ברוש יוזם מהלך לאישור תקציב ביניים לחצי שנה

נשיא התאחדות התעשיינים יקיים סדרה של פגישות עם ראשי הסיעות ועם יו"ר המפלגות; ברוש מזהיר: "העיכוב עד יולי הוא חצי שנה אבודה ואסון למשק. תקציבים להרשאה להתחייבות בסך 60 מיליארד שקל לא ניתן יהיה לנצלם - המשמעות - פיטורים של עשרות אלפי עובדים, עצירת השקעות בת


00:00 ,13.12.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא התאחדות התעשיינים יקיים סדרה של פגישות עם ראשי הסיעות ועם יו"ר המפלגות; ברוש מזהיר: "העיכוב עד יולי הוא חצי שנה אבודה ואסון למשק. תקציבים להרשאה להתחייבות בסך 60 מיליארד שקל לא ניתן יהיה לנצלם - המשמעות - פיטורים של עשרות אלפי עובדים, עצירת השקעות בתשתית, במו"פ וגם זרות"
 
שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים, יוזם ומוביל מהלך לאישור תקציב ביניים לחצי שנה עד סוף יוני 2006 ללא דיחוי.
 
ברוש יקיים בימים הקרובים סדרה של פגישות עם ראשי הסיעות בכנסת ועם יושבי ראש המפלגות, במטרה להציג בפניהם את המשמעות החמורה של אי אישור התקציב במועדו.
 
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התאום מזהיר, כי העיכוב באישור התקציב לפחות עד יולי 2006, יגרום לחצי שנה אבודה למשק, כאשר, תקציבים להרשאה להתחייבות בסך של כ- 60 מיליארד שקלים לא ניתנים יהיו לניצול.
 
המשמעות היא, אמר ברוש, דחייתם של עשרות רבות של פרוייקטים בתעשייה ובמשק, פגיעה בצמיחת התעשייה והמשק, פיטורים של עשרות אלפי עובדים במשק ובתעשיות הביטחוניות, בתעשיות המסורתיות ואף בתעשיות ההייטק, ולמעשה להרחבת הפערים החברתיים. הפוך מהמדיניות הנחוצה.
 
מבדיקה שערכה התאחדות התעשיינים מתברר, כי תקציב כולל, כאמור, בהיקף של 60 מיליארד שקל לפחות, לא ניתן יהיה לעשות בו שימוש במחצית הראשונה של 2006. בתוך כך, כ-20 מיליארד שקל - תקציב רכש שקלי של משרד הביטחון; תקציב המשרד לביטחון פנים בהיקף של כ-2 מיליארד שקל, תקציב משרד החינוך בהיקף של 1.5 מיליארד שקל; תקציב המדען הראשי במשרד התמ"ת - כ-1.2 מיליארד שקל; תקציב המענקים בחוק עידוד השקעות הון - כ-150 מליון שקל; תקציב מסלול תעסוקה בהיקף של כ-150 מליון שקל.
 
ברוש מזהיר, כי מצב של חוסר וודאות פוליטית, המלווה באי אישור התקציב ואי תחילתם של פרוייקטים, יביא לעצירת השקעות במשק, הן בתחומי תשתית והן השקעות במו"פ. נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התאום מזהיר, כי בהעדר הכספים הממשלתיים, ההוצאה של הסקטור העסקי הפרטי לא תתבצע. לפיכך, הנזק באי אישור התקציב ובאי תחילתם של פרוייקטים, הוא הרבה יותר גבוה. זאת בעקבות העובדה שכספי התקציב, משמשים מנוף להוצאה כספית של גורמים עסקיים פרטיים.
 
ברוש מציין, כי מרבית התשתיות הביטחוניות מצויות כיום ביישובי הפריפריה, ופגיעה בהן, הינה פגיעה ישירה בתעסוקה בפריפריה, שבה גם כך בעיית האבטלה הינה חמורה. בשל דחיית התקשרויות של מערכת הביטחון עם ספקים מקומיים, כ-10 אלפים עובדים בתעשיות הביטחוניות יפוטרו. מדובר בעיקר בעובדים אצל קבלני המשנה המספקים רכיבים לתעשיות הביטחון הגדולות. מדובר במאות קבלני משנה, ש-40% מתוכם נמצאים ביישובי הפריפריה הרחוקה. כמו כן, כתוצאה מאי אישור פרוייקטים של המדען הראשי בכ-4 מיליארדי שקלים, 11 אלף עובדי מחקר ופיתוח יאבדו את מקור פרנסתם. מדובר על היקף השקעות שהמדען הראשי במשרד התמ"ת אמור היה לאשר במהלך החודשים ינואר - יוני 2006, אך בשל אי אישור התקציב עד למועד זה, הכספים לא יועברו ליעדם. כמו כן, לא ניתן יהיה להוציא את המקצה הראשון לשנת 2006 של מסלול התעסוקה. דבר שידחה קליטתם של כ-1,100 עובדים בעיקר בפריפריה, כמו גם ביישובי מיעוטים וחרדים. כמו כן, זאת בשל דחיית התקשרויות של מערכת הביטחון עם ספקים מקומיים.
 
זאת ועוד, הדחייה הארוכה מאד באישור התקציב, טוען ברוש, לא רק שתפגע בפעילות המשק, אלא תסכן את מעמדנו בעולם ותעצור השקעות זרות ריאליות בישראל, שגדלו השנה פי 3 לערך, לכ-5.5 מיליארד דולרים.
 
נשיא התאחדות התעשיינים טוען, כי ניתן יהיה למנוע את האסון הכלכלי העומד להתרחש, זאת ע"י אישור תקציב ביניים שיבטיח את המשך צמיחת המשק והתעשייה, וישדר יציבות למשק ולמשקיעים בארץ ובחו"ל.
 
ברוש קורא לחברי הכנסת מהמפלגות השונות להתעלות מעל לאינטרסים הצרים והאישיים, לגלות אחריות לאומית ולאשר תקציב ביניים ללא דיחוי.