הבנק העולמי עשוי לרכוש חממות בגוש קטיף בכדי שהפלשתינאים ימשיכו לגדל בהן ולייצא

ראש מינהלת ההתנתקות, יונתן בשיא, נפגש עם חברי מזכירות תנועת האיחוד החקלאי בנושא היישוב מחדש של תושבי גוש קטיף; אחת האפשרויות הנבדקות: הבנק העולמי ירכוש את כל החממות של תושבי גוש קטיף ויעביר אותן לפלשתינאים שימשיכו לגדל בהן וליצא תוצרת לחו"ל


00:00 ,20.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

ראש מינהלת ההתנתקות, יונתן בשיא, נפגש עם חברי מזכירות תנועת האיחוד החקלאי בנושא היישוב מחדש של תושבי גוש קטיף; אחת האפשרויות הנבדקות: הבנק העולמי ירכוש את כל החממות של תושבי גוש קטיף ויעביר אותן לפלשתינאים שימשיכו לגדל בהן וליצא תוצרת לחו"ל
 
ראש מינהלת ההתנתקות, יונתן בשיא, נפגש עם מזכירות תנועת האיחוד החקלאי בנושא התוכניות ליישוב מחדש של תושבי גוש קטיף. בפגישה הציג בשיא את עיקרי התוכנית לישוב המפונים בישובים חקלאיים, כולל בניית בתי המגורים ופיתוח התשתית החקלאית שתאפשר לחקלאים שבהם להמשיך בעיסוקם. חברי המזכירות הציגו לבשיא שאלות והעלו רעיונות שיסייעו בקליטת התושבים בישובי התנועה.
 
יו"ר האיחוד החקלאי, מוטי דלג'ו, אמר בפתיחת המפגש לבשיא: "כחקלאים אנו יודעים כמה קשה לנו לעקור עץ אחד, על אחת כמה וכמה כשמדובר בישובים שלמים על תושביהם. יחד עם זאת, אנו יודעים שאין מכך מנוס ולכן אנו מחזקים את ידיך. אנו מקווים שהפינוי יעשה עם הרבה נשמה ובלי שחלילה ישפך דם מאחד הצדדים."
 
מזכ"ל האיחוד החקלאי, דודו קוכמן, אמר שתנועת האיחוד החקלאי, כתנועה לא מפלגתית הפועלת על פי החלטות הממשלה, תסייע ככל יכולתה לקליטת תושבי גוש קטיף הן בישובים הקיימים והן בישובים חדשים. לדבריו, האיחוד החקלאי מקדם יחד עם המועצה האזורית אשכול את הקמת "שלומית" ו"חלוצית" דרומית לחבל שלום והתנועה תשמח לקבל לשורותיה בזרועות פתוחות את תושבי גוש קטיף, שהם אנשים איכותיים וחקלאים מצטיינים. ההתנתקות היא הזדמנות אדירה לפיתוח הנגב ותנועת האיחוד החקלאי תתגייס למשימה זו.
 
בשיא אמר שלראשי האיחוד החקלאי שמנהלת סל"ע פועלת לישוב מפוני גוש קטיף דרומית לקו אשקלון – קרית גת, עם כי כמובן כל אדם יהיה רשאי לבחור את מקום מגוריו החדש כרצונו. הוא אמר שיתכן שחלק מהבתים המתוכננים לא יהיו מוכנים במועד ולכן יהיה צורך לשכן את המשפחות בקראוונים עד לבניית ביתם הקבוע.
 
בשיא התייחס להמשך היצור החקלאי של תושבי גוש קטיף ואמר שיתכן שבחלק מהמקומות תעשה הפרדה בין מקום המגורים של התושבים לבין הנחלות החקלאיות. בכוונת המינהלת לקדם הקמת חוות חממות בהיקף גדול של אלף דונם. משרד החקלאות ומינהל מקרקעי ישראל כבר הקצו את הקרקע לחווה, נציבות המים הקציבה את מכסות המים הדרושות והובטח סכום של 20 מיליון שקל לפיתוח התשתיות.
 
לגבי החממות הקיימות היום בגוש קטיף, בשיא אמר שנבדקת כעת אפשרות שהבנק העולמי ירכוש אותן במלואן עם כל הציוד שלהן מתושבי גוש קטיף ויעביר אותן לפלשתינאים. חברת היצוא החקלאי אגרקסקו הביעה נכונות להמשיך לייצא את התוצרת עבור הפלשתינאים, כפי שהיא עושה כבר היום בתחומים אחרים. הסדר כזה יגדיל את הסכום שהמפונים יקבלו ויסייע להם בדרכם החדשה.