המדען הראשי ביקר בהולנד ובדנמרק במטרה לחזק קשרי המו"פ

ד"ר אלי אופר שוקל לאמץ מודל הולנדי לשיפור העברת ידע מהאקדמיה לתעשייה. עד היום קיימים למעלה מ-40 פרויקטים משותפים להולנדים וישראלים


00:00 ,04.09.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

ד"ר אלי אופר שוקל לאמץ מודל הולנדי לשיפור העברת ידע מהאקדמיה לתעשייה. עד היום קיימים למעלה מ-40 פרויקטים משותפים להולנדים וישראלים
 
המדען הראשי במשרד התמ"ת, ד"ר אלי אופר,  ערך סבב פגישות בהולנד ובדנמרק. בהולנד נפגש המדען עם ראשי משרד הכלכלה ההולנדי ועם הגוף המקביל ללשכת המדען בהולנד, SenterNovem. אופר ומארחיו דנו בדרכים לחזק את שיתוף הפעולה בין המדינות באמצעות שימשו במנגנונים האירופיים כדוגמת יורקה. אופר ציין כי עד היום נרשמו למעלה מ-40 פרויקטים משותפים להולנדים וישראלים במסגרת יורקה וכי ועדת המחקר בראשותו קבעה עדיפות לאישור פרויקטים במסלולים הרב לאומיים.
 
המדען הראשי נפגש גם עם מנהל המו"פ ביונילבר, ענקית המזון והקוסמטיקה ההולנדית-אנגלית. החברה, בעלת מחזור מכירות שנתי של כ-50 מיליארד דולר, מחזיקה בארץ מספר מפעלים ושותפויות אסטרטגיות. במהלך הפגישה נדונה האפשרות להוסיף על פעילות זו גם פעילות מחקר בתחום המזון.
 
בדנמרק נערכו דיונים אחרונים לקראת חתימה על הסכם לשיתוף פעולה במחקר ובפיתוח בין המדינות. הסכם שכזה אמור להיחתם עד סוף השנה בעת ביקור של בכיר דני בישראל.
 
אופר הזכיר כי דנמרק היא אחת המדינות המפותחות בעולם וכי היא מדורגת במקומות הראשונים בעולם כמעט בכל קטגוריה הקשורה בתוצר לאומי, באיכות חיים, חינוך, בריאות ומחקר ופיתוח. אופר ציין עוד כי שיתופי פעולה של חברות ישראליות עם חברות דניות יסייעו בפריצת שווקים חדשים בעיקר בצפון אירופה ובבלקן. 
 
עם חזרתו לארץ, ציין ד"ר אופר כי הוא שוקל לאמץ מודל ההולנדי חדשני לגישור על הפער בין האקדמיה והתעשייה. המודל מציע לעסקים קטנים ובינוניים "קופונים" בהיקף של 2,500 ו 7,500 יורו. הקופונים יהוו את התשלום עבור תוכניות מחקר ופיתוח המוזמנים מהאקדמיה וממכוני המחקר. המדען הראשי חשף כי כלי זה יכול להפוך מרכזי בתוכנית לקידום טכנולוגי של התעשייה המסורתית. אופר הוסיף כי התוכנית מציעה לראשונה מודל נוח וידידותי לגישור על החסם המונע מהתעשייה לפנות להזמנת מחקרים מהאקדמיה. בימים אלה נערכת בלשכת המדען הראשי עבודה לבחינת התאמת המודל ההולנדי לעבודה בישראל.
 
הנספח הכלכלי של ישראל להולנד ולדנמרק, רועי פישר, מסר כי ממשלת הולנד קיבלה לאחרונה החלטה להעביר את חלק מעודפי גביית מסים שנרשמו בשנה האחרונה לקרן מיוחדת שתשקיע במחקר ופיתוח. הולנד, יצואנית הגז הטבעי הרביעית בגודלה בעולם, נהנית מעליית מחירי הדלקים בעולם, אך מבקשת להשקיע את הכסף חזרה בחקר אנרגיה חלופית, שימור הסביבה והגנה על מקורות המים.