בשנת 2002 זכו 17 חברות ישראליות במכרזים בינלאומיים בהיקף של כ- 44.4 מיליון דולר

חיליק אסיה, מנכ"ל מכון היצוא: בשנת 2002 זכו 17 חברות ישראליות במכרזים בינלאומיים בהיקף של כ- 44.4 מיליון דולר - ירידה של 17%; בין הזוכות - אי.בי.אקס בבוליביה, אורמת בקוסטה ריקה, תדיראן במזרח הקריבי; טוען - שת"פ עם חברות במדינות מתפתחות, יגדיל את סיכויי הז


00:00 ,16.01.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
חיליק אסיה, מנכ"ל מכון היצוא: בשנת 2002 זכו 17 חברות ישראליות במכרזים בינלאומיים בהיקף של כ- 44.4 מיליון דולר - ירידה של 17%; בין הזוכות - אי.בי.אקס בבוליביה, אורמת בקוסטה ריקה, תדיראן במזרח הקריבי; טוען - שת"פ עם חברות במדינות מתפתחות, יגדיל את סיכויי הזכייה של החברות הישראליות.

אסיה ציין, כי בשנת 2001 זכו 21 חברות ישראליות במכרזים בינלאומיים בהיקף כספי של 53.5 מיליון דולר.

מנכ"ל מכון היצוא הוסיף, כי בשנת 2002 ניגשו 108 חברות ישראליות למכרזים בינלאומיים לציוד, תשומות ולשרותי יעוץ. זאת, לעומת 179 חברות שניגשו למכרזים אלו, שנה קודם לכן. זאת בסיוע היחידה למכרזים בינלאומיים במסגרת חטיבת הפרוייקטים הבינלאומיים ויצוא שרותים מקצועיים במכון היצוא בראשותו של יצחק קריתי, מנהל החטיבה.

אסיה מסר, כי בין החברות הישראליות שזכו אשתקד במכרזים הבינלאומיים, ניתן לציין את חברת אי.בי.אקס שזכתה ב- 3 מכרזים בבוליביה, בהיקף כספי של 7.6 מיליון דולר, לסיוע למפעלים קטנים. המכרזים הם במימון הבנק הבין אמריקאי לפיתוח.

חברת אורמת תעשיות, זכתה במכרז בקוסטה ריקה לאספקת 2 יחידות גיאוטרמיות בהיקף של 18.7 מיליון דולר, במימון הבנק הבין אמריקאי לפיתוח.

חברת סונטרה, זכתה בחוף השנהב ב- 2 מכרזים בהיקף של 7.5 מיליון דולר לפרוייקט שיקום וסלילת כבישים, במימון הבנק העולמי.

חברת תדיראן מערכות אלקטרוניות, זכתה במכרז לאספקת מערכות בקרת ספקטרום ל5- איים במזרח הקריביים. היקף המכרז כ- 3 מיליוני דולרים, במימון הבנק העולמי.

חברת גילת לוויינים תקשורת, זכתה בתורכיה במכרז לאספקה ולהתקנת מערכת לווייני תקשורת לפרוייקט חירום לשיקום משטחים ורעידות אדמה, בהיקף של 3.15 מיליון דולר, במימון הבנק העולמי.

חברת מרמנט, זכתה במכרז ברומניה לרישום קרקעות על מיליון דונמים. שווי המכרז 8.1 מיליון דולר, במימון הבנק העולמי.

אסיה ציין, כי שווי שוק המכרזים הבינלאומיים הפתוח כיום בפני חברות ישראליות בארצות מתפתחות, מוערך ב כ- 6.8 מיליארדי דולר בחלוקה הבאה: מכרזים בינלאומיים של הבנק האירופי לשיקום ולפיתוח - 0.6 מיליארד דולר; מכרזים בינלאומיים של בנק ההשקעות האירופי - 0.8 מיליארד דולר; מכרזים בינלאומיים של מוסדות האו"ם - 1 מיליארד דולר; מכרזים בינלאומיים פומביים של ממשלות וגופים ציבוריים - 1.2 מיליארד דולר; מכרזים בינלאומיים של הבנק העולמי והבנק הבין אמריקאי לפיתוח - 3.2 מיליארד דולר.

מנכ"ל מכון היצוא סבור כי שיתוף פעולה של יצואנים ישראליים עם חברות מקומיות במדינות המתפתחות, עשוי להגדיל את סיכויי הזכיה של החברות הישראליות במכרזים בינלאומיים.

אסיה מסביר כי חלקן של החברות המקומיות המשתתפות באופן עצמאי או בשותפות עם חברות זרות במכרזי הבנק העולמי, מגיע לכ- 20% מערכן הכולל של הזכיות, ובמכרזי הבנק הבין אמריקאי לפיתוח הוא מגיע לכ- 55%. המשמעות – ככל שחלקם של המכרזים המיועדים לחברות מקומיות עולה, כך קטן השוק הפתוח בפני חברות ישראליות.