הגידול בייצוא הביא לכלכלת גרמניה צמיחה של 0.5% ברבעון השני - הקצב המהיר זה 3 שנים

ברבעון השני עלה הייצוא ב-3.2% לעומת הרבעון הראשון, והביקוש המקומי ירד במפתיע ב-0.1%


00:00 ,25.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ברבעון השני עלה הייצוא ב-3.2% לעומת הרבעון הראשון, והביקוש המקומי ירד במפתיע ב-0.1%

הודות לגידול בייצוא צמחה כלכלת גרמניה ברבעון השני בקצב המהיר ביותר בתקופה של יותר משלוש שנים, למרות הקיפאון בהוצאות הצריכה והירידה בהשקעות ההון של החברות, שהגבירו את החששות מהאטה בקצב הצמיחה של התמ"ג במחצית השניה של השנה.

אתמול (ג`) דיווחה לשכת הסטטיסטיקה הפדרלית של גרמניה שברבעון השני עלה הייצוא ב-3.2% לעומת הרבעון הראשון, והביקוש המקומי ירד במפתיע ב-0.1%. ברבעון השני צמחה כלכלת גרמניה ב-0.5%, כפי שהעריכה לשכת הסטטיסטיקה ב-12 באוגוסט.

כלכלת גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, צמחה הודות להתאוששות הכלכלה העולמית, שהגדילה את הביקוש למוצרים גרמניים באסיה ובארה"ב. הנתונים שהתפרסמו היום אינם מצביעים על כך שהביקוש המקומי בגרמניה עשוי להחליף את הייצוא בתפקיד מנוע הצמיחה העיקרי. כמו כן עלולה האמרת מחיר הנפט לפגוע בהתאוששותה הכלכלית של גרמניה.

"העובדה שהביקוש המקומי בגרמניה חלש למרות צמיחתה החזקה של הכלכלה העולמית אינו מבשר טובות למחצית השניה של השנה", אמר ג`ורג קרמר, כלכלן ראשי באינווסקו אסט מנג`מנט בפרנקפורט. "נראה שהרבעון השני היה השיא במחזור העסקים בגרמניה".

הייצוא הגרמני גדל בשלושה מתוך ארבעת הרבעונים האחרונים, וחילץ את כלכלת גרמניה מהמיתון שפקד אותה במחצית הראשונה של השנה שעברה. ברבעון השני הזניק הייצוא את עודף הסחר של גרמניה לרמה הגבוהה ביותר מאז 1991.

הביקוש המקומי, הכולל את השקעות ההון של החברות ואת הוצאות משקי הבית והוצאות הממשלה, רשם באפריל-יוני את הירידה הרבעונית השלישית בתקופה של ארבעה רבעונים. הוצאות הצריכה, המהוות את חלק הארי של הכלכלה, טיפסו ב-0.1%, בהתאם לתחזיות הכלכלנים.

מאז הרבעון הראשון של 2001 שורר קיפאון בהוצאות הצריכה של משקי הבית בשל מצב התעסוקה. חברות שונות, כולל יצרנית הרכב המובילה באירופה, פולקסווגן, פיטרו עובדים. האבטלה בגרמניה עומדת על יותר מ-10% מאז שנת 2002, מכיוון שהחברות נמנעות משכירת עובדים חדשים לאחר שלוש שנות קיפאון כלכלי.

בחודש שעבר הודיעה באיארסדורף, יצרנית קרם ניבאה לטיפוח העור, שהעמידה ביעד המכירות השנתי תהיה "קשה יותר". ביולי דיווח מכון המחקר GfK שאמון הצרכנים צנח לרמה הנמוכה ביותר ב-12 החודשים האחרונים.