מוצרים מזויפים באינטרנט.
 
אחד המסרים של הקונגרס העולמי היה כי כל שרשרת הסחר צריכה להיות שותפה למלחמה בנגע, החל מספקי חומרי הגלם, משלחים ועד ללקוחות עצמם. רק שיתוף פעולה מלא בין כולם יכול להוביל לשינוי מגמה.