ההסכם על שכר המינימום: לין מתריע. ברוש מרגיע. מגדלי הפרחים מתנגדים

בתגובה להסכם המתגבש העלאה הדרגתית של שכר המינימום: אוריאל לין מברך על ההסכם אך סבור כי הוא עדיין בלתי שלם ובלתי מאוזן. שרגא ברוש: מזערנו את הנזק מהעלאת שכר המינימום. מזכיר איגוד מגדלי הפרחים: העלאת שכר המינימום תגרום לנזק של 48 מיליון שקל בשנה למגדלי הפרח


00:00 ,24.04.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

בתגובה להסכם המתגבש בין קדימה לעבודה על העלאה הדרגתית של שכר המינימום: אוריאל לין מברך על ההסכם אך סבור כי הוא עדיין בלתי שלם ובלתי מאוזן. שרגא ברוש: מזערנו את הנזק מהעלאת שכר המינימום. מזכיר איגוד מגדלי הפרחים: העלאת שכר המינימום תגרום לנזק של 48 מיליון שקל בשנה למגדלי הפרחים
 
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר היום בתגובה להסכם המתגבש בין קדימה לעבודה על העלאה הדרגתית של שכר המינימום כי, "השאיפה המרכזית צריכה להיות הגדלת ההכנסה נטו של השכיר ולא רק העלאת שכר המינימום. מה שחשוב הוא כמה כסף מביא העובד הביתה ומהם האמצעים שמשקפים את כח הקניה שלו".
 
איגוד לשכות המסחר אמנם מברך על ההסכם שתואם את הצעתו המקורית להעלות את שכר המינימום ל- 4,000 ₪ לחודש בטווח של שנה, אמר לין, אך לדבריו הסכם זה עדיין בלתי שלם ונגוע בשטחיות. "ההסדר נגוע בחוסר איזון. יש בו הטלת עומס על המעסיקים ללא השתתפות הולמת של המדינה וארגוני העובדים".
 
לדבריו, בצד העלאת שכר המינימום יש להסכים על עקרון מרכזי, לפיו שכר המינימום חייב תמיד להיות שווה להכנסתו הפנויה נטו של העובד. "עקרון זה יביא לרווחתם של השכירים ברמות השכר הנמוכות, ויגדיל משמעותית את הצמיחה במשק ויחזק את החברה בישראל.
 
על בסיס נתוני הביטוח הלאומי, כ- 35% מהשכירים שעובדים משרה מלאה, וכ- 50% מכל השכירים במשק, משתכרים עד שכר של כ- 4,000 ₪ בחודש.
 
כזכור, נשיאות האיגוד גיבשה הצעה על פיה תוך שנה תהיה ההכנסה הפנויה נטו של ציבור השכירים ברמת שכר המינימום שווה ל- 4,000 ₪ לחודש. התוכנית התבססה על 3 עיקרים. הראשון, העלאת שכר המינימום לרמה של 4,000 ₪ לחודש, בטווח של שנה ועל-פי לוח זמנים שייקבע בין המעסיקים לבין ארגוני העובדים.
 
ההיבט השני, עפ"י איגוד לשכות המסחר: בטווח הקצר, ביטול מוחלט של מס הבריאות ודמי הביטוח הלאומי לאלה שהכנסתם אינה עולה על 4,000 ₪ בחודש - המשמעות היא חסכון של כ- 122 ₪ ברמת שכר של 3,500 ₪ וחסכון של כ- 140 ₪ ברמת שכר של 4,000 ₪.
 
ולבסוף: ביטול דמי הטיפול הארגוני המוטלים על ציבור השכירים על ידי ארגוני העובדים. המדובר בביטול דמי הטיפול הארגוני בשיעור של 0.8% שהם 'אגרה כפייתית' ולא בביטול דמי החבר שזהו תשלום רצוני.
 
 
שרגא ברוש: מזערנו את הנזק מהעלאת שכר המינימום.
 
"אם לא היתה הידברות עם נציגי קדימה והעבודה, התוספת של 500 שקל לשכר המינימום לא היתה מתחלקת לארבע פעימות, ובכך היה נגרם נזק גדול למשק". כך אמר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים בתגובה לסיכום שהושג בין העבודה וקדימה בנוגע לשכר המינימום.
 
ברוש הוסיף, "חששנו מהעלאה של 500 שקלים בבת אחת, לכן נכנסנו להידברות עם נציגי המפלגות קדימה והעבודה, על מנת להבהיר את חומרת העניין ולמתן את גובה העלייה הראשונית. אני שמח שהצלחנו לשכנע את המפלגות. הדבר החשוב ביותר היא ההחלטה שתקום וועדה שמורכבת ממעסיקים, ממשלה והסתדרות, שתעקוב אחר יכולות המשק והמצב הכלכלי ותחליט על המשך פעימות העלאת שכר המינימום, גודלן ומועדן".
 
עם זאת, ברוש עדיין סבור כי הדרך הנכונה לטפל בקושי לחיות משכר המינימום היא ע"י הנהגת מס הכנסה שלילי. "ראש הממשלה, אהוד אולמרט תומך בעמדתנו ואני עדיין מקווה שהממשלה תתכנן ותבצע מס הכנסה שלילי, כדי לטפל בנושא זה".
 
בתשובה לשאלה אמר ברוש, כי הוא עדיין סבור שצריך להחשיב את אותם רכיבים שאנחנו משלמים לעובדים בתעשייה כמו פרמיות, תוספת ביגוד ומשכורת 13, אך עובדים רבים במשק אינם נהנים מהם. אולם, כאמור, קדימה נענתה לדרישת מפלגת העבודה שלא להכליל רכיבים אלו בשכר המינימום.
 
יצויין, כי ועד הפועל של התאחדות התעשיינים ברך אמש על ההסכם וחיזק את ידיו של נשיא התעשיינים, שרגא ברוש.
 
 
מגדלי הפרחים: העלאת שכר המינימום – נזק שנתי של 48 מליון שקל
 
העלאת שכר המינימום ב-500 שקל, כפי שסוכמה בין קדימה ומפלגת העבודה, תגרום לפגיעה קשה בחקלאים, כך מזהיר מזכיר איגוד מגדלי הפרחים אברהם דניאל. לדבריו, בענף הפרחים בלבד תגיע תוספת העלות ל-48 מיליון שקל בשנה עבור 8000 עובדים זרים המועסקים בענף.
 
לדברי דניאל, המגזר החקלאי הוא היחיד שנמצא במערכת פיקוח הדוקה בנושא השכר המשולם לעובדים. בעוד שבכל ענפי המשק נושא שכר המינימום כמעט שאינו נאכף הרי שבמגזר החקלאי יש מערכת פיקוח הדוקה על השכר לעובדים הזרים. אפילו הממשלה בעצמה אינה מקפידה על תשלום שכר מינימום לעובדים המועסקים אצלה באמצעות חברות כוח אדם.
 
דניאל אמר שהחקלאים משלמים כבר היום מיסים כבדים עבור העובדים הזרים מעל ומעבר למיסוי המוטל על כלל האוכלוסיה. הוא קרא לראשי שתי המפלגות, אהוד אולמרט ועמיר פרץ לבצע אבחנה בנושא שכר המינימום בין מגזרים שמסוגלים לשלם את תוספת השכר לבין כאלו, כמו החקלאים, שאינם מסוגלים לעמוד בתוספת התשלום.