ברבע השני של השנה חלה נסיגה ראלית של 11.5% ביצוא התעשייתי; הסתכם בכ-4.5 מיליארד דולרים

בחודשים אפריל-יוני 2003 חלה נסיגה ראלית של 11.5% ביצוא התעשייתי ללא יהלומים, זאת לעומת הרמה החודשים הממוצעת ברבע הראשון של השנה. היצוא התעשייתי הסתכם בחודשים אפריל-יוני 2003 ב-4.5 מיליארדי דולרים. כך מסר שרגא ברוש, יו"ר המכון הישראלי ליצוא ולשת"פ בין לאומ


00:00 ,27.07.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
בחודשים אפריל-יוני 2003 חלה נסיגה ראלית של 11.5% ביצוא התעשייתי ללא יהלומים, זאת לעומת הרמה החודשים הממוצעת ברבע הראשון של השנה. היצוא התעשייתי הסתכם בחודשים אפריל-יוני 2003 ב-4.5 מיליארדי דולרים. כך מסר שרגא ברוש, יו"ר המכון הישראלי ליצוא ולשת"פ בין לאומי, בהסתמכו על ניתוח חודשי של היצוא שערך אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים.

הוא הוסיף, כי עיקר הנסיגה ביצוא התעשייתי, נגזר מירידה חדה ביותר ביצוא ענפי ההייטק, בשל בעיית ביקושים למוצרים עתירי טכנולוגיה בארה"ב, לצד ירידה ביצוא למדינות אסיה על רקע מחלת הסארס.

ברוש מעריך, כי בחודשים הקרובים, ימשיך היצוא לדשדש במקום, תוך תנודתיות. זאת בשל המיתון בביקושים העולמיים וכן בעקבות הפגיעה בכושר התחרות של היצוא, על רקע התיסופים שהיו לאחרונה בשער החליפין של השקל לעומת הדולר.

מהניתוח מתברר כי ברבע השני של השנה נרשמה נסיגה חדה ביותר של 22% ביצוא ענפי הטכנולוגיה העילית, (רכיבים אלקטרוניים ומחשבים, ציוד תקשורת בקרה ופיקוח, כלי טיס ותרופות), זאת לאחר גידול של כ-6% ביצוא ענפי הקבוצה ברבע הראשון של 2003 ועלייה מרשימה של 11.5% ברבע האחרון אשתקד. הנסיגה ביצוא הקבוצה משקפת נסיגה חדה בכל ענפי הקבוצה - נסיגה חדה ביותר של 46% נרשמה ביצוא ענף כלי הטיס; ירידה של 36% נרשמה ביצוא הרכיבים האלקטרונים ושל 11% ביצוא התרופות. כן נרשמה נסיגה מתונה יחסית של 5.5% ביצוא ענף התקשורת, בקרה ורפואי.

עוד מתברר כי נסיגה משמעותית של 8.5% נרשמה בחודשים אלו ביצוא ענפי הטכנולוגיה המסורתית, (מזון ומשקאות, טקסטיל הלבשה ועור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס), זאת בהמשך לנסיגה של 3% ביצוא ענפי הקבוצה ברבע הראשון של 2003 ולאחר עלייה מצטברת של כ-17.5% בשלושת הרבעים האחרונים של 2002.

מהניתוח עולה כי נסיגה זו משקפת נסיגה ביצוא כל ענפי הקבוצה - נסיגה חדה של 13% נרשמה ביצוא ענפי העץ, הריהוט, ענף הנייר והדפוס; נסיגה של 11% נרשמה ביצוא ענף הטקסטיל וההלבשה לצד נסיגה מתונה יחסית של 3% ביצוא ענף המזון והמשקאות.

במקביל מתברר כי נסיגה של 4% נרשמה ביצוא ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, (כימיקלים וזיקוק נפט, למעט תרופות, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי), זאת לאחר עלייה של 4.5% ביצוא ענפי הקבוצה ברבע הראשון של השנה ויציבות ברבע האחרון של 2002. הנסיגה ביצוא מאפיינת את מרבית ענפי הקבוצה למעט ענף הכימיה (ללא תרופות) אשר רשם גידול במשלוחי היצוא. נסיגה משמעותית של 9% נרשמה ביצוא ענפי המכונות והציוד ושל 8% ביצוא ענף הציוד החשמלי.

מנגד חלה עלייה של 1.5% ביצוא ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, (כרייה, חציבה ומינרלים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת), זאת בהמשך לעלייה של 3% ברבע הראשון של השנה ונסיגה מצטברת של כ- 3% במהלך המחצית האחרונה אשתקד. שונות מאפיינת את התפתחות יצוא ענפי הקבוצה - בעוד עלייה מרשימה של 47.5% נרשמה בענף הכרייה והמינרלים ועלייה מתונה של 1% נרשמה ביצוא ענף הגומי והפלסטיק, הרי שנסיגה מתונה יחסית של 3.5% נרשמה ביצוא ענף המתכת.

ברוש מציין, כי מניתוח היצוא (ללא יהלומים) לפי יעדים גיאוגרפיים עולה כי ברבע השני של 2003 נרשמה נסיגה חדה ביותר של 16.5% במונחים דולריים, ביצוא לארה"ב, זאת לאחר יציבות ברבע הראשון השנה וגידול מצטבר של כ- 17.5% במהלך שלושת הרבעונים האחרונים של 2002.

ברוש מציין, כי נסיגה מחודשת זו ביצוא לארה"ב מתיישבת עם הנסיגה החדה ביצוא ענפי ההייטק בתקופה זו, שכן ארה"ב מהווה יעד עיקרי ליצוא מוצרי הטכנולוגיה העילית הישראלית.

במקביל, נרשמה נסיגה משמעותית, של כ- 15.5% במונחים דולריים, ברבע השני של 2003 ביצוא למדינות אסיה, זאת לאחר גידול מרשים של כ- 9.5% ברבע הראשון השנה. מנגד, עלייה מתונה של כ- 1% במונחים דולריים נרשמה ביצוא למדינות האיחוד האירופי, זאת לאחר גידול של כ- 6% ברבע הראשון של 2003 וגידול מצטבר של כ- 4.5% ב-2002.

ביצוא מישראל ליתר היעדים בעולם חודשו הירידות ברבע השני של 2003 - נסיגה של כ- 8.5% במונחים דולריים לאחר גידול של כ- 9% ברבע הראשון של השנה ונסיגה מצטברת של כ- 38% בשנת 2002.

ברוש מציין, כי ברבע השני של השנה חלה שחיקה ניכרת ברווחיות היצוא וכי מתחזית ראשונית נראה שבחודשים אפריל-יוני 2003 עלה מדד עלות העבודה ליחידת תוצר ביצוא בכ- 7.5% לעומת הרבע הראשון. (עליה במדד פירושה ירידה ברווחיות). עיקר השחיקה ברבע השני נובע מהתיסוף החד שחל בשערו של השקל ביחס לדולר (תיסוף של 7%).


הנתונים על מצב היצוא מבוססים ע"י ניתוח אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים