דרישות חדשות ביצוא חומר אריזה מעץ

רשויות הגנת הצומח במדינות שונות דורשות טיפול באריזות עץ (משטחים, קופסאות, תופי כבלים), זאת לאחר שנתגלו נגעים באריזות עץ שהגיעו עם משלוחים מסחריים. מדינות אלו דרשו באמצעים שונים להבטיח כי אריזות עץ יגיעו נקיים מנגעים.


00:00 ,11.02.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
רשויות הגנת הצומח במדינות שונות דורשות טיפול באריזות עץ (משטחים, קופסאות, תופי כבלים), זאת לאחר שנתגלו נגעים באריזות עץ שהגיעו עם משלוחים מסחריים. מדינות אלו דרשו באמצעים שונים להבטיח כי אריזות עץ יגיעו נקיים מנגעים. הדרישות השונות בכל מדינה גרמו לבלבול של גורמי המסחר הבינלאומי.

בכדי להקל על המצב, נבנה תקן וולונטרי ע"י ה- IPPC (האמנה הבינלאומית להגנת הצומח) המנחה את המדינות השונות החתומות על האמנה, כיצד לנהוג ביבוא חומר אריזה מעץ. התקן (ISPM 15) מחייב טיפול בחום או במתיל ברומיד וסימון של אריזת העץ בלוגו ייחודי המאשר כי העץ טופל בהתאם לדרישות התקן. התקן אינו מתייחס לעץ מעובד כגון סנדוויץ, MDF, סיבית (לוחות מעובדים של עץ שנגרס לגודל קטן מ 6 מ"מ ועבר בתהליך יצורו הדבקה, לחץ גבוה וחום). עבורם לא נדרש כיום כל טיפול.

הגוף הרשמי בישראל המוסמך לאשר עמידה בתנאי התקן הוא השרותים להגנת הצומח ולביקורת (PPIS) במשרד החקלאות. בסמכות השרותים להגה"צ לאשר את הגורם המטפל, לאפשר שימוש בסימון ולבקר חומרי אריזה מעץ לפני היצוא, לעמידה בדרישות התקן.

המצב כרגע הוא שכל מדינה צריכה להחליט אם היא מאמצת את התקן אם לאו. ככל הנראה כל מדינות הסחר החשובות (לישראל) עומדות לאמץ את התקן במהלך השנים הקרובות. אנו, בשרותים להגה"צ ולביקורת נערכים לקראת השינויים הצפויים בדרישות היצוא של חומרי אריזה מעץ וכן לגבי מדיניותינו ביבוא מוצרים אלו.

המדינות שכבר אימצו את התקן, כידוע כיום:

קנדה - יפעלו בהתאם לתקן החל מ- 2/1/2004 וידרשו כי כל חומר אריזה מעץ יגיע מסומן.

ארה"ב ומכסיקו – יפעלו בהתאם לתקן החל מ 1/4/2004 וידרשו כי חומרי אריזה יגיעו מסומנים.

מדינות הקהילה האירופאית – ללא שינוי לגבי ישראל אך דורשת את הטיפולים מארה"ב, קנדה, סין ויפן מחשש ל- Pine Wood Nematode.

אוסטרליה – יש לטפל לפי דרישות היבוא האוסטרליים ולא לפי התקן החדש. כלומר, עץ ללא קליפה שטופל במתיל ברומיד (48 ג'/מ"ק למשך 24 שעות, בטמפ' של 21+ מ"צ). מועד הטיפול צריך להיות עד 21 יום לפני המשלוח. המשלוח ילווה באישור ביצוע, Fumigation certificate.

את התקן 15ISPM ניתן להדפיס מהאתר של IPPC בכתובת הבאה:
http://www.ippc.int/IPP/En/ispm.jsp

הטיפולים לחומרי אריזה מעץ שאושרו לביצוע לפי התקן הם:

טיפול חום:
משך הטיפול (שעות)
ריכוז()
טמפרטורה (מ"צ)
0.5
 
56
 
או לחילופין
טיפול במתיל ברומיד:
משך הטיפול (שעות)
ריכוז(גרם/מ"ק)
טמפרטורה (מ"צ)
16
48
21+
16
56
16+
16
64
11+
 

הסימון שנקבע בסטנדרט ואותו יש להטביע על כל חומר אריזה מעץ:

דרישות חדשות ביצוא חומר אריזה מעץ

000 - מספר מזהה של יצרן אריזת העץ שהוכר ע"י השרותים להגה"צ ולביקורת.

קוד של סוג הטיפול MB למתיל ברומיד, HT לטיפול בחום. יתכן שחלק מהמדינות ידרשו בנוסף לטיפול כי העץ יהיה חופשי לגמרי מקליפה ואז יש להוסיף את הסימון DBבנוסף לקוד הטיפול. הסימון יהיה קבוע ולא ניתן להעברה, לא בצבע אדום, במקום בולט ולפחות משני צדדים של האריזה.

האישור לשימוש בסימון יינתן ליצרן המשטחים והאריזה לאחר שעבר תהליך הכרה ע"י השרותים להגה"צ ולביקורת ויעמוד בכל הדרישות.

דוגמאות לנגעי צמחים שעברו עם אריזת עץ:

(Longhorn Beetle- Tetropium fuscum (Fabricius
חיפושית זו חדרה לקנדה ע"ג חומר אריזה מעץ מאירופה ואסיה בתחילת שנות השמונים וגרמה לנזקים גדולים ביערות ולתעשיית העץ המבוססת על גידול העץ. בעוד שבאירופה החיפושית תוקפת עצים חלשים שכבר נפגעו ע"י נגעים אחרים בקנדה היא תוקפת עצים בריאים לחלוטין.

Asian Longhorned Beetle - Anoplophora glabripennis
חיפושית זו חדרה לארה"ב ע"ג חומר אריזה מעץ מסין היא תוקפת בעיקר עצי מייפל אך גם עצים אחרים.

Pine Wood Nematode - Bursaphelenchus xylophilis
הנמטודה שמקורה ביפן נתגלתה לראשונה בארה"ב ב- 1979 הנמטודה תוקפת עצים מחטניים בוגרים בלבד. העברת הנמטודה מתבצעת ע"י ה - Long-horn Beetle בזמן שהבוגר ניזון על העץ.

אין דרך לטפל בעץ נגוע והדרך היחידה להתמודד עם הנגיעות היא לכרות את העץ ולשרוף אותו או לקצוץ אותו לנסורת דקה במקרה של נגיעות בחיפושיות.