הבנק האירופי לשיקום ופיתוח מזרח אירופה מגביר את הפעילות בישראל

מכון היצוא חתם היום על הסכם שיתוף פעולה עם הבנק; המטרה - להגביר את המעורבות של הסקטור הפרטי הישראלי בפעילויות הבנק. מעריך - יביא לגידול של כ-50% בהיקף המעורבות של חברות ישראליות בפעילויות הבנק לכ-75 מיליוני דולרים לשנה כבר ב-2006


00:00 ,06.12.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מכון היצוא חתם היום על הסכם שיתוף פעולה עם הבנק; המטרה - להגביר את המעורבות של הסקטור הפרטיהישראלי בפעילויות הבנק. מעריך - יביא לגידול של כ-50% בהיקף המעורבות של חברות ישראליות בפעילויות הבנק לכ-75 מיליוני דולרים לשנה כבר ב-2006.
 
היום (6.12.05) חתם מכון היצוא על הסכם שיתוף פעולה עם הבנק האירופי לשיקום ופיתוח מזרח אירופה ((EBRD. בשם קבוצת הבנק העולמי חתם מר ג'אן למיאר (Jean Lemierre), נשיא הבנק ובשם מכון היצוא חתם יחיאל אסיה, מנכ"ל מכון היצוא.
 
להערכת מכון היצוא, כתוצאה מכך יגדל ב-50% היקף המעורבות של חברות ישראליות בפעילויות הבנק, לכ-75 מיליוני דולרים לשנה כבר ב-2006, זאת לעומת כ-50 מליון דולר בשנת 2005. על פי ההסכם יעודדו שני הגופים החתומים העברת מידע, הדרכה ותכנים שונים הקשורים בפעילות הבנק לחברות פרטיות, יזמים ויועצים ישראלים.
 
אסיה ציין, כי במסגרת הפעילות מול הבנק האירופאי יפתח מכון היצוא מערכת של הפצת מידע על פרויקטים הממומנים על ידי הבנק, יקיים הדרכה על דרכי הגישה ועל צורת הגשת המסמכים, יסייע לחברות בגישה ישירה לאנשי קשר של הבנק ומנהלי הפרויקטים, יארגן משלחות יוצאות לשת"פ שונים בנושא פרויקטים ומימון בינ"ל, ויארגן סמינרים, ימי עיון וסדנאות במטרה ליישם את הידע התיאורטי לדפוסי פעולה יום יומיים. איש הקשר עם הבנק האירופי לשיקום ופיתוח מזרח אירופה יהיה מר יצחק רוזן, מנהל ענף הפרויקטים הבינ"ל של המכון.
 
אסיה ציין, כי התחייבויות המימון של הבנק לשיקום ופיתוח מזרח אירופה בשנת 2004 הגיעו לסכום שיא של 4.1 מיליארד דולר ב-129 פרויקטים ב-27 מדינות בהן פועל הבנק. משאבי המימון של הבנק פתוחים בפני חברות ישראליות המוכנות להתחלק בסיכון ולהשקיע יחד עם ה-EBRDבפרויקטים שונים.  
 
הוא הוסיף, כי הבנק האירופי לשיקום ופיתוח מזרח אירופה, המוסד הפיננסי החשוב ביותר לקידום השקעות ופרויקטים במדינות ברית המועצות לשעבר ומדינות ה-CIS, הוקם על מנת לסייע למדינות אלו לעבור מכלכלה ריכוזית למדיניות של כלכלת שוק. כ-80% מהשקעות הבנק הן השקעות בסקטור הפרטי, וכ- 20% בסקטור הממשלתי, במיוחד בפרויקטים בתחום התשתיות, מים, כבישים, חשמל וכד'.
 
ה-EBRD, מממן גם פרויקטים בתחומי תעשיה שונים בסקטור הפרטי, בהם השתתפו בעבר ובהווה מספר חברות ישראליות כגון, קרדן השקעות, קוקה קולה ולאחרונה תשלובת החלב של תנובה.
 
אסיה ציין, כי לחברות הישראליות כושר התמודדות והן ידועות ביצירתיות, גמישות, התאמה לתנאים משתנים, יישום של טכנולוגיות חדשניות בתחומים שונים וגישה פרויקטלית כוללת הנותנת פתרונות לנושאים טכנולוגיים, מנהליים, פיננסיים ושיווקיים לפרויקט. ישראל, ככור היתוך של תרבויות, מאפשרת לחברות להציב כוח אדם מיומן המכיר את השפות והתרבויות העסקיות של מדינות היעד, במיוחד מדינות מזרח אירופה וה-CIS.
 
חברות ישראליות הפעילות כפלטפורמות פרויקטליות, משתתפות בפרויקטים בינ"ל בשיטות של TK, BOT (בי.או.טי) וכו' במאות מיליוני דולרים, כאשר הערך המוסף הישראלי של הפרויקטים יכול להגיע לסכומים נכבדים ביותר, תוך יצירת שובל של תשומות מיוצרות על ידי חברות ישראליות שונות.
 
בנוסף, הניסיון המצטבר של החברות הישראליות ב - 50 שנות פיתוח המדינה, אשר הובילו את מדינת ישראל מהיותה מדינה מתפתחת לאחת המדינות המתקדמות ביותר בעולם,מוסיף פן של הכרות עם המציאות השוררת במדינות בעלות כלכלות במעבר (Transition) ובתהליכי שינוי.