ברוש: השביתה בנמלי הים גרמה לנסיגה של 13% ביצוא התעשייתי ביולי-אוגוסט

שרגא ברוש: כתוצאה מהשביתה בנמלי הים - בחודשים יולי-אוגוסט 2004 - נרשמה נסיגה ריאלית של כ-13% ביצוא התעשייתי ונסיגה ריאלית של כ-6% ביבוא חומרי הגלם לתעשייה; מתריע - שביתה נוספת בנמלים, עלולה להרוס את היצוא ולגרום לנטישה המונית של לקוחות


00:00 ,26.09.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
שרגא ברוש: כתוצאה מהשביתה בנמלי הים - בחודשים יולי-אוגוסט 2004 - נרשמה נסיגה ריאלית של כ-13% ביצוא התעשייתי ונסיגה ריאלית של כ-6% ביבוא חומרי הגלם לתעשייה; מתריע - שביתה נוספת בנמלים, עלולה להרוס את היצוא ולגרום לנטישה המונית של לקוחות

כתוצאה מהשביתה בנמלי הים - נרשמה בחודשים יולי-אוגוסט 2004 נסיגה ריאלית של כ-13% ביצוא התעשייתי (ללא יהלומים) ונסיגה ריאלית משמעותית של כ-6% ביבוא חומרי הגלם לתעשייה (ללא יהלומים ודלק). זאת לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבע השני של השנה. כך מסר שרגא ברוש, יו"ר מכון היצוא על סמך ניתוח חודשי של מצב היצוא, שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.

ברוש מזהיר, כי שביתה נוספת בנמלים עלולה להרוס את היצוא ולגרום לנטישה המונית של לקוחות. התוצאה תהיה הרת אסון לסחר החוץ של ישראל, שתהפוך למדינה "מצורעת". שום לקוח רציני לא ירצה להתקרב אל היצואנים הישראליים ולהתעסק איתם יותר, אומר ברוש.

יו"ר מכון היצוא ציין, כי הנסיגה ביצוא בחודשים יולי-אוגוסט 2004 הקיפה את כל קבוצות הענפים. כ-80% מהנסיגה ביצוא מוסברת על-ידי נסיגה ביצוא קבוצות ענפי הטכנולוגיות המעורבות. כ-18% מהנסיגה ביצוא מוסברת על ידי נסיגה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית. ו-2% מהנסיגה ביצוא מוסברת על ידי נסיגה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית.

מניתוח מצב היצוא לפי קבוצות עולה, כי נסיגה ריאלית חדה ביותר של כ- 20.5% נרשמה בחודשים יולי – אוגוסט 2004 ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, (כרייה חציבה ומינרלים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת), זאת לאחר עלייה מצטברת של 10% במהלך המחצית הראשונה של השנה. בדומה, נסיגה ריאלית חדה ביותר של כ-20%, נרשמה בחודשים יולי- אוגוסט השנה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית. (מזון ומשקאות, טקסטיל, הלבשה ועור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס). נסיגה זו חלה בהמשך לנסיגה של 4.6% ברבע השני של 2004. כמו כן, נסיגה ריאלית חדה, של כ-17.5% נרשמה בחודשים יולי-אוגוסט 2004 ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית (כימיקלים וזיקוק נפט, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי). זאת בהמשך לנסיגה של 5.6% ברבע השני של השנה.

מנגד, נסיגה ריאלית מתונה ביותר, של כ-0.5% נרשמה בחודשים יולי- אוגוסט 2004 ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, (רכיבים אלקטרוניים ומחשבים, ציוד לתקשורת, בקרה ופיקוח כלי טיס ותרופות). זאת לאחר עלייה מצטברת של כ-16.5% במהלך המחצית הראשונה של השנה.

יו"ר מכון היצוא מציין, כי הנסיגה הריאלית המשמעותית בשיעור של כ-6%, כאמור, שנרשמה בחודשים יולי-אוגוסט 2004, לעומת הרבע השני של השנה, ביבוא חומרי הגלם לתעשייה (ללא יהלומים ודלק), חלה לאחר גידול ממושך ביבוא חומרי הגלם לתעשייה בשנה החולפת וממחישה את נזקי השביתה בנמלי הים. הנסיגה ביבוא חומרי הגלם הקיפה את מרבית ענפי התעשייה, למעט יבוא חומרי הגלם לתעשיית המכונות והאלקטרוניקה ויבוא המתכות היקרות אשר רשמו עלייה מסוימת. ברוש ציין, כי במקביל, נרשמה נסיגה ריאלית חדה של כ-7% בחודשים יולי-אוגוסט 2004 ביבוא המכונות והציוד, זאת לאחר עלייה מצטברת של כ-17% במהלך המחצית הראשונה של 2004.

מניתוח היצוא (ללא יהלומים) לפי יעדים גיאוגרפיים עולה כי בחודשים יולי- אוגוסט 2004 נרשמה נסיגה חדה, של 9.7%, במונחים דולאריים ביצוא לארצות הברית, זאת לאחר שלושה רבעונים רצופים של עלייה. הנסיגה ביצוא לארה"ב הסבירה למעלה מרבע מהנסיגה בסך היצוא בחודשים אלה. כרבע נוסף מסך הנסיגה ביצוא בחודשים אלה מוסבר על ידי הנסיגה החדה, של 8.6%, במונחים דולאריים ביצוא לארצות האיחוד האירופי, זאת בהמשך לנסיגה של 3.1% ברבע השני של 2004. נסיגה מתונה יחסית, של 2.3%, במונחים דולאריים נרשמה בחודשים יולי אוגוסט 2004 ביצוא למדינות אסיה, זאת בדומה לרבע השני של השנה. נסיגה זו הסבירה חלק קטן ביותר, של כ-3% בלבד, מהנסיגה בסך היצוא. במקביל, נסיגה חדה ביותר, של 19.5%, במונחים דולאריים נרשמה בחודשים אלה ביצוא ליתר מדינות העולם. נסיגה זו חלה לאחר עלייה מצטברת של 24.2% במהלך המחצית הראשונה של השנה. הנסיגה ביצוא ליתר מדינות העולם הסבירה כ-44% מהנסיגה בסך היצוא בחודשים יולי- אוגוסט 2004.


הנתונים על מצב הייצוא מבוססים על ניתוח אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.