האיחוד האירופי ייתן פטור ממכס למוצרים שתייצר ישראל בשיתוף מדינות ערביות

חברות ישראליות המייצרות במצרים ובירדן יוכלו לשווק ללא מכס במדינות האיחוד


00:00 ,20.03.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

חברות ישראליות המייצרות במצרים ובירדן יוכלו לשווק ללא מכס במדינות האיחוד

האיחוד האירופי יעניק פטור ממכס למוצרי תעשייה שייוצרו במשותף על ידי ישראל ומדינות אגן הים התיכון - כך אמרו בשבוע שעבר בכירים באיחוד. לדבריהם, בשלב ראשון יודיע האיחוד, ככל הנראה בעוד כחודש, על פטור ממכס ליצוא ישראלי-ירדני; לאחר מכן ידון בהקלות על יצוא ישראלי-מצרי ואחריו על יצוא ישראלי-פלשתיני.

המשמעות היא שחברות המייצרות במצרים ובירדן, כדוגמת דלתא טקסטיל או תפרון, יוכלו לשווק ללא מכס באיחוד האירופי. הדבר צפוי להוריד את מחירי מוצריהן באיחוד, לשפר את התחרות של החברות באירופה ולהגדיל את מכירותיהן בשוק האירופי.

בשלב ראשון צפויות ליהנות מההסדרים תעשיות הטקסטיל, שהיו הראשונות לצאת לירדן ולמצרים תוך עשיית שימוש בכוח העבודה הזול שלהן. בהמשך ייהנו מהם תעשיות נוספות כמפעלים מענפי הרהיטים והעור, שיוכלו לפעול תוך שיתוף פעולה עם תעשיות ערביות, גם מבלי להקים מפעל ייצור במדינה ערבית. אלה יוכלו לפתח מוצרים שיכללו לדוגמה תשומות ישראליות, אבל ייוצרו על ידי יצרנים ערבים. ההסדר לא יחול על מוצרי חקלאות.

"הסדר סוגיית היצוא מהשטחים סלל את הדרך לישראל לקבל הטבות מכס באירופה מייצור משותף עם כל מדינות אגן הים התיכון", ציינו הבכירים האירופים. הסדר היצוא מהשטחים כלל ויתור ישראלי לאירופה, המטילה עתה מכס על מוצרים ישראלים המיוצרים בשטחים. בכך מביאה אירופה לביטוי מעשי את מדיניותה הרואה בשטחים חלק נפרד מישראל.

הבכירים האירופאים אמרו כי הדיונים על הייצור המשותף בין ישראל לירדן נמצאים בשלב מתקדם ביותר של אישור, וייתכן כי האיחוד יודיע עליו בביקור שיקיים בישראל בעוד כחודש.

הדיונים האירופיים על ייצור משותף פטור ממכס בין ישראל למצרים כבר החלו, ואילו השיחות על פטור ממכס ביצור משותף ישראלי-פלשתיני עדיין רחוקות מסיכום. לקידומן תידרש ישראל, ככל הנראה, להכיר בהסכם הסחר החופשי בין האיחוד לרשות הפלשתינית. ישראל לא הכירה בו עד כה מסיבות פוליטיות, מכיוון שהכרתה בהסכם צפויה להתפרש כהכרה בישות פלשתינית פוליטית עצמאית, לפני שגובש הסכם שלום עם הרשות הפלשתינית.