דו"ח המחירים על מוצרי המונופולים הוגש לשר אולמרט

מחיריהם של מוצרי הפסטה היבשה וסכיני גילוח ג'ילט בישראל נמצאו יקרים באופן משמעותי ממחיריהם של מוצרים מקבילים כמעט בכל מדינות OECD; מחיריהם של קוקה קולה ומיונז בישראל נמוכים יחסית מהמדינות שנבחנו


00:00 ,14.03.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מחיריהם של מוצרי הפסטה היבשה וסכיני גילוח ג'ילט בישראל נמצאו יקרים באופן משמעותי ממחיריהם של מוצרים מקבילים כמעט בכל מדינות OECD; מחיריהם של קוקה קולה ומיונז בישראל נמוכים יחסית מהמדינות שנבחנו; השר אולמרט הנחה את הצוות המקצועי במשרדו לפנות לחברות שמחיריהן נמצאו גבוהים ולקבל הבהרות לגבי רמת המחירים הגבוהה של המוצרים שנבחנו
 
מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת אהוד אולמרט ומנכ"ל משרדו, רענן דינור  קיבלו אתמול את דו"ח המחירים של מוצרי המונופולים, שהוכן על ידי מינהל תכנון מחקר וכלכלה בתמ"ת.
 
לפני שנה החליט השר אולמרט , על הקמת צוות המשותף לממונה על ההגבלים והמפקחת על המחירים ומינהל מחקר תכנון וכלכלה בתמ"ת אשר יסרוק את כל המונופולים המוכרזים ויבחן באילו מהם יש לנקוט בצעדים כדי לאזן את רמת המחירים שמשלמים הצרכנים בישראל ביחס למחיר בעולם. השר אולמרט אמר כי "השוק הישראלי"– "סובל גם מבעיות בתחום הריכוזיות.  משימתה של הממשלה היא להגן על אזרחיה ולמנוע ניצול מעמדו של המונופול לקביעת מחירים שאינם מוצדקים".
 
על פי חוק ההגבלים העסקיים מכריז הממונה על מי ששולט על למעלה מ-50% מהספקת מוצר או שירות מסוג מסוים כבעל מונופלין. ההנחה היא כי בעל מונופולין שולט בשוק וכי בידו הכח להכתיב מחירים גבוהים. בישראל מוכרזים קרוב ל-100 בעלי מונופולין בתחומי המשק השונים, ובהם מונופולים בתחומי צריכה שוטפת ושרותים (51 מונופולים).
 
השר הנחה כי לאחר הכרזות מונופולים יש מקום לבחון אם הצרכן בישראל משלם סכומים גבוהים יחסית למדינות המפותחות עבור מוצרי המונופול. חוק הפיקוח על מצרכים מאפשר למשרד התמ"ת להטיל פיקוח מחירים המגביל את גובה המחיר שמותר למונופול לדרוש עבור מוצריו.
 
להלן עיקרי הדו"ח:
 
הדו"ח אשר הועבר לשר אולמרט ולמנכ"ל המשרד בחן את הפער בין מחיריהם של 4 מוצרים שספקיהם הוכרזו עי הממונה על הגבלים עסקיים בישראל כבעלי מונופולין לבין מחירי מוצרים מקבילים ב-29 מדינות ה- OECD במחירי כח קנייה PPP, וכן ניסה לאמוד את גבולות ההשפעה של מונופולים על תצרוכת של משק הבית לפי רמת הכנסה וסוגי אוכלוסיות.
 
הדו"ח הנוכחי מתייחס ל-4 מוצרים בלבד שספקיהם הוכרזו בישראל כבעלי מונופולין: מוצרי פסטה יבשה, סכיני גילוח (ג'ילט), קוקה קולה ומיונז. 
 
מאז הוחל חוק המונופולין (1988) הכריז הממונה על ההגבלים העסקיים על  103 יצרנים,  משווקים או מוכרי שירותים כבעלי מונופולין. מונופולים אלו סיפקו 153 מוצרים ושירותים לתצרוכת משק הבית וחומרי גלם ומוצרים ושירותים שלא למשק הבית. במהלך אותן שנים הוצאו 20 מוצרי מונופול מהרשימה המוכרזת.
 
כיום מצויים ברשימת המונופולים 87 חברות ו133 מוצרים ושירותים מוכרזים. מבין סך ההכרזות בתוקף  26 מוצרי מזון ומוצרי תצרוכת אחרים, 24 מתחומי השירותים והיתרה בסך של 83 הינן הכרזות מתחום חומרי גלם ושירותים שאינם בתחום סל התצרוכת של משק הבית.
 
מהדו"ח עולה כי מחירי מוצרי הפסטה היבשה וסכיני גילוח ג'ילט גבוהים באופן ניכר בישראל בהשוואה למדינות OECD שנבחנו, ואילו מחירי הקוקה קולה והמיונז בישראל נמצאו נמוכים יחסית בהשוואה למחירי המוצרים המקבילים במדינות OECD.
 
בעקבות הממצאים הנחה מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת אהוד אולמרט את הצוות המקצועי במשרדו לפנות לחברות שמחיריהן נמצאו גבוהים ולקבל הבהרות לגבי רמת המחירים הגבוהה של המוצרים שנבחנו.
 
בנוסף לכך, הנחה השר אולמרט את מינהל תכנון מחקר וכלכלה המפקחת על המחירים והממונה על ההגבלים להרחיב את בדיקת מחירי מונופולים ליתרת המוצרים שבאחריות המשרד והמיוצרים על ידי מונופולים.