המחלקה להסכמי סחר בילטראליים פירסמה נוהל פניות חדש לטיפול בחסמי סחר

בכדי להבטיח את שמירת הזכויות המגיעות ליצואנים וליבואנים ישראלים במסגרת הסכמי אזור הסחר החופשי, ולהקל על פניותיהם בנושאי חסמי סחר ושנים, פרסמה המחלקה להסכמי סחר בילטראליים במשרד התמ"ת נוהל פניות חדש


00:00 ,29.08.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

בכדי להבטיח את שמירת הזכויות המגיעות ליצואנים וליבואנים ישראלים במסגרת הסכמי אזור הסחר החופשי, ולהקל על פניותיהם בנושאי חסמי סחר ושנים, פרסמה המחלקה להסכמי סחר בילטראליים במשרד התמ"ת נוהל פניות חדש.
 
מטרת הנוהל הינה מתן מסגרת לפניות בנושאי חסמי סחר תוך העלאת המודעות לזכויות הקיימות במסגרת הסכמי הסחר ומתן מידע לגבי אפשרויות הגשת התלונה. בין היתר מפרט הנוהל: אילו סוגי תלונות יכולות להתקבל, אילו הסכמים רלבנטיים קיימים, מהי הדרך לפניה, אילו נתונים יש להגיש בפניה מסוג זה, מהו לוח הזמנים לתשובת המינהל ומהן התוצאות האפשריות של תלונה מסוג זה.
 
כידוע, הסכמי אזור הסחר החופשי של ישראל טומנים בחובם הטבות סחר למדינות החברות בהסכם. הסכמים אילו מחייבים את המדינות המהוות צדדים להסכם להפחית עד לאפס את המכסים על כלל המוצרים התעשייתיים (מלבד יוצאי דופן המצוינים בהסכם). כמו כן כוללים הסכמים אילו הטבות מסוימות על מוצרי מזון וחקלאות. מלבד הטבות המכס, חלק מהסכמי האס"ח כוללים הטבות נוספות (לדוגמה- רכש ממשלתי). מדינה שהינה צד להסכם אס"ח ואינה ממלאה אחר התחייבויותיה לפיו, יוצרת למעשה חסם סחר.
 
לישראל הסכמי אס"ח עם: האיחוד האירופי, ארה"ב, קנדה, מקסיקו, אפט"א, רומניה, בולגריה, תורכיה והסכם סחר חלקי עם ירדן.
 
מינהל סחר חוץ במשרד התעשייה, המסחר התעסוקה, אמון על עיצוב ויישום מדיניות הסחר של ישראל. מתוקף כך הינו היוזם והעורך של הסכמי אזור סחר חופשי ולכן גם הגוף השומר על יישומם התקין.
 
את הנוהל ניתן לראות באתר משרד התמ"ת בלינק: www.moital.gov.il/fta_nohal.