החברה לביטוח סיכוני סחר חוץ (IFTRIC): גידול של 22% בהיקף עסקאות יצוא מאושרות לביטוח - 1.01 מיליארד $

יו"ר IFTRIC, דוד בלומברג: יש להתאים את תנאי הסחר של היצואן הישראלי לסטנדרטים הבינ"ל. מהלך זה יכניס למדינה מיליארד דולר ו- 10 אלפים מקומות עבודה


00:00 ,03.02.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
יו"ר IFTRIC, דוד בלומברג: יש להתאים את תנאי הסחר של היצואן הישראלי לסטנדרטים הבינ"ל. מהלך זה יכניס למדינה מיליארד דולר ו- 10 אלפים מקומות עבודה

74 עסקאות יצוא ישראליות בהיקף של 1.01 מיליארד דולר, קיבלו אישור עקרוני על ידי החברה הממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ (IFTRIC), גידול של כ - 22% בהיקף העסקאות לעומת 830 מיליון דולר אשתקד, כך לדברי אורי ברנשטיין, מנכ"ל החברה. האישורים מטעם החברה מסייעים להשגת מימון לאשראי עבור עסקאות יצוא ישראליות בטווחים בינוני וארוך (שנה עד 10 שנים). היקפו הכולל של תיק הביטוח של החברה עומד על כ- 1.5 מיליארד דולר.

מנתוני החברה לביטוח סיכוני סחר חוץ עולה כי ב- 2003 התייצבה ברזיל כמובילה בהיקף הכספי של עסקאות שאושרו: כ- 250 מיליון דולר (18.5%), אחריה פולין (17.7%) בולגריה (7%) סין (4%) והרפובליקה הדומיניקנית (5%). עסקאות בשיעורים של 40-60 מיליון דולר אושרו בטורקיה, ונצואלה, אוזבקיסטאן, אזרביג'אן וצ'ילה, ובהיקפים נמוכים יותר במדינות נוספות. העסקאות שאושרו מתמקדות בחלוקה ענפית בתחומי התקשורת (31%), ציוד רפואי (27%), ביטחון (23%), חקלאות (7%), תעשיה (7%) ותשתיות (5%). ברבעון האחרון של 2003, בעקבות העמדת תוכנית מסחרית חדשה ליצואנים, בה שופרו תנאיהם והוחל בכיסוי עסקאות גם במדינות המערב, בוצעו 16 עסקאות ביטוח מסחרי בהיקף של כ- 65 מיליון דולר. ברנשטיין מעריך כי היקף השימוש של יצואנים בתוכנית המסחרית המשופרת שמציעה החברה יגדל גם בשנה הקרובה.

"מצב המשק הישראלי, הצמיחה והתעסוקה, מחייבים אותנו לפעול בכל אפיק אפשרי על מנת להוציא את המשק ממצבו הנוכחי", כך אמר דוד בלומברג, יו"ר החברה לביטוח סיכוני סחר חוץ (IFTRIC). לדברי בלומברג, "יציאת המשק מהמיתון חייבת לעבור דרך האצה ממשית של נושא היצוא גם אם הדבר מחייב את המדינה להשקיע עוד משאבים כספיים. התחרות על השווקים הבינ"ל מתמקדת במקרים רבים בתנאי המימון שמציע היצואן לעסקה ולא בטכנולוגיה שהוא מתכוון לייצא. המשק הישראלי נמצא בפיגור קשה בנושא זה, שצריך לפתור לאלתר. יצירת תנאי מימון ראויים והאחדתם עם תנאי הסחר בסטנדרטים הבינ"ל של היצוא, תכניס למשק הישראלי מיליארד דולר ועשרת אלפים מקומות עבודה בחישוב זהיר."

ב- 2003 פעלה IFTRIC לשיפור תנאי היצואן הישראלי והשוואת תנאי פעילותו בשווקים הגלובליים לאלו של מתחריו בעולם. במסגרת זו חתמה על הסכמי ביטוח משנה עם שני גורמים בינלאומיים רבי עוצמה: NCM GERLING – החברה ההולנדית לביטוח סיכוני סחר חוץ עם HERMES – החברה הגרמנית לביטוח סיכוני סחר חוץ. לדברי ברנשטיין, לאור החשיבות הרבה והפוטנציאל להגדלת היצוא הישראלי הטמון בפעולות אלו, בכוונת החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ להמשיך במאמצים לחתימת הסכמים דומים עם גורמים בינ"ל נוספים.

במגמה לשפר את תנאי הביטוח ליצואנים, מינה באחרונה שר האוצר בנימין נתניהו ועדה בראשות ד"ר יוסי בכר, מנכ"ל משרד האוצר, שמטרתה לבחון את הצורך בהחלפת שינוי מבנה ביטוח זה. בוועדה חברים גם החשב הכללי, ד"ר ירון זליכה ודוד בלומברג, יו"ר IFTRIC.