היועץ הכלכלי בשגרירות ארה"ב: ישראל פוגעת במשקיעים אמריקאיים ע"י אימוץ תקנים אירופאיים

על ישראל לחולל רפורמה בשלושה תחומים מרכזיים כדי לעודד משקיעים אמריקאיים: תקינה טכנית, הגנת הקניין הרוחני ומכרזים ממשלתיים


00:00 ,01.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
על ישראל לחולל רפורמה בשלושה תחומים מרכזיים כדי לעודד משקיעים אמריקאיים: תקינה טכנית, הגנת הקניין הרוחני ומכרזים ממשלתיים

"ישראל איננה עושה די לעודד משקיעים אמריקאיים פוטנציאליים להשקיע במשק הישראלי ואף פוגעת במשקיעים הפועלים כבר בארץ. הדבר בא לידי ביטוי בשלושה מישורים: היעדר הגנה מספקת על הקניין רוחני, אימוץ תקנים טכניים אירופאיים במקום אמריקאיים והיעדר שקיפות ועקביות במכרזים ממשלתיים." כך אמר היועץ הכלכלי בשגרירות ארה"ב, וודוורד קלארק פרייס, בהופעה בפני "פורום מנכ"לי ההיי-טק" של המרכז הישראלי לניהול (המי"ל), המאגד מנכ"לים ובכירים בתעשיית ההיי-טק. הכנס התקיים במלון "דן-אכדיה" בהרצליה והיועץ הרצה בו על שיקולי ההשקעה של חברות אמריקאיות בישראל.

היועץ פרייס טען, כי למרות שלישראל פוטנציאל כלכלי רב, עדיין רחוקה הדרך ממיצויו עקב מדיניות הפוגעת במשקיעים מארה"ב. הוא מתח ביקורת על כך שישראל מאמצת בעיקר תקנים טכניים אירופאיים וע"י כך פוגעת במספר משקיעים שכבר פועלים בישראל ובכאלה הרוצים להשקיע בה. לדבריו, מתוך 168 תקנים שישראל עתידה לאמץ בשנה הקרובה רק 3 יהיו אמריקאיים והיתר אירופאיים. תחום נוסף אשר לדברי היועץ פרייס פוגע במשקיעים אמריקאיים הוא מכרזים ממשלתיים בתחום האנרגיה והתשתית. לדבריו, משקיעים אמריקאיים לא יכלו להשתתף במכרזים להפקת גז טבעי ובמכרזים להתפלת מי ים, שכן המכרזים היו בלתי עקביים ובלתי שקופים לציבור, עובדה שהובילה את התקשורת בישראל לכנותם "מכרזים בנוסח העולם השלישי". לדבריו, על ישראל לחולל רפורמה משמעותית בתחום המכרזים הממשלתיים, אם ברצונה למשוך לכאן משקיעים מארה"ב.


התחום השלישי שבו על דעת היועץ בשגרירות ארה"ב לחולל רפורמה הוא ההגנה על הקניין הרוחני. לדבריו, חברות תרופות אמריקאיות רבות מאוד מתלוננות על כך שממשלת ישראל איננה מגנה על נתוני ניסויים קליניים מהעתקה ע"י יצרנים מתחרים, כפי שעושות מדינות מפותחות אחרות. גם מחזיקי זכויות יוצרים בתחום המוסיקה והתוכנה אינות נהנות מהגנה על זכויותיהן לתמלוגים, שכן העתקות פיראטיות של מוסיקה ותוכנות אינן נתקלות בענישה. מעבר לפגיעה בהשקעות פוטנציאליות מארה"ב, עובדות אלה הביאו לכך שישראל עדיין מצויה ברשימת המעקב של ארה"ב ומקשה מאוד על קבלת ישראל לארגון ה-OECD.

עם זאת, שיבח היועץ וודוורד קלארק פרייס את מדיניותו הכלכלית של שר האוצר, בנימין נתניהו, ואמר, כי נראה שישראל נחלצת במהירות מהמיתון שפקד אותה בשנים האחרונות. לדבריו, צמצום ההוצאה הציבורית, הרפורמה במס ובפנסיה ותוכנית ההפרטה השאפתנית הביאו להגדלת ההשקעות הזרות הישירות ונראה, כי היקף ההשקעות בשנת 2004 עד כה כבר עולה על ההיקף בשנה שעברה כולה, שהסתכם ב-3.7 מיליארד דולר.