ההסדר בנושא סימון הסחורות עם אירופה נכנס לתוקף

אולמרט: ההסדר יאפשר בנוסף להתפתחות הסחר,אשר יחצה לראשונה את קו 10 מיליארד דולר יצוא לאירופה, גם את חתימת תוכנית הפעולה הרחבה בנושא "אירופה הרחבה", אשר תהווה המסגרת ביחסי ישראל אירופה לחמש השנים הקרובות


00:00 ,31.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

אולמרט: ההסדר יאפשר בנוסף להתפתחות הסחר,אשר יחצה לראשונה את קו 10 מיליארד דולר יצוא לאירופה, גם את חתימת תוכנית הפעולה הרחבה בנושא "אירופה הרחבה", אשר תהווה המסגרת ביחסי ישראל אירופה לחמש השנים הקרובות.
 
מחר (1.2.05) יכנס לתוקף ההסדר שהושג בין ישראל והאיחוד האירופי בנושא סוגיית היצוא מתעשיות יהודה שומרון וחבל עזה. על פי ההסדר המוצע יירשם כעת על פני תעודות המקור הישראליות בעת היצוא לאירופה, גם מקום היצור (הישוב) של הטובין.
 
להסדר זה הגיעו הצדדים אחרי כעשרה חודשי מו"מ ולאחר שמ"מ רוה"מ ושר התמ"ת, אהוד אולמרט העלה את היוזמה בפגישתו בחודש נובמבר 2003 עם נציב הסחר הקודם של האיחוד האירופי, פסקל לאמי. היוזמה שקיבלה את תמיכת רוה"מ, באה לסיים סכסוך בן חמש שנים בין ישראל והאיחוד האירופי, אשר במסגרתו הוטלו מכסים ופקדונות על יצוא ישראלי שמקורו הן בתחומי הקו הירוק והן מחוצה לו.
 
יצויין כי מטרת ההסדר הינה לשחרר את היצוא הישראלי לאירופה, המיוצר בתוך הקו הירוק מהאיום בהטלת המכסים ואי הודאות המסחרית אשר פגעה קשות בעסקי יצואנים אלו.
 
השר אולמרט הדגיש כי כאשר נעשו החישובים במשרדו, היקף היצוא הישראלי ממפעלים הממוקמים בתוך הקו הירוק נאמד בשנת 2003 בכ- 7.2 מיליארד דולר ארה"ב לעומת כ- 120 מיליון דולר ארה"ב יצוא שמקורו בשטחים. בשנת 2004 נרשם גידול רב ביצוא הישראלי לאירופה, וההערכה הינה כי היצוא יעבור בפעם הראשונה את סף ה- 10 מיליארד דולר (היצוא ל-11 החודשים הראשונים נאמד בכ- 9.7 מיליארד דולר). מטרת היוזמה הדגיש השר אולמרט, הייתה לשחרר רכיב כה חיוני לכלכלה הישראלית, והוא היצוא לאירופה מאי הודאות, אשר סוגיית היצוא מהשטחים החדירה לאקלים הסחר בין הצדדים.
 
ההסדר בנושא סוגיה זו העכיר את יחסי הסחר ישראל והאיחוד ולמעשה מנע את התפתחות היחסים בין הצדדים במישורים רבים ולא רק בתחום הסחר. בין פירות ההסדר בתחום הסחר נמנה נושא הצבירה הפאן אירופית, אשר ישראל צפויה להיכנס לשורותיו בחודשים הקרובים, ומפעלים רבים בישראל, בעיקר במגזר הטקסטיל מצפים להחלתה.
 
השר אולמרט מציין כי הצבירה תאפשר להגביר את יכולת התחרותיות בעקבות שת"פ התעשייתי בין מדינות, תוך שמירה על יצוא פטור ממכס לאיחוד האירופי. הצבירה המוצעת תשפר גם את יחסי ישראל עם מדינות נוספות, הצפי הינו כי יוגברו היקפי הסחר בצורה ניכרת עם ירדן ועם רומניה, אשר מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת השלים את התיקונים האחרונים להסכמים עם מדינות אלו, במטרה לאפשר את הצבירה.
 
במשרד התמ"ת מדגישים, כי ההסדר בנושא היצוא מההתנחלויות שיפר את האווירה עם אירופה בצורה ניכרת ואיפשר את המו"מ עם האיחוד בנושא "אירופה הרחבה" בו היו מעורבים רוב משרדי הממשלה ואשר כולל נושאים רבים כולל מדיניים.
 
תוכנית הפעולה אשר ישראל והאיחוד האירופי חתמו בנושא "אירופה הרחבה", נחשבת לתוכנית הרחבה והמתקדמת מכל ההסכמים הדומים אשר האיחוד חתם עד כה, ואין ספק כי שיפור האווירה בעקבות הסרת סוגיית היצוא מההתנחלויות הוא שאיפשר זאת ובעקבותיו הושגה תוכנית הפעולה המהווה את המסגרת לפיתוח יחסי הסחר ישראל – איחוד ואירופי בחמש השנים הקרובות.