הבנק האירופי לשיקום ופיתוח מזרח אירופה הגביר את הפעילות עם ישראל

מכון היצוא: הבנק האירופי לשיקום ופיתוח מזרח אירופה ((EBRDהגביר בשנה האחרונה את הפעילות עם חברות ישראליות; נחתמו 5 חוזי מימון של הבנק עם חברות ישראליות במדינות הפעילות; סך כל הפרויקטים שאושרו למימון עולה על 300 מליון דולר.


00:00 ,27.03.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

מכון היצוא: הבנק האירופי לשיקום ופיתוח מזרח אירופה ((EBRDהגביר בשנה האחרונה את הפעילות עם חברות ישראליות; נחתמו 5 חוזי מימון של הבנק עם חברות ישראליות במדינות הפעילות; סך כל הפרויקטים שאושרו למימון עולה על 300 מליון דולר.
 
הבנק האירופי לשיקום ופיתוח מזרח אירופה ((EBRDהגביר בשנה האחרונה את הפעילות עם חברות ישראליות. כך מסר, דוד ארצי, יו"ר מועצת המנהלים של מכון היצוא.
 
יו"ר מועצת המנהלים של מכון היצוא ציין, כי בשנת 2006 נחתמו 5 חוזי מימון של הבנק עם חברות ישראליות במדינות הפעילות, סך כל הפרויקטים שאושרו למימון עולה על 300 מליון דולר. כזכור, לפני יותר משנה נחתם הסכם שיתוף פעולה בין מכון היצוא לבין הבנק האירופי לשיקום ופיתוח מזרח אירופה ((EBRDבמטרה להגביר את המעורבות של הסקטור הפרטיהישראלי במימון הבנק.
 
הפרויקטים הישראליים בהם היה שותף ה EBRDבשנה האחרונה היו עם חברת תנובה רומניה, הביטוח הישיר ברוסיה, איש העסקים פישמן בתחום הנדל"ן ברוסיה, קבוצת בסר אירופה וקבוצת קרדן. כמו כן, הבנקים הישראליים – מזרחי-טפחות, הפועלים ולאומי החלו להשתתף בסינדיקציות עם ה-EBRD, במימון פרויקטים ברוסיה, רומניה ואוקראינה.
 
ארצי הדגיש, כי במסגרת הפעילות מול הבנק האירופאי פתח מכון היצוא מערכת של הפצת מידע על פרויקטים הממומנים על ידי הבנק, מקיים הדרכה על דרכי הגישה ועל צורת הגשת המסמכים, ומסייע לחברות בגישה ישירה לאנשי קשר של הבנק ומנהלי הפרויקטים, מארגן משלחות יוצאות לשת"פ שונים בנושא פרויקטים ומימון בינ"ל, ומארגן סמינרים, ימי עיון וסדנאות במטרה ליישם את הידע התיאורטי לדפוסי פעולה יום יומיים. איש הקשר עם הבנק האירופי לשיקום ופיתוח מזרח אירופה מר יצחק רוזן, מנהל ענף הפרויקטים הבינ"ל של המכון.
 
ד"ר חדוה בר, נציגת מדינת ישראל בדירקטוריון ה EBRD, מטעם בנק ישראל, מאמינה כי השותפות של חברות ישראליות עם הבנק יכולה לסייע להן לצמצם את הסיכון הפוליטי והכלכלי אליו הן נחשפות בעת ביצוע פרויקטים במדינות מתעוררות, כגון רוסיה, אוקראינה, מדינות מרכז אסיה ומדינות הבלקן. ה- EBRD, אשר הנו בבעלות 61 מדינות, מצוי בקשרים שוטפים עם השלטון המרכזי והמקומי בכל אחת מ-29 המדינות בהן הבנק פועל, וכן עם רשויות הפיקוח השונות, ומשתמש בקשרים אלה כדי "לפתוח את הדלתות" עבור החברות עמן הוא פועל ולסייע להן בהתמודדות מול אי הודאות בתחומים משפטיים וכלכליים.
 
בנוסף, הבנק נכון להיות שותף מלא לסיכון הפרויקטים, גם באמצעות השתתפות בהון, כפי שעשה בין היתר בפרויקט עם תנובה ברומניה (35% מההון), אשר להערכת הבנק הנו בעל פוטנציאל גבוה לתרום לתהליך המעבר של רומניה לכלכלת שוק. כמו כן, השותפות עם הבנק מקילה על החברות לגייס מקורות מימון נוספים לפרויקט – שכן הבנקים המסחריים הבינלאומיים נוטים לאשר ביתר קלות מימון של פרויקטים בהם ה –EBRD שותף. 
 
ארצי ציין, כי לחברות הישראליות כושר התמודדות והן ידועות ביצירתיות, גמישות, התאמה לתנאים משתנים, יישום של טכנולוגיות חדשניות בתחומים שונים וגישה פרויקטלית כוללת הנותנת פתרונות לנושאים טכנולוגיים, מנהליים, פיננסיים ושיווקיים לפרויקט. ישראל, ככור היתוך של תרבויות, מאפשרת לחברות להציב כוח אדם מיומן המכיר את השפות והתרבויות העסקיות של מדינות היעד, במיוחד מדינות מזרח אירופה וה-CIS.
 
חברות ישראליות הפעילות כפלטפורמות פרויקטליות, משתתפות בפרויקטים בינ"ל בשיטות של TK, BOT  (בי.או.טי) וכו' במאות מיליוני דולרים, כאשר הערך המוסף הישראלי של הפרויקטים יכול להגיע לסכומים נכבדים ביותר, תוך יצירת שובל של תשומות מיוצרות על ידי חברות ישראליות שונות.
 
בנוסף, הניסיון המצטבר של החברות הישראליות ב - 50 שנות פיתוח המדינה, אשר הובילו את מדינת ישראל מהיותה מדינה מתפתחת לאחת המדינות המתקדמות ביותר בעולם,מוסיף פן של הכרות עם המציאות השוררת במדינות בעלות כלכלות במעבר (Transition) ובתהליכי שינוי. 
 
 
ממכון היצוא נמסר, כי בשנת 2006 הגיעו התחייבויות המימון של הבנק לשיקום ופיתוח מזרח אירופה לכ-4.9 מיליארדי יורו ב-300 פרויקטים ב-29 מדינות בהן פועל הבנק. משאבי המימון של הבנק פתוחים בפני חברות ישראליות המוכנות להתחלק בסיכון ולהשקיע יחד עם ה-EBRDבפרויקטים שונים.
 
הוא הוסיף, כי הבנק האירופי לשיקום ופתוח מזרח אירופה, המוסד הפיננסי החשוב ביותר לקידום השקעות ופרויקטים במדינות מזרח אירופה וברית המועצות לשעבר (מדינות ה- CIS), הוקם על מנת לסייע למדינות אלו לעבור מכלכלה ריכוזית למדיניות של כלכלת שוק. כ-80% מהשקעות הבנק הן השקעות בסקטור הפרטי, וכ- 20% בסקטור הממשלתי. הבנק משקיע במגוון רחב של סקטורים – ביניהם הסקטור הפיננסי, תעשיה, תחבורה, תשתיות ונדלן.
 
יצויין, כי אתמול ערך מכון היצוא בשיתוף הבנק האירופי לשיקום ומזרח אירופה, סמינר הזדמנויות עסקיות בהשתתפות סגן נשיא של הבנק וורל פרימן (Varel Freeman).