גידול של 22% ביצוא הסחורות למדינות מרכז ומזרח אירופה במחצית הראשונה של שנת 2004

מינהל סחר חוץ בתמ"ת: למדינות אלה צרכים בשידרוג טכנולוגיות ושיפור תשתיות בתחומים אשר לחברות ישראליות נסיון וידע רב


00:00 ,28.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מינהל סחר חוץ בתמ"ת: למדינות אלה צרכים בשידרוג טכנולוגיות ושיפור תשתיות בתחומים אשר לחברות ישראליות נסיון וידע רב

במחצית הראשונה של שנת 2004 עמד ייצוא הסחורות למדינות מרכז ומזרח אירופה על סך של 560 מיליון $, לעומת 460 מיליון ִ$ בתקופה המקבילה אשתקד – עליה של 22 אחוזים.

ממינהל סחר חוץ בתמ"ת נמסר כי הייצוא לאזור זה מורכב ממוצרי היי-טק, מוצרי כימיה וכן ממוצרי מזון וחקלאות. נתוני הסחר כוללים את הייצוא והיבוא לשמונה ממדינות מרכז אירופה אשר הצטרפו ב-1 במאי לאיחוד האירופי והן: פולין, צ'כיה, סלובקיה, הונגריה, סלובניה, לטביה, ליטא ואסטוניה.

בייצוא למרבית המצטרפות החדשות לאיחוד האירופי נרשמה עליה בייצוא, מלבד סלובניה ואסטוניה.

היבוא ממדינות מרכז ומזרח אירופה עלה אף הוא בשיעור דומה והגיע במחצית הראשונה של השנה ל- 665 מיליון $. היבוא ממדינות מרכז ומזרח אירופה מאופיין ברובו בחומרי-גלם, מתכות ומכונות פשוטות.

יונתן לוי הממונה על מזרח-אירופה במשרד התמ"ת מציין כי מוקדם להתנבא בנוגע להשפעת ההצטרפות לאיחוד האירופי על הסחר עם מדינות מרכז-אירופה. מחד, ישנה תחרותיות גוברת לנוכח כניסתן של חברות מערב אירופיות, ביניהן חברות ענק. מאידך, למדינות אלו צרכים בשידרוג טכנולוגיות ושיפור תשתיות בתחומים אשר לחברות ישראליות ניסיון וידע רב.

עוד אמר לוי כי הנספחים הכלכליים, של משרד התמ"ת במרכז אירופה יוזמים פעילות לקידום השתלבות חברות ישראליות בתוכניות השידרוג והפיתוח במדינותיהן, במיוחד בתחומי התקשורת, איכות הסביבה והחקלאות.