החל ממחר: צו חדש לפיקוח על יצוא טובין, טכנולוגיה ושירותים שימושיים

הצו החדש ישלים צווי פיקוח נוספים שמטרתם ציות למשטרים בינלאומיים, ויש בו כדי למצב את ישראל כמדינה המסייעת לשמירת השלום בעולם ויציבותו, על ידי הגברת האחריות הבינלאומית ביצוא טובין, טכנולוגיה ושירותים דו-שימושיים


00:00 ,31.12.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

הצו החדש ישלים צווי פיקוח נוספים שמטרתם ציות למשטרים בינלאומיים, ויש בו כדי למצב את ישראל כמדינה המסייעת לשמירת השלום בעולם ויציבותו, על ידי הגברת האחריות הבינלאומית ביצוא טובין, טכנולוגיה ושירותים דו-שימושיים.
 
מחר יכנס לתוקף צו חדש לפיקוח על יצוא טובין, טכנולוגיה ושירותים שימושיים  ["צו היבוא והיצוא (פיקוח על יצוא טובין, שירותים וטכנולוגיה דו שימושיים) - התשס"ו - 2006"] – כך מסר אוהד אורנשטיין, מנהל מינהל כימיה ואיכות הסביבה במשרד התמ"ת.
 
הצו החדש ישלים צווי פיקוח וציות למשטרים בינלאומיים, שמטרתם לסייע לשמור על השלום בעולם ויציבותו, על ידי הגברת האחריות הבינלאומית ביצוא טובין, טכנולוגיה ושירותים דו-שימושיים בתחום הנשק הקונבנציונאלי.
 
הפיקוח באמצעות הצו יחול על יצוא של מוצרים וטכנולוגיות דו-שימושיים בתחום הנשק הקונבנציונאלי, דהיינו, מוצרים המיועדים לשימוש אזרחי אך עשויים לשמש כנשק או בייצור נשק קונבנציונאלי.
 
עוד מציין אוהד אורנשטיין כי במהלך זה מתחייבת ישראל ליישם הפיקוח על רשימות טובין הנמצאים ב"הסדר ואסנאר", בו חברות כיום 40 מדינות בעולם, ומהותו פיקוח, בהסדר רב צדדי, של אמצעי לחימה קונבנציונאליים ופריטים וטכנולוגיה דו-שימושיים. הפיקוח על רשימות הנשק והציוד הביטחוני מוסדר כיום על ידי משר הביטחון ואילו צו התמ"ת נועד להכניס לפיקוח טובין וידע המיועדים בדרך כלל לשוק האזרחי, אך יכולים לשמש גם למטרות צבאיות ביטחוניות.
 
משרד התמ"ת בשיתוף משרדי החוץ והביטחון, יישמו הפיקוח באמצעות רישום ורישוי יצואנים, בתחומי האלקטרוניקה לסוגיה ,התוכנה, תקשורת, מערכות הנעה וניווט, חומרי מבנה ועוד-כל עוד המוצרים מוגדרים ברשימות הטכניות של ההסדר.
 
יצואן העוסק בטובין וטכנולוגיות ראוי שיבדוק אם מוצריו נכללים בהגדרות ובפירוט עפ"י הרשימות הנמצאות באתר משרד התמ"ת. אתר האינטרנט: www.moital.gov.il/exportcontrol
 
הבדיקה יכולה להיעשות גם עפ"י http://www.wassenaar.org/controllists, אם כי הנוסח המחייב הוא אתר התמ"ת. הרשימות מאוד מפורטות וספציפיות ומגדירות טכנית את הטובין הכלולים בהסדר.