הודו וישראל יפתחו במו"מ לקראת הסכם אס"ח בין המדינות

ראש ממשלת הודו הסכים לקבל את הצעת ישראל לפתיחת משא ומתן לקראת הסכם אזור סחר חופשי. זאת בעקבות ביקורו של בן אליעזר בהודו בחודש שעבר


00:00 ,18.02.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

ראש ממשלת הודו הסכים  לקבל את הצעת ישראל לפתיחת משא ומתן לקראת הסכם אזור סחר חופשי. זאת בעקבות ביקורו של בן אליעזר בהודו בחודש שעבר
 
"התחלת התהליכים לקראת הסכם סחר חופשי עם הודו מהווה פריצת דרך ביחסי הסחר בין המדינות", כך אמר שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, בנימין (פואד) בן אליעזר בפגישה שקיים אתמול עם שר המדינה של הודו לנושאי סחר, סינדיה מאדהרווה. "הודו הינה אחת משותפות הסחר המרכזיות של ישראל באסיה, והכרזה זו על התחלת משא ומתן לקראת הסכם סחר חופשי עם כלכלה כה מרכזית כהודו משמעותה יצירת עוגן משמעותי במדיניות סחר החוץ של ישראל באסיה. השגת הסכם סחר חופשי בין ישראל והודו תהווה תשתית לסחר ההדדי בין המדינות וצפויה להגדיל אותו משמעותית".
 
במהלך הפגישה הודיע השר ההודי לשר התמ"ת על החלטת ראש ממשלת הודו לקבל ההצעה הישראלית ולפתוח במשא ומתן לקראת הסכם אזור סחר חופשי בין המדינות.
 
מנהל מינהל לסחר חוץ, בועז הירש, מציין כי "הכרזה זו הינה הבשלה של מאמצים רבים אשר נעשו על ידינו במשך תקופה ממושכת למול הצד ההודי ולאחרונה גם בעת ביקורו של השר בן אליעזר בהודו בינואר השנה". לדבריו, מדינת ישראל הגישה עוד במאי 2007 בקשה רשמית למשרד הסחר ההודי להתחיל במו"מ על הסכם אזור סחר חופשי בין המדינות. "מסקר היתכנות שערכו שתי המדינות נמצא כי התעשייה ההודית מעוניינת בהסכם כזה, וכי עבור התעשייה הישראלית קיימים יתרונות ברורים במימוש פוטנציאל הסחר ושיתופי הפעולה עבור שתי המדינות מכינונו של הסכם אס"ח ביניהן".
 
הכניסה למשא ומתן לקראת הסכם סחר חופשי עם הודו מהווה קרש קפיצה נוסף ליצואנים הישראלים אל מול השוק האסייתי בכלל, וההודי בפרט. במינהל סחר חוץ מצפים כי בוועדה הכלכלית המעורבת בין ישראל והודו הצפויה להתקיים באמצע השנה, יגיעו להסכמות נוספות עם הצד ההודי לקידום פעילותן של חברות ישראליות במדינה מרכזית זו.
 
משרד התמ"ת הכריז בשנים האחרונות על הודו כמדינת יעד לחיזוק יחסי הסחר והשת"פ הטכנולוגי. מאז ננקטו בשיתוף עם מכון היצוא מספר צעדים משמעותיים ליישום הכרזה זו. הבולטים שבהם היו השקת "תכנית שביט" בהודו לפני כשנה אשר מטרתה לסייע ליצואנים לפתוח דלתות בשוק ההודי. בשנה האחרונה נעשו פעילויות רבות במסגרת הפרויקט בתחומים תקשורת, תוכנה וביטחון המולדת. החודש יושק פרויקט נוסף במסגרת תכנית שביט, פרויקט Gro-Winבתחומי החקלאות והמים.
 
בועז הירש הוסיף כי "בימים אלו מתקיים על ידינו מחקר היתכנות משותף להסכם אזור סחר חופשי עם דרום קוריאה. אנו צופים שהשגת הסכמי סחר עם שתי המדינות תוביל לפיתוח משמעותי של היצוא הישראלי לעבר המזרח, בהתאם למגמה הכללית בשוק העולמי".