גידול של 2% ביצוא התעשייתי

בחודשים אוקטובר-נובמבר 2002 חל גידול ריאלי של כ- 2% ביצוא התעשייתי - נגזר כולו מגידול ביצוא ענפי ההיי-טק; באחד עשר החודשים האחרונים הסתכם היצוא התעשייתי בכ-16.6 מיליארד דולר - ירידה ריאלית של 6.2% בהשוואה לממוצע 2001


00:00 ,24.12.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
מניתוח חודשי על מצב היצוא התעשייתי מתברר:
בחודשים אוקטובר-נובמבר 2002 חל גידול ריאלי של כ- 2% ביצוא התעשייתי - נגזר כולו מגידול ביצוא ענפי ההיי-טק; באחד עשר החודשים האחרונים הסתכם היצוא התעשייתי בכ-16.6 מיליארד דולר - ירידה ריאלית של 6.2% בהשוואה לממוצע 2001; שרגא ברוש: עדיין מוקדם לראות בכך מפנה חיובי.

בחודשים אוקטובר-נובמבר 2002, חל גידול ריאלי של כ-2% ביצוא התעשייתי לעומת הרבע הקודם. גידול זה נגזר כולו מגידול ביצוא ענפי הטכנולוגיה העילית. זאת בעוד יתר הענפים רשמו דווקא נסיגה בהיקפי היצוא. כך אומר שרגא ברוש, יו"ר המכון הישראלי ליצוא ולשת"פ בין לאומי, על סמך ניתוח חודשי של היצוא.

ברוש מציין, כי הגידול ביצוא התעשייתי בחודשים אוקטובר-נובמבר 2002 נרשם לאחר נסיגה ריאלית מצטברת של קרוב ל- 2% במהלך שלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2002. כך חזרה רמת היצוא התעשייתי בסוף השנה לרמה הדומה לזו ששררה בסוף 2001.

ברוש מציין, כי עדיין מוקדם לראות בגידול זה מפנה חיובי, אלא יש להמתין תקופה נוספת ולראות האם המגמה משתנה.

יו"ר מכון היצוא מציין, כי למרות הגידול ביצוא בחודשיים האחרונים, הרי שבאחד עשר החודשים הראשונים של השנה, הייתה רמת היצוא נמוכה ריאלית ב- 6.2% בהשוואה לממוצע 2001, והוא הסתכם ב- 16.6 מיליארד דולר. נסיגה זו ביצוא נגזרה בעיקרה מהירידה החדה בשיעור של 10%, בהיקפי יצוא ענפי הטכנולוגיה העילית.

ברוש מוסיף, כי מהניתוח החודשי על מצב היצוא ע"פ קבוצות מתברר כי הגידול באוקטובר - נובמבר 2002 בענפי הטכנולוגיה העילית (רכיבים אלקטרוניים מחשבים, ציוד תקשורת, בקרה ופיקוח וכלי הובלה), משך למעלה את סך היצוא התעשייתי. יצוא הקבוצה רשם גידול ריאלי של 10.5%, זאת לאחר נסיגה מצטברת של כ12% - במהלך הרבע השני והשלישי של 2002.
גידול חד נרשם ביצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים (10.5%) וביצוא ענף כלי ההובלה (12%), המאופיין בתנודתיות גבוהה. מנגד, נמשכו באוקטובר-נובמבר 2002 הירידות ביצוא ענף ציוד תקשורת, בקרה ורפואי - נסיגה של כ-6%, לאחר נסיגה של 11% ברבע השלישי.

עוד מתברר מהניתוח החודשי על מצב היצוא כי ביתר קבוצות הענפים נרשמה, כאמור, נסיגה ביצוא בחודשים אוקטובר-נובמבר 2002, כאשר עוצמת הנסיגה נעה בין 0.5% ל-6.5%.

נסיגה קלה של 0.5% נרשמה באוקטובר - נובמבר 2002 ביצוא ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית (כריה חציבה, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת), זאת לאחר נסיגה של 1.5% ברבע השלישי, ועלייה של 7% ברבע השני של השנה. את התפתחות ענפי הקבוצה מאפיינת שונות - מחד, גידול של 2% ביצוא ענף הגומי והפלסטיק, וגידול של 1.5% ביצוא ענפי המתכת ומאידך, נסיגה של 1% ביצוא ענף הכרייה והמינרלים האל-מתכתיים.

עוד עולה מניתוח מצב היצוא התעשייתי, כי נסיגה של כ1% - חלה בחודשים אוקטובר-נובמבר 2002 ביצוא ענפי הטכנולוגיה המסורתית, (מזון ומשקאות, טקסטיל, הלבשה, עור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס), זאת לאחר גידול מצטבר של 10.5% במהלך הרבע
השני והשלישי של 2002, ונסיגה בשיעור דומה ברבע הראשון. נסיגת יצוא הקבוצה נגזרה רובה ככולה מנסיגת יצוא ענפי הטקסטיל וההלבשה (8%-), בעוד גידול מהיר של 11% נרשם ביצוא ענפי המזון וגידול של 10% ביצוא ענפי העץ, ריהוט, נייר ודפוס.

עוד מתברר מהניתוח החודשי על מצב היצוא התעשייתי כי נסיגה חדה של כ6.5% - נרשמה ביצוא ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית -(כימיקלים וזיקוק נפט, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי), זאת לאחר קיפאון ברבע השלישי וגידול של כ2% - ברבע השני. בעוד נסיגה חדה של 10% נרשמה ביצוא ענף המכונות והציוד, לצד נסיגה מתונה יחסית של 2% בענף
הציוד החשמלי, הרי שיצוא הכימיה רשם גידול מהיר של 8%.

ברוש מציין, כי ברבע השלישי של 2002 חודשה השחיקה ברווחיות היצוא. מדד עלות העבודה ליחידת תוצר ביצוא עלה ברבע השלישי בכ-2.5%.

הוא הדגיש, כי השחיקה המחודשת ברווחיות היצוא התעשייתי נובעת מעלייה בשכר הנומינלי בתעשייה, ירידה בפריון, ותיסוף בשערו של השקל ביחס לדולר (כ-3%). יצויין כי עלייה במדד פירושה ירידה בריווחיות ולהפך.

הנתונים על מצב היצוא מבוססים על ניתוח אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים.