הושווה מס הקניה על ג'יפים למס על רכב פרטי

שר האוצר, בנימין נתניהו חתם אתמול על צו המשווה את מס הקניה המוטל על רכבי שטח/ג'יפים (75%), למס המוטל על רכב פרטי (95%). מהאוצר נמסר כי בכך בוטל עיוות כלכלי שהטיב דווקא עם רכבי פנאי יוקרתיים, אך ורק עקב הגדרתם כרכב מסחרי על פי תקנות התעבורה. בכך קיבל שר הא


00:00 ,22.02.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

שר האוצר, בנימין נתניהו חתם אתמול על צו המשווה את מס הקניה המוטל על רכבי שטח/ג'יפים (75%), למס המוטל על רכב פרטי (95%). מהאוצר נמסר כי בכך בוטל עיוות כלכלי שהטיב דווקא עם רכבי פנאי יוקרתיים, אך ורק עקב הגדרתם כרכב מסחרי על פי תקנות התעבורה. בכך קיבל שר האוצר את המלצת איתן רוב מנהל רשות המיסים בישראל.

תוספת ההכנסות כתוצאה ממהלך זה נאמדת בכ-180 מיליון ש"ח.

רוב הסביר כי הגידול בהוצאה לפנאי בעולם ובישראל מתבטא בין היתר בהתגברות הביקוש לרכבי פנאי שטח (ג'יפים) בעיקר כסממן חברתי כלכלי. מגמה זה הביאה לגידול בהיצע של רכבי שטח על ידי יצרני הרכב כדי לענות על הביקוש הרלבנטי. ההפרדה הקיימת בין רכב פרטי לרכב מסחרי (בין היתר על פי גובה הרכב), יצרה מצב לפיו ההגדרה של רכבי שטח כרכב מסחרי "זיכתה" את הכלי במס מופחת.

במקור המיסוי הנמוך יותר על הג'יפים נבע מהגדרתם כרכב מסחרי על פי תקנות התעבורה וצו תעריף המכס, בעיקר בהתבסס על גובה הרכב: ג'יפ שגובהו היה 175 ס"מ ומעלה הוגדר כרכב מסחרי שמס הקניה עליו (75%) היה נמוך מהמס על ג'יפ דומה שגובהו פחות מ-175 ס"מ (95%).

לדברי רוב, אין כל הצדקה כלכלית לעודד רכישת ג'יפים על פני מכוניות נוסעים פרטיות אחרות, כאשר מדובר במוצרים תחליפים. יתרה מזאת, קיימים ג'יפים המוגדרים כרכב פרטי וכיום מופלים לרעה ביחס לג'יפים המוגדרים כרכב מסחרי. לפיכך ג'יפים אלה כלל לא יושפעו מהשינוי בשיעור המס.

יצויין כי המחיר לצרכן של ג'יפים מתחיל בכ- 200,000 ₪, מאמיר במהירות לכחצי מיליון ₪ וישנם ג'יפים שמחירם לצרכן אף מתקרב למיליון ₪. הרכישות של רכבים אלה נעשו רובן ככולן על ידי העשירונים העליונים, כאמור בשיעור מס קניה נמוך מהמס החל על מכוניות פרטיות זולות בהרבה.

תמריץ המס ה"שלילי" יצר מצב לפיו בחלק מהמקרים יבואני הרכב במשותף עם יצרני הרכב התאימו את גובה הרכב על יד ביצוע שינויים שונים במפרט הטכני כך שיתאים לגובה ה"רצוי"; בכך נוצרו חיכוכים סביב ההגדרה של רכב מסחרי, בין רשויות המס ליבואני הרכב.

רוב הבהיר כי במהלך זה ממשיכה רשות המיסים את המדיניות העקבית לפיה יש לבטל עיוותים במערכת המס, כחלק מהמגמה של הרחבת בסיס המס והפחתת נטל המס על כלל הציבור.
יצויין כי ההגדרה של רכב מסחרי כוללת גם את הוואנים וגם את הטנדרים אך, בשלב זה, אין כוונה לשנות את המיסוי על ואנים (המשמשים את הסקטור העיסקי וסקטור משקי הבית כאחד), כמו גם את המיסוי על טנדרים.

השינוי נכנס לתוקף הלילה בחצות.