ברוש: "פורום אנקרה" ייפגש מחר בתל אביב

הפורום, המורכב מנציגי הסקטור העסקי בישראל, הרשות הפלסטינית וטורקיה, ידון בהקמת חברה בינ"ל לניהול פארק התעשייה ארז. אם תיושם ההצעה, יוקמו באזור התעשייה ארז כ-100 מפעלים בבעלות זרה או בשת"פ עם הפלסטינים


00:00 ,14.01.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

הפורום, המורכב מנציגי הסקטור העסקי בישראל, הרשות הפלסטינית וטורקיה, ידון בהקמת חברה בינ"ל לניהול פארק התעשייה ארז. אם תיושם ההצעה, יוקמו באזור התעשייה ארז כ-100 מפעלים בבעלות זרה או בשת"פ עם הפלסטינים
 
נציגי הסקטור העסקי של ישראל, הרשות הפלסטינית וטורקיה, יפגשו מחר, ב-15 בינואר, בבית תעשייה בת"א במה שמוגדר כ"מפגש עסקי ראשון" לאחר הפסקת האש עם הפלסטינים. כך מסר שרגא ברוש, יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים ונשיא התאחדות התעשיינים, שיעמוד בראש הצד הישראלי.
 
ברוש ציין, כי המפגש מתקיים במסגרת "פורום אנקרה" (מפגש רביעי במספר), בהשתתפות רפעת חיסרג'יקליאוגלו, נשיא TOBB, איגוד לשכות התעשייה והמסחר הטורקית, ונשיא איגוד לשכות התעשייה, המסחר והחקלאות הפלסטיני, אחמד עזגיאר.
 
במפגש ישתתפו מהצד הפלסטיני 13 אנשי עסקים ונציגים מלשכות התעשייה והמסחר של עזה, רמאללה, קלקיליה, בית לחם, אזור חברון, שכם נטול כארם.  מהצד הטורקי ישתתפו 12 אנשי עסקים ואנשי איגוד ה-TOBB.
 
ברוש ציין כי במפגש ידונו גם בשלבי ההתקדמות של היוזמה הטורקית להקמת חברה בינלאומית בהשקעה של מיליוני דולרים, כאשר החברה תנהל את פארק ארז בשיתוף עם הפלסטינים. כאשר הצד הטורקי יהיה בעל המניות העיקרי של החברה.
 
על פי ההצעה הטורקית, החברה הבינלאומית תחכיר את אזור ארז מהרשות הפלסטינית ל-99 שנים. החברה תספק את התשתיות כגון: חשמל, אבטחה, גז טבעי, מים ואיסוף פסולת. כאשר תשתיות אלו יסופקו לאזור על ידי ישראל עד אשר לפלסטינים תהיה היכולת לספקים לבד מוערך בכ-15 שנה.
 
החברה הבינלאומית תגייס כספים על ידי מכירת תשתיות, גביית תשלום חודשי מהשכרת בניינים ואדמות וכן תשלומים על שירותים אחרים.
 
על פי ההצעה, פארק התעשייה ארז יהיה אזור סחר חופשי שמטרתו לייצא למדינות שלישיות. חברת הפיתוח הבינלאומית לא תשלם מסים וכן יהיו פטורות ממסים ומכסים גם חברות שיפעלו באזור. הרשות הפלסטינית  עצמה לא תכפה תשלום מסים על עובדים פלסטינים שיועסקו באזור ארז.
 
על פי ההצעה, יתאפשר יצוא סחורות באופן ישיר מפארק התעשייה ארז לנמל אשדוד, כאשר על הסחורות שיצאו משם לא יגבה מס על ידי הרשויות הישראליות, במילים אחרות: פארק ארז יהפוך בעתיד למעיין אזור יצור חופשי.
 
נשיא התאחדות התעשיינים מעריך כי בעקבות יישום ההצעה, יוקמו באזור התעשייה ארז כ-100 מפעלים בבעלות זרה או בשת"פ עם הפלסטינים. מפעלים אלו יהיו עתירי עבודה ויעסיקו כ-5,000 עובדים פלסטינים. מדובר במפעלים בתחומי הטקסטיל, מתכת, רהיטים, נגרות, מזון בניין ופלסטיקה.