גם בחנוכה השנה לא יוזלו מחירי השמן

ועדת הכספים החליטה הבוקר להאריך את היטל הביטחה שמוטל על יבוא שמני מאכל לשנתיים נוספת. בתגובה להחלטה אמר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, כי זו עוד דוגמה מצערת לדרך שבה קובעי המדיניות אינם עומדים בפני הלחצים של יצרנים מקומיים, לרעת כלל הציבור


00:00 ,06.12.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: החלטת ועדת הכספים להאריך את ההיטל על יבוא שמני מאכל - מכה נוספת לכיסם של הצרכנים
 
ועדת הכספים החליטה הבוקר להאריך את היטל הביטחה שמוטל על יבוא שמני מאכל לשנתיים נוספת. בתגובה להחלטה אמר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, כי זו עוד דוגמה מצערת לדרך שבה קובעי המדיניות אינם עומדים בפני הלחצים של יצרנים מקומיים, לרעת כלל הציבור.
 
כידוע, משנות ה- 80 מוטל היטל על יבוא שמני מאכל לישראל כ"צעד מגן" על תעשיית השמן המקומית. שיעור ההיטל הופחת בהדרגה בכדי לגרום להתייעלות התעשייה המקומית הנחשפת ליבוא שמנים מחו"ל. בלשכת המסחר ציינו שעפ"י התכנון המקורי, ההיטל אמור היה להתבטל בשנת 2000, אך כיום ההיטל עומד על 4% ביבוא מארה"ב ומהאיחוד האירופי ו- 7% מארצות אחרות.
 
חיים עוז, מנהל תחום מזון באיגוד לשכות המסחר, אמר בדיון כי "החלטת היא בבחינת מכה נוספת לכיסם של הצרכנים. הוראת השעה של היטל הביטחה הפכה להוראת קבע", לדברי עוז, שמן מאכל הינו מוצר בסיסי ביותר וכל ייקור במחירו יביא להתייקרות מקבילה לצרכן. השמן משמש גם כמוצר בסיסי בתהליכי הייצור של מוצרי מזון אחרים וכל עלייה במחירו גורמת לייקור של מוצרים נוספים.
 
מנייר עמדה של איגוד לשכות המסחר, שהוגש היום לחברי ועדת הכספים של הכנסת, עולה כי היקף השמנים המיובאים מהווה 15% - 10% בלבד מהשוק הישראלי, כאשר היצרנים המקומיים שולטים במרבית השוק.
 
בנוסף, מחיר שמן מאכל מיובא גבוה כיום בכ- 10% בממוצע ממחירו של שמן מקומי. בנוסף, בשנת 2004, שווי היבוא של שמני מאכל הסתכם בכ- 11 מיליון דולר, כאשר תוספת שווי ההיטל עמד על כ- 550 אלף דולר, שעלותו באה לידי ביטוי בהעלאת המחיר לצרכן.