המדינה נחלצת לעזרת היצואנים: תעמיד ערבות של 700 מיליון דולר לביטוח אשראי

הערבות תינתן לחברה לביטוח סיכוני סחר חוץ לארבע שנים. צפוי גידול בהיקף הייצוא הישראלי


00:00 ,25.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
הערבות תינתן לחברה לביטוח סיכוני סחר חוץ לארבע שנים. צפוי גידול בהיקף הייצוא הישראלי
 
המדינה תעניק ערבות של 700 מיליון דולר לחברה לביטוח סיכוני סחר חוץ (בסס"ח) לתקופה של ארבע שנים - כך עולה מבקשה לאישור הערבות שתידון הבוקר בוועדת הכספים. כיום מסגרת ערבויות המדינה באמצעות הבסס"ח היא כ-200 מיליון דולר.

הרפורמה, שתועלה היום להצבעה בוועדה, תגדיל את מסגרות האשראי ליצואנים ותוסיף דרישה לאישור של המפקח על הבנקים למתן ערבויות המדינה.

בפנייתו אתמול לוועדה אמר שר האוצר בנימין נתניהו כי מתווה הערבות גובש בשיתוף המפקח על הבנקים והוא מקובל עליו. אישור המפקח על הבנקים ניתן בכפוף לאישור הוועדה המייעצת לבנק ישראל, לצורך חישוב יחס ההון המזערי ומגבלת לווה בודד בבנקים בגין האשראי.

נתניהו אמר כי מתווה זה מאפשר להגדיר את האשראי שבגינו תינתן הערבות על ידי החברה באופן זהה לזה הניתן לממשלה ישראל או שזוכה לערבות מהמדינה. צעד זה צפוי להביא להוזלת האשראי הבנקאי הניתן ליצואנים והרחבת היקפו, וכתוצאה מכך - להגדלת היקף הייצוא הישראלי.

עוד אמר נתניהו, כי מדיניות החיתום של החברה תהיה מבוססת על בחינת פרמטרים של מדינת הקונה ובחינת איתנותו הפיננסית של הקונה. החשב הכללי באוצר או נציגו יאשרו את תנאי ביטוח החברה לכל עסקה בנפרד.

החברה תגבה פרמייה בגין הערבויות שתעניק. החשב הכללי יקבע את היקף הערבות, תקופת האשראי ומגבלות על סכומי עסקות. ערבות המדינה תהיה לתקופה של ארבע שנים.

שר האוצר נתניהו אמר כי הבסס"ח תשמור על רמת הון עצמי (הון מניות, קרן לסיכונים מיוחדים ועודפים) של 20 מיליון דולר. אם סכום התביעות נגד החברה בגין ערבויות שהוציאה יהיה גבוה מ-125 מיליון דולר תשמש מחצית מהונה העצמי של החברה עבור תשלום התביעות - ובלבד שהונה העצמי של החברה לא יפחת מ-10 מיליון דולר.

אם לא תספיק מחצית הונה העצמי של החברה עבור תשלום מלוא התביעות הללו, תהיה המדינה ערבה להתחייבויות אשר לא שולמו מההון העצמי עד לתקרה של 700 מיליון דולר.


הרפורמה בביטוח אשראי ליצואנים

* ערבויות המדינה ליצואנים יגדלו ל-700 מ' ד'

* כיום מסגרת ערבויות המדינה היא כ-200 מ' ד'

* צפויה הוזלת האשראי הבנקאי ליצואנים והגדלתו

* יידרש אישור המפקח על הבנקים למתן הערבויות