ד"ר כריסטוף לייטל: אפעל לקידום ענייניה של ישראל במוסדות האיחוד האירופי

נשיא היורוצ'ימברס (Eurochambres) ארגון הגג של לשכות הסחר והתעשייה האירופאי, ד"ר כריסטוף לייטל, הגיע אתמול לביקור ראשון בישראל כאורח איגוד לשכות המסחר ובהזמנת נשיא האיגוד, אוריאל לין


00:00 ,26.02.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
"כאזרח אוסטרי וכנשיא לשכת מסחר של אוסטריה, אני רואה בביקור התחלה חדשה לשיתוף פעולה כלכלי בין שתי המדינות. הגיע הזמן לפתוח בדרך חדשה בין ישראל לאוסטריה"

נשיא היורוצ'ימברס (Eurochambres) ארגון הגג של לשכות הסחר והתעשייה האירופאי, ד"ר כריסטוף לייטל, הגיע אתמול לביקור ראשון בישראל כאורח איגוד לשכות המסחר ובהזמנת נשיא האיגוד, אוריאל לין.

ד"ר לייטל, המכהן גם כראש איגוד לשכות המסחר של אוסטריה, עומד בראש משלחת גדולה של נציגי חברות תשתית המעונינות לקדם פרוייקטים בתחומי התשתית, התחבורה והתקשורת. אל לייטל התלוו יו"ר הבורסה של וינה, בכירים בחברת אלקטל ובחברת התעופה אוסטריאן אירליינס, ראשי בנק אוסטרים וחברות נוספות. מדובר במשלחת הגדולה ביותר שמגיעה לביקור בישראל לאחר שהוסרו המגבלות על היחסים עם אוסטריה.

במהלך הביקור יקיים ד"ר לייטל שורה של פגישות עם שר האוצר בנימין נתניהו, עם שר התשתיות יוסף פריצקי ועם שם התמ"ת והתקשורת אהוד אולמרט. במהלך פגישות אלו ינסה לייטל לקדם את יחסי הסחר בין ישראל לאוסטריה אחרי תקופת קיפאון של שלוש שנים, ויפעל לחיזוק הקשר העסקי עם מדינות האיחוד האירופאי במסגרת יוזמת Wider Europe והרחבת שיתוף הפעולה ב-Small & Medium Entrepreneurship) SME).
לייטל ציין כי הוא רואה חשיבות רבה בחיזוק שיתופי הפעולה בין ישראל לאיחוד האירופי. "ההצלחה של תוכניות המו"פ החמישית והשישית (Framework Program) מוכיחות כי ישראל נחשבת לשותפה טבעית לעניין זה". לייטל ציין כי תקציב תוכנית המו"פ השישית של האיחוד האירופי לשנים 2006-2002 נאמדת ב-17.5 מיליארד דולר וכי על ישראל לקחת חלק נרחב יותר בפעילות בתחומי המחקר והפיתוח בשיתוף האיחוד.

"כנשיא היורוצ'ימברס, אשתמש בהשפעתי לחיזוק הסחר עם האיחוד האירופי ולגרום לכך שהנושאים החשובים לישראל יפלו על אוזן קשבת בדרגים השונים במוסדות האיחוד. כאזרח אוסטרי וכנשיא לשכת מסחר של אוסטריה, אני רואה בביקור התחלה חדשה לשיתוף פעולה כלכלי בין שתי המדינות. הגיע הזמן לפתוח בדרך חדשה בין ישראל לאוסטריה".

היקף הייבוא מאוסטריה לישראל רשם בשנת 2003 עליה של 20 אחוזים בהשוואה לשנת 2002 והסתכם ב-153.8 מיליון דולר. לעומת זאת, היקף הייצוא רשם ירידה של 8.2 אחוזים בשנת 2003 לעומת התקופה המקבילה אשתקד ועמד על 68.2 מיליון דולר.

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר בישראל, מסר כי ביקורו של לייטל מהווה שדרוג של מערכת היחסים הכלכליים והמדיניים בין שתי המדינות ויחזק את קשרי הסחר של ישראל עם הארגונים העסקיים הגדולים באירופה. "אנו נדון גם בשאלות המתעוררות כתוצאה מצירוף 10 המדינות לאיחוד האירופי ויחסי הגומלין איתן. הצטרפותן של 10 המדינות החדשות לארגון הגג במהלך 2004, תתרום 365 מיליארד אירו לתוצר הלאומי הגולמי של האיחוד האירופי ו-5,000 אירו תוצר לנפש (על פי נתוני 2002)".

עוד ציין לין כי נכון לסוף 2003, היווה הייבוא מהאיחוד האירופאי 41 אחוזים מסך הייבוא (13 מיליארד דולר). הייצוא לאיחוד האירופי היווה 22 אחוזים מסך הייצוא (8.4 מיליארד דולר).


ארגון היורוצ'ימברס (ארגון לשכות המסחר והתעשייה האירופאי) מהווה ארגון גג של איגודי הסחר והתעשייה הגדולים באירופה. הארגון מייצג 41 לשכות מסחר ותעשייה ארציות וכ-2000 לשכות אזוריות מכל מדינות אירופה המאגדים 17 מיליון חברות אירופאיות.
תפקידו העיקרי של ה-Eurochambres הוא לשמש כגוף המייצג את הארגונים הכלכליים מול מוסדות האיחוד האירופאי וכמו כן לקדם את יחסי הסחר של האיחוד מול מדינות שאינן אירופאיות. ללשכות המסחר של מדינות האיחוד האירופי חברות מלאה עם זכויות הצבעה בארגון ואילו שאר לשכות המסחר מוגדרות כחברות-עמיתות.

בראש הארגון עומד ד"ר כריסטוף לייטל (Dr. Christoph Leitl) המכהן בנוסף כנשיא איגוד לשכות המסחר האוסטרי. אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר של ישראל, נבחר למועצת המנהלים של היורוצ'ימברס, כנציג קבוצת המדינות שאינן חברות באיחוד האירופי לשנים 2005-2004.


ד"ר כריסטוף לייטל, נשיא היורוצ'מברס, הינו יליד 1949, Linz, אוסטריה. ד"ר לייטל בעל תואר ד"ר בכלכלה מאוניברסיטת Johannes Kepler University Linz, ולימודי מנהל ב-Hernstein Management Academy. הוא עסק בתפקידי ניהול וממשל ובתפקידים ציבוריים רבים והיה חבר בפרלמנט האזורי של אוסטריה, ומשמש כיום כמנהלה של מפלגת ה-.Federal Austrian People, וכנשיאה של ה-Austraian Economic League, וכן עומד בראשן של וועדות כלכליות שונות ומשמש גם כנשיא איגוד לשכות המסחר האוסטרי.