הושג הסדר לפיצוי על נזקי המלחמה לעסקים

הושגה הסכמה עם משרד האוצר על הסדר אוגוסט לפיצוי המגזר העסקי על נזקי המלחמה. לשכת המסחר חיפה והצפון תובעת להחיל את ההסדר החדש גם על יולי


00:00 ,28.08.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

הושגה הסכמה עם משרד האוצר על הסדר אוגוסט לפיצוי המגזר העסקי על נזקי המלחמה. לשכת המסחר חיפה והצפון תובעת להחיל את ההסדר החדש גם על יולי
 
על פי ההסכמה שהושגה עם האוצר, קווי ההסדר המסתמנים יהיו, כפי שדרשה לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, פיצוי על בסיס הפסד מחזור המכירות: השוואה בין מחזור המכירות של העסק באוגוסט 2006 לעומת המחזור שהיה ב-2005, ומתן פיצוי על בסיס אחוזים מההפרש.
 
עסקים שהיקפם עד 1.5 מיליון ₪ יקבלו 65% מהפסדי המחזור, עסקים שהיקפם 1.5–10 מיליון ₪ יקבלו 55% מהפסדי מחזור המכירות, עסקים שהיקפם 10–30 מיליון ₪ יקבלו 50% מהפסדי המחזור ועסקים שהיקפם מעל 30 מיליון ₪ יקבלו 45%. בכל מקרה, ההחזר שיקבל העסק לא יעלה על 3 מיליון ₪.
 
עודד פלר, נשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, שהוביל את המאבק של העסקים בצפון מול האוצר, אומר בעקבות ההסדר: "לשמחתנו, הכיר משרד האוצר בכך שההסכם שנחתם ביולי היה הסכם לא ראוי, שלא ענה על צורכי המגזר העסקי. ההתערבות שלנו, מחאת המגזר העסקי בצפון, הביאה לשיפור משמעותי בפיצוי לעסקים".
 
כזכור, ההסכם שנחתם ביולי נתן פיצוי על בסיס החזר של 132% משכרם של העובדים שנעדרו בשל המלחמה, והמעסיקים חויבו לשלם את מלוא שכרם. הסכם זה ענה על צורכיהם של מפעלים גדולים ועתירי כוח אדם, אך לא פיצה עסקים קטנים ובינוניים על עסקיהם.
 
למרות שההסכם החדש יאפשר לעסקים שירצו בכך להחיל את הסכם יולי גם על אוגוסט בתנאים משופרים (סכום הפיצוי הוגדל מ-132% משכר העובדים שנעדרו בשל המלחמה, ל-145%), תובעת לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון להחיל את ההסדר החדש גם על יולי. "עצם העובדה כי האוצר הסכים לשנות את בסיס ההסכם, מורה כי הסכם יולי לא התאים למציאות. הדרך הנכונה לתיקון המצב תהיה החלת העקרונות של הסדר אוגוסט גם על השבועיים הראשונים של המלחמה ביולי" אמר פלר. "בכוונתנו להמשיך במאמצים לשכנע את ועדת הכספים של הכנסת ואת האוצר לנהוג כך".