היקף החובות ליצואנים הישראלים עומד על כ-490 מליון דולר

מסיכום נתוני 2010 בבססח עולה כי, כ-10% מכלל החובות ליצואנים הישראלים הם מלקוחות במדינות ה-PIIGS, העומד על כ-47 מיליון דולר


00:00 ,29.12.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

המשבר הכלכלי וחוסר היציבות במדינות ה-PIIGS משפיע גם על היצואנים הישראלים. מסיכום נתוני 2010 שנערך בבססח, החברה הישראלית לביטוח אשראי, עולה כי כ-10% מכלל החובות הבעייתיים ליצואנים הישראלים הם מלקוחות במדינות פורטוגל, אירלנד, איטליה, יוון וספרד. זאת למרות שהיקף הייצוא הישראלי למדינות הללו עמד בשנת 2010 על כ-6.5% מכלל הייצוא הישראלי (ללא יהלומים) הצפוי לעמוד השנה על כ-41.5 מיליארד דולר.
 
מנתוני בססח עולה כי היקף החובות הבעייתיים ליצואנים הישראלים, נכון לסוף השנה, עומד כיום על כ-490 מיליון דולר. זאת בהשוואה לכ-600 מיליון דולר חובות בעייתיים בשיאו של המשבר הגלובלי. בבססח מגדירים חוב בעייתי כפיגור בתשלום הלקוח מחו"ל ליצואן מעבר ל-30 ימים, ביחס לתנאי האשראי המוסכמים עם הלקוח.
 
על פי נתוני בססח, היקף החובות של לקוחות במדינות ה-PIIGS עומד על כ-47 מיליון דולר. מובילת הפיגורים בקרב מדינות ה-PIIGS היא פורטוגל עם היקף יצוא ישראלי של כ-103 מיליון דולר והיקף חובות של 4.3 מיליון דולר, המקנים לה יחס חוב בעייתי של כ-4.2%. במקום השני בקרב מדינות ה-PIIGS, היא אירלנד עם היקף יצוא של כ-83 מיליון דולר והיקף חובות של כשני מיליון דולר המקנים לה יחס חוב בעייתי בשיעור של 2.4%.
 
במקום השלישי, ניצבת איטליה עם היקף יצוא המוערך ב- 1.27 מיליארד דולר והיקף חובות של כ-26 מיליון דולר, המקנים לה יחס חוב בשיעור של 2.1%. לאחר מכאן ניצבת ספרד, עם היקף יצוא המוערך במיליארד דולר והיקף חובות של 12.4 מיליון דולר המקנים לה יחס חוב של 1.17%. סוגרת את הרשימה דווקא יוון עם היקף יצוא של 196 מיליון דולר והיקף חובות של 2.2 מיליון דולר, המקנים לה יחס חוב של 1.1%.

לדברי דוד מילגרום, מנכ"ל בססח, "למרות תחושת השיפור במצב הכלכלי העולמי, אנו רואים כי היקף החובות הבעייתיים ליצואנים עדיין גבוה ביחס לנורמה שהייתה מקובלת בשנים שקדמו למשבר הגלובלי". לדבריו, מעבר להיקף הגבוה של החובות הבעייתיים, היצואנים נאלצו השנה להתמודד גם עם שערי חליפין נמוכים שפגעו בהכנסותיהם. לגבי הצפי לשנת 2011, מילגרום מעריך שהיקף החובות הבעייתיים ליצואנים עדיין יהיה ברמה גבוהה. בסבירות נמוכה יותר קיימת אפשרות לחדלות פירעון של מדינה מערבית ממדינות ה-PIIGS, ובמקרה זה צפויה הרעה נוספת במוסר התשלומים ליצואנים.