הושג הסכם שת"פ בין רשויות המכס של ישראל ומדינות אפט"א

ההסכם יאפשר אכיפה יעילה יותר של חוקיות הסחר שבין המדינות, ויאפשר לרשויות המכס להתמקד בסחר הבלתי חוקי, תוך מתן העדפה לזרימה החופשית של הסחר החוקי


00:00 ,16.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

במהלך דיונים שנערכו במהלך השבוע בין נציגי רשות המסים בישראל לעמיתיהם ברשויות המכס במדינות אפט"א (שוויץ, נורבגיה, איסלנד וליכטנשטיין), הסכימו הצדדים על עריכת הסכם לשיתוף פעולה בין רשויות המכס, בעניינים הנוגעים לאכיפת חוקיות היבוא ולניהול חקירות תוך סיוע הדדי.

ההסכם מתמקד בסיוע מבצעי אופרטיבי במניעת הברחות, ובביצוע חקירות משותפות והעברת מידע מודיעיני על ביצוע עבירות מכס. לדברי אורי ברוק, מנהל המחלקה הבינלאומית במכס, שעמד בראש המשלחת הישראלית לשיחות, ההסכם יאפשר אכיפה יעילה יותר של חוקיות הסחר שבין המדינות, ויאפשר לרשויות המכס להתמקד בסחר הבלתי חוקי, תוך מתן העדפה לזרימה החופשית של הסחר החוקי. ההסכם יכנס לתוקף לאחר שיאושרר על ידי הממשלות.

עוד במהלך הדיונים הגיעו נציגי רשויות המכס להסכמה על עניינים שיובילו לקידום ולפישוט הסחר שבין ישראל למדינות אפט"א ובחינת אופציות להקלה על תנאי הסחר. בין הנושאים שנבחנים ויתור על הדרישה מיבואן להציג למכס בתהליך היבוא תעודת מקור מאושרת על ידי המכס ממדינת היצוא ולהסתפק בהצהרה של היצרן על מקור הסחורה. זאת, מתוך מגמה לצמצום הנטל הבירוקראטי המוטל על היצואנים והיבואנים, ייעול המערכות, צמצום עלויות ומתוך שאיפה עתידית למעבר לסביבת מכס נטולת ניירת.

 

נחתם תיקון להסכם הסחר להפעלת הצבירה הפאן אירופית

כזכור, ישראל ומדינות אפט"א (שוויץ, נורבגיה, איסלנד וליכטנשטיין) סיכמו אתמול על תיקון הסכם סחר חופשי משנת 1992, כך שיאפשר לחברות מישראל לבצע צבירה למול שותפות תעשייתיות במדינות אפט"א במסגרת הצבירה הפאן-אירופית.

להשתתפות ישראל במערכת הצבירה הפאן אירופית ים תיכונית יתרונות רבים ליצואנים ישראלים, בעיקר בתחום הטקסטיל. זאת מכיוון שהצבירה מאפשרת ליצרנים לחלק את תהליך היצור על פני מספר מדינות בהתאם ליתרון התחרותי של כל אתר יצור, ועדיין לייצא בפטור ממכס למדינות אירופה. כיום, חברות ישראליות לא יכולות לחלק את יצור המוצר על פני אתרי יצור הנמצאים במספר מדינות, ועדיין ליצא לאירופה בפטור ממכס.

רונית קן, מנהלת המינהל לסחר חוץ במשרד התמ"ת ציינה כי, זהו מהלך נוסף במערכת נרחבת יותר של תיקוני הסכמי הסחר של ישראל למול מדינות אירופה, תיקונים אשר נועדו לאפשר השתתפות ישראל במערכת הצבירה הפאן אירופית המונה יותר מ- 30 מדינות.
 
עד כה תיקנה ישראל את הסכמי הסחר עם ירדן ורומניה ונמצאת במגעים מתקדמים עם טורקיה ובולגריה.