גידול ריאלי של כ-7% ביצוא התעשייתי

שרגא ברוש: בחודשים ינואר - אפריל 2004 חל גידול ריאלי של כ-7% ביצוא התעשייתי - הסתכם בכ-7.2 מיליארד דולר; מעריך - גם בחודשים הקרובים ימשך הגידול ביצוא


00:00 ,30.05.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
שרגא ברוש: בחודשים ינואר - אפריל 2004 חל גידול ריאלי של כ-7% ביצוא התעשייתי - הסתכם בכ-7.2 מיליארד דולר; מעריך - גם בחודשים הקרובים ימשך הגידול ביצוא ; בחודשים ינואר - אפריל 2004 חל גידול ריאלי של כ- 7% ביצוא התעשייתי (ללא יהלומים), לעומת הרבע האחרון של 2003 והסתכם בכ- 7.2 מיליארד דולר.
 
כך מסר שרגא ברוש, יו"ר מכון היצוא, בהסתכמו על ניתוח חודשי של מצב היצוא. שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.

ברוש מעריך, כי גם בחודשים הקרובים ימשך הגידול ביצוא התעשייתי, זאת בשל ההתאוששות הכלכלית בעולם, ההתאוששות בהייטק בעיקר בארה"ב והפעילות השיווקית האדירה של החברות הישראליות.

יו"ר מכון היצוא מציין, כי מניתוח היצוא על פי ענפים מתברר כי, בחודשים ינואר – אפריל 2004, נרשמה עלייה ריאלית של כ- 12%, לעומת הרבע שקדם לו, ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית - (רכיבים אלקטרוניים ומחשבים, ציוד תקשורת, בקרה ופיקוח, כלי טיס ותרופות). מהניתוח מתברר, כי עלייה חדה של 33% נרשמה ביצוא ענף התרופות, עלייה של 31% נרשמה ביצוא ענף כלי הטיס ועלייה של 18% נרשמה ביצוא הרכיבים האלקטרוניים בשליש הראשון של השנה, לעומת הרבע האחרון של 2003. עם זאת, נרשמה בתקופה הנסקרת, ירידה של 1.5% ביצוא ענף ציוד התקשורת, בקרה ורפואי.

ברוש מציין, כי במקביל נרשמה עלייה ריאלית של כ- 7% בחודשים ינואר - אפריל 2004, לעומת הרבע שקדם לו, ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית - (מזון ומשקאות, טקסטיל, הלבשה ועור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס). מהניתוח מתברר כי גידול של 13% נרשם ביצוא ענפי העץ, ריהוט, הנייר והדפוס. עלייה של 10% נרשמה ביצוא ענף הטקסטיל וההלבשה, זאת לצד עלייה מתונה של 2% ביצוא ענף המזון.

יו"ר מכון היצוא הוסיף, כי בחודשים ינואר - אפריל 2004, חלה עלייה ריאלית של 2.5%, לעומת הרבע שקדם לו, ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית – (כרייה, חציבה ומינרלים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת, תכשיטים וחפצי חן). מהניתוח מתברר כי גידול של כ- 6% נרשם ביצוא ענפי המתכת, הגומי והפלסטיק, מול נסיגה של 6% ביצוא ענפי הכרייה, החציבה והמינרלים.
יו"ר מכון היצוא ציין, כי עלייה ריאלית של כ- 0.5%, נרשמה בחודשים ינואר - אפריל 2004, לעומת הרבע שקדם לו, ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית (כימיקלים וזיקוק נפט (למעט תרופות), מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי). ברוש מציין, כי העלייה ביצוא אפיינה את כל ענפי הקבוצה, כאשר עלייה חדה ביותר של 14% נרשמה ביצוא ענף המכונות והציוד.

ברוש מציין, כי מניתוח היצוא (ללא יהלומים) לפי יעדים גיאוגרפיים עולה, כי בחודשים ינואר – אפריל 2004 נרשם גידול חד של 13.5% במונחים דולריים ביצוא למדינות אסיה, לעומת הרבע שקדם לו, זאת בהמשך לעלייה מצטברת של 21.5% במהלך המחצית השנייה של 2003. העלייה ביצוא למדינות אסיה, הסבירה כרבע מהגידול בסך היצוא בשליש הראשון של 2004.

עוד עולה מהניתוח החודשי, כי עלייה של 5.2% במונחים דולריים נרשמה ביצוא למדינות האיחוד האירופי, בשליש הראשון של השנה, לעומת הרבע האחרון של 2003, זאת בהמשך לעלייה של כ-7% האחרון אשתקד.

במקביל, אומר ברוש, נרשמה עלייה מתונה יחסית של 2.3% במונחים דולריים, בינואר – אפריל 2004, ביצוא לארה"ב, זאת לאחר עליה חדה של כ- 11% ברבע האחרון אשתקד.

מניתוח היצוא עולה, כי עלייה חדה ביותר של כ- 16% במונחים דולריים נרשמה בחודשים אלה ביצוא ליתר מדינות העולם, זאת לאחר נסיגה מתונה יחסית, של כ- 2% ברבע האחרון של 2003. ברוש מציין, כי העלייה ביצוא למדינות אלה הסבירה כמחצית מסך הגידול ביצוא בחודשים ינואר – אפריל 2004.

הנתונים על מצב הייצוא מבוססים על ניתוח אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.