הדרך לפתרון בעיות העוני בישראל היא בחינוך לעבודה

הדרך לפתרון בעיות העוני בישראל אינה בהגדלת הקצבאות אלא בחינוך לעבודה, הרחבת החינוך הטכנולוגי, המשך הצמיחה ושימוש שונה במשאבים אותם מקצה המדינה למטרות חברה וסעד


00:00 ,09.08.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

הדרך לפתרון בעיות העוני בישראל אינה בהגדלת הקצבאות אלא בחינוך לעבודה, הרחבת החינוך הטכנולוגי, המשך הצמיחה ושימוש שונה במשאבים אותם מקצה המדינה למטרות חברה וסעד
 
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר יצא היום בהתקפה על המוסד לביטוח לאומי, ואמר כי בכל הקשור למצב העוני, המעמד המתאים לזה של המוסד אינו זה של המאשים אלא זה של הנאשם.
 
לדבריו, מול תקציב מדינה נטו של 177 מיליארד ₪, לאחר ניכוי תשלומי חובות וריבית, משקיעה המדינה בפעולות לחיזוק החברה והרווחה לא פחות מסכום של 62 מיליארד ₪. בנוסף על כך, מעמידה המדינה לרשות הביטוח הלאומי תקציב אדיר של 47 מיליארד ₪.
 
לין הוסיף כי הביטוח הלאומי גובה כיום מיחידים שהכנסתם מעל השכר הממוצע שיעור של 10.38% משכיר ו- 15.42% מעצמאי (אל תשלומי השכיר מצטרפים גם תשלומי המעסיק). לדבריו, מקורות הביטוח הלאומי הינם לא פחות מ- 9% מהתוצר, כאשר 21% מכלל תשלומי המס הישיר בישראל משולמים לביטוח הלאומי.
 
"הביטוח הלאומי חייב לממשלה ולציבור תשובה על השאלה מדוע לנוכח המשאבים האדירים שלרשותו אין הוא מצליח להתמודד עם בעיות העוני במדינה. במשך שנים לא היסס הביטוח הלאומי לגבות דמי ביטוח לאומי (כולל מס בריאות) גבוהים מיחידים שרמת הכנסתם הייתה עד 3,500 ₪ בחודש. מעצמאי, שרמת הכנסתו עמדה על 3,500 ₪ בחודש גבה המוסד לביטוח לאומי 344 ₪ לחודש, ומשכיר, באותה רמת הכנסה גבה המוסד 157 ₪ לחודש.
 
"עוול זה תוקן רק לאחרונה עם הרפורמה במסים, בה הוקטנו לבעלי הכנסות נמוכות שיעורי התשלום לביטוח הלאומי, בעוד שלבעלי הכנסות גבוהות הועלו שיעורי התשלום", הדגיש.
 
"את בעיות העוני בישראל אי אפשר לפתור באמצעות הגדלת קצבאות הביטוח הלאומי, או העלאה מחודשת של נטל המס. מה שצריך לבחון הוא את השימושים שעושה הביטוח הלאומי במשאבים העומדים לרשותו. האופציה שמציע הביטוח הלאומי, להגדיל את הקצבאות, פסולה מעיקרה.
 
"על ישראל לתת תשובה ברורה אם היא רוצה להיות מדינת סעד או מדינת עבודה", אמר נשיא האיגוד.