ברבע השני של השנה חלה שחיקה משמעותית ברווחיות היצוא בשל החלשות הדולר

עם זאת, בחודשים יוני - יולי חל גידול ראלי של כ- 5% ביצוא התעשייתי – הסתכם ב- 3.4 מיליארד דולר; ברוש מעריך - בחודשים הקרובים צפוי המשך התאוששות בכמויות היצוא


00:00 ,24.08.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
עם זאת, בחודשים יוני - יולי חל גידול ראלי של כ- 5% ביצוא התעשייתי – הסתכם ב- 3.4 מיליארד דולר; ברוש מעריך - בחודשים הקרובים צפוי המשך התאוששות בכמויות היצוא.

ברבע השני של השנה חלה שחיקה משמעותית בריווחיות היצוא.מדד עלות העבודה ליחידת תוצר עלה ברבע השני ב4.5% לעומת הרבע הראשון של השנה, כאשר עיקר השחיקה נובע מהתיסוף החד של 7% שחל בשערו של השקל ביחס לדולר בתקופה זו. כך מסר שרגא ברוש, יו"ר המכון הישראלי ליצוא ולשת"פ בין לאומי, בהסתמכו על ניתוח חודשי של היצוא שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.

ברוש מציין , כי מהניתוח החודשי מתברר כי חל קיפאון ברמה החודשית הממוצעת של היצוא בחודשים ינואר – יולי 2003 לעומת הממוצע החודשי בשנת 2002.עם זאת,בחודשים יוני-יולי 2003 חל גידול ראלי של כ- 5% ביצוא התעשייתי ללא יהלומים, זאת לעומת אפריל-מאי השנה. היצוא התעשייתי הסתכם בחודשים יוני-יולי ב- 3.4 מיליארד דולר, זאת לאחר נסיגה ראלית של כ- 6.5% בחודשים אפריל-מאי וגידול של 3.5% ברבע הראשון של השנה.

ברוש מעריך, כי בחודשים הקרובים צפוי המשך התאוששות בכמויות היצוא; זאת בעקבות ההערכה כי מסתמנת התאוששות בביקושים העולמיים. ברוש מציין, כי שיעור הגידול ביצוא יכול היה להיות גבוה יותר, לו לא היתה שחיקה ברווחיות היצוא, בשל החלשות הדולר.

מהניתוח מתברר כי בחודשים יוני-יולי השנה נרשם גידול חד של כ- 10% ביצוא ענפי הטכנולוגיה העילית, (רכיבים אלקטרוניים ומחשבים, ציוד תקשורת בקרה ופיקוח כלי טיס ותרופות), זאת לאחר נסיגה חדה של כ- 15% בהיקפי היצוא של הקבוצה בחודשים אפריל-מאי ועליה של 4.5% ברבע הראשון של השנה. ברוש מציין כי הגידול ביצוא הקבוצה משקף גידול ביצוא מרבית הענפים, למעט ענף התקשורת, בקרה ורפואי אשר רשם נסיגה מתונה של 2% בהיקף היצוא; עליה חדה ביותר של 38.5% נרשמה ביצוא ענף התרופות; גידול של 26% ביצוא ענף כלי טיס, ושל 15.5% ביצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים. יצויין כי העליות החדות ביצוא הענפים הללו חלו לאחר נסיגה חדה בחודשים אפריל-מאי השנה.

במקביל, חל ביוני-יולי השנה גידול משמעותי של כ- 8.5% ביצוא קבוצת הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, (כרייה, חציבה ומינרליים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת), זאת לאחר יציבות ביצוא הקבוצה בחודשים אפריל-מאי ועליה של 4% ברבע הראשון של השנה. הגידול ביצוא הקבוצה נגזר מגידול ביצוא מרבית הענפים למעט ענף הכרייה והמינרלים אשר רשם ירידה של 9% בהיקף משלוחי היצוא. גידול חד של 17% נרשם ביצוא ענף הגומי והפלסטיק, זאת לצד גידול מתון של 1% ביצוא ענף המתכת.

ברוש מציין ,כי גידול משמעותי של כ-% 8.5 נרשם בתקופה זו ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, (מזון ומשקאות, טקסטיל, הלבשה ועור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס); זאת לאחר נסיגה חדה של 10.5% בחודשים אפריל-מאי ונסיגה של כ- 3% ברבע הראשון של השנה. הגידול ביצוא הקבוצה משקף עליה ביצוא כל הענפים – גידול חד של 21% נרשם ביצוא ענפי העץ, הריהוט, הנייר והדפוס, של 9% ביצוא ענף המזון והמשקאות, זאת לצד גידול מתון יחסית של 1.5% ביצוא ענף הטקסטיל וההלבשה.

מנגד, נרשמה בחודשים יוני-יולי 2003 נסיגה של כ- 3% ביצוא ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, (כימיקלים וזיקוק נפט למעט תרופות, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי), זאת בהמשך לנסיגה של כ- 1% בחודשים אפריל-מאי וגידול של כ-% 4.5 ברבע הראשון של השנה. הנסיגה ביצוא הקבוצה משקפת נסיגה ביצוא כל הענפים. ירידה של 8.5% נרשמה ביצוא ענפי הציוד החשמלי, נסיגה של 4% נרשמה ביצוא ענף המכונות והציוד, ונסיגה של 3.5% נרשמה ביצוא הכימיה, ללא תרופות.


הנתונים על מצב היצוא מבוססים על ניתוח אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.