החל מה-1 בינואר תיושם שיטת הערכה חדשה של רכב ביבוא אישי

השיטה חדשה מאפשרת גמישות גדולה יותר בכל הנוגע לאישור חשבונית העיסקה שמוצגת על ידי מייבא הרכב האישי בפני בית המכס. במקביל, יוחמרו הדרישות בכל הנוגע למידע שיידרש ממייבא הרכב לספק וזאת במטרה לבחון את אמיתות החשבונית כמו גם את אופי היבוא


00:00 ,01.01.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

השיטה חדשה מאפשרת גמישות גדולה יותר בכל הנוגע לאישור חשבונית העיסקה שמוצגת על ידי מייבא הרכב האישי בפני בית המכס. במקביל, יוחמרו הדרישות בכל הנוגע למידע שיידרש ממייבא הרכב לספק וזאת במטרה לבחון את אמיתות החשבונית כמו גם את אופי היבוא
 
באוגוסט 2006 אושרה על ידי ועדת הכספים בקשתו של שר האוצר לשינוי בשיטת החישוב של ערכם של טובין שיובאו לשימוש עצמי, ובכלל זה רכב. השיטה החדשה תאפשר איזון טוב יותר בין ההסכמים הבינ"ל עליהם חתומה ישראל לבין הצורך לאפשר יבוא אישי במקביל לתשלום מס אמת ביבוא. שינוי השיטה ייכנס לתוקף היום, 1 בינואר 2007.
 
יבוא אישי של רכב בכל העולם נועד לאפשר יבוא על ידי תיירים, תושבי חוץ, עולים ותושבים חוזרים כמו גם להוות אמצעי משלים ליצירת תחרות בענף הרכב ליבואני הרכב המוסדרים. בישראל קיימת תופעה של יבוא לא מוסדר על ידי סוכנים ליבוא אישי, פעולה אסורה על פי חוק וזאת כדי למנוע אפליה לעומת יבואן מסחרי שחייב באספקת שירות, חלפים, אחריות, תיקון תקלות וכו'.
 
שיעורי המס ביבוא רכב לישראל, שהינם מהגבוהים בעולם, יוצרים לעיתים "תמריץ" להצגת חשבוניות שאינן מייצגות את הערך האמיתי לצורכי מכס - כל זאת במטרה להתחמק מתשלום מס אמת. ממשלת ישראל התחייבה לתקן את תקנות היבוא האישי כך שלא תהיה חריגה מההסכמים עליהם חתומה ישראל בכל הנוגע לקביעת הערך לצורכי מכס בהסתמך על חשבונית העסקה, בד בבד עם מתן מענה סביר לסוגיית הנמכת המחיר בחשבוניות יבוא באמצעות סוכנים וכו'.
 
בשיטה החדשה מהימנות החשבונית תיבחן תוך שימוש באמצעים סבירים ע"פ הסכם גאט"ט מ-1994, וחישובי המסים ייעשו על פי הכללים המקובלים גם ביבוא המסחרי. לעניין זה יבוטל מחיר המינימום מחד, אולם מאידך ייעשה שימוש במחירון מקומי לצרכן, או בכל מאגר מידע רלבנטי, כמו גם דרישה להמצאת מסמכים מסוימים וזאת כדי לוודא את סבירות העיסקה. על קביעת בית המכס ניתן יהיה לערער בפני ועדה שתורכב מנציגי הנהלת רשות המסים.
 
התקנות שאושרו מתייחסות באופן מפורש לרכב, וזאת לאור המורכבות בעת קביעת ערך הרכב בשל תוספות ייחודיות ברכב, נתונים ספציפיים של הרכב המשפיעים על ערכו, רכישה באמצעות סוכנים בניגוד לחוק ויבוא רכב משומש.
 
ממועד אישור התקנות באוגוסט שנה זו, שקדו הגורמים המקצועיים ברשות המסים על גיבוש הוראות ביצוע, אופן אישור העיסקה, שיעורי פחת וכן הלאה. לעניין זה יצוין כי הצוות בחן את שיעורי הפחת בפועל הנובעים מהמחירון המקומי. בחינה זו הראתה כי יש להתאים את שיעור הפחת הניתן בעת יבוא אישי של רכב משומש, לשיעורי הפחת בישראל, זאת לאור העובדה כי לאור התקנות החדשות כל בחינה של סבירות חשבונית העיסקה נעשית בראש ובראשונה בהשוואה למחירון המקומי לצרכן (תוך התאמה של מסים, הובלה, ביטוח וכדומה).
 
שיעור הפחת שנקבע יעמוד מעתה ואילך על 1% לחודש וזאת בהשוואה לפחת מצטבר של 20% בשנת השימוש הראשונה ופחת מצטבר של 30% בשנת השימוש השנייה (טבלת הפחת המלאה מופיעה במדריך המתפרסם באתר האינטרנט).
 
השיטה חדשה מאפשרת גמישות גדולה יותר בכל הנוגע לאישור חשבונית העיסקה שמוצגת על ידי מייבא הרכב האישי בפני בית המכס; במקביל, יוחמרו הדרישות בכל הנוגע למידע שיידרש ממייבא הרכב לספק וזאת במטרה לבחון את אמיתות החשבונית כמו גם את אופי היבוא.
 
מנהל רשות המסים, ג'קי מצא, הבהיר כי מקום בוא יוכח כי החשבונית אשר הוצאה למייבא הרכב הינה מהימנה יאושר הערך המצוין בחשבונית כבסיס לחישוב המסים.
 
מדריך המפרט את אופן יישומן של התקנות החדשות ביבוא אישי של רכב יפורסם באתר האינטרנט של רשות המסים.