ברבע הראשון של שנת 2003 נרשם גידול ראלי של כ-1.5% ביצוא התעשייתי

ברבע הראשון של שנת 2003 נרשם גידול ריאלי של כ-1.5% ביצוא התעשייתי ללא יהלומים לעומת הרבע שקדם לו והוא הסתכם בכ- 4.8 מיליארד דולר. כך מסר שרגא ברוש, יו"ר המכון הישראלי לייצוא ולשיתוף פעולה בין לאומי בהסתמכו על ניתוח חודשי של היצוא


00:00 ,11.05.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
ברבע הראשון של שנת 2003 נרשם גידול ריאלי של כ-1.5% ביצוא התעשייתי ללא יהלומים לעומת הרבע שקדם לו והוא הסתכם בכ- 4.8 מיליארד דולר. כך מסר שרגא ברוש, יו"ר המכון הישראלי לייצוא ולשיתוף פעולה בין לאומי בהסתמכו על ניתוח חודשי של היצוא.

ברוש מעריך, כי בחודשים הקרובים צפוי המשך גידול היצוא באופן מתון, זאת בשל ההשלכות החיוביות של סיום המלחמה בעיראק על הכלכלה העולמית בכלל ועל ארה"ב בפרט.

ברוש ציין, כי המשך הייסוף לאורך זמן יקשה על היצוא בעתיד ויקטין את כדאיותו. שכן הוא יפגע ביצוא לארצות שאליהן נעשה היצוא בדולרים. להערכתו, כדי לשמור על ריווחיות היצוא, על שער הדולר להתייצב באיזור ה-4.60 – 4.65 ש"ח. יודגש כי כבר במהלך המחצית השניה של 2002 חודשה השחיקה בריווחיות היצוא.

ברוש מציין, כי הגידול ביצוא ברבע הראשון של השנה בא בהמשך לגידול ריאלי של 5.5% ביצוא ברבע האחרון של 2002, ולאחר נסיגה מצטברת של כ- 4.5% ביצוא במהלך הרבע השני והשלישי של 2002. כך הייתה רמת היצוא התעשייתי ברבע הראשון של 2003 גבוהה ריאלית בכ-7% בהשוואה לרבע השלישי של 2002 ובכ-2% בהשוואה לממוצע 2002.

הוא הוסיף, כי יש להניח כי גידול זה בהיקף משלוחי היצוא התאפשר, בין היתר, הודות לשיפור שחל ברווחיות היצוא במהלך המחצית הראשונה של 2002 שהשפיע על היצוא בתחילת 2003. עם זאת, יש להניח, כי לפחות חלק מגידול זה נובע מהקדמת משלוחי יצוא, כחלק מהיערכות היצואנים למלחמה שהתנהלה בעיראק.

ברוש מציין, מניתוח היצוא לפי ענפים מתברר כי ברבע הראשון של השנה חל גידול של 7% ביצוא ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, (ענפי כימיקלים וזיקוק נפט, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי) זאת לאחר נסיגה של כ-1%

ביצוא ענפי הקבוצה ברבע האחרון של שנת 2002 ועלייה מצטברת של כ-1.5% במהלך הרבע השני והשלישי אשתקד. הגידול ביצוא הקבוצה בתחילת השנה משקף גידול ברוב ענפי הקבוצה - גידול מהיר של 20% נרשם ביצוא ענפי המכונות והציוד ושל 13% ביצוא הציוד החשמלי. זאת לצד גידול מתון של 2% ביצוא ענף הכימיה (ללא תרופות).

מנגד, נרשמה נסיגה ריאלית של 4% ברבע הראשון של 2003 ביצוא ענפי הטכנולוגיה המסורתית, (מזון ומשקאות, טקסטיל והלבשה ועור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס) זאת לאחר גידול מצטבר של כ- 17% במהלך שלושת הרבעונים שקדמו. הנסיגה ביצוא הקבוצה נגזרה ברובה מנסיגה משמעותית ביצוא ענף העץ, ריהוט, נייר ודפוס (9%-), לצד נסיגה קלה של 1% ביצוא ענף המזון. מנגד חל גידול של 4% ביצוא ענפי הטקסטיל וההלבשה.

ברוש מציין, כי נסיגה של כ- 1.5% נרשמה ברבעון הראשון של השנה ביצוא ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית, (כרייה, חציבה, מינרלים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת). זאת בהמשך לנסיגה מצטברת של כ- 3% במהלך המחצית השנייה של 2002. יצויין כי מרבית ענפי הקבוצה רשמו ירידות למעט ענף הגומי והפלסטיק שרשם גידול קל של 1%. ירידות חדות של 23% נרשמו בענפי הכרייה והמינרלים האל-מתכתיים, ירידה של 11% נרשמה ביצוא המתכות.

ברוש מציין, כי נסיגה ריאלית קלה של כ-0.5%, נרשמה ברבעון הראשון של 2003 ביצוא ענפי הטכנולוגיה העילית, (ענפי הרכיבים האלקטרוניים והמחשבים, ציוד תקשורת, בקרה ופיקוח, כלי טיס ותרופות) זאת לאחר גידול מרשים של כ-13.5% ברבעון האחרון של 2002. שונות מאפיינת את התפתחות היצוא בענפי הקבוצה - בעוד עלייה של 14% נרשמה ביצוא ענפי כלי הטיס ושל 7% ביצוא הרכיבים האלקטרוניים, הרי שירידה של 20% נרשמה ביצוא ענפי התרופות וירידה של 6% נרשמה בענפי ציוד התקשורת, בקרה ורפואי.



הנתונים על מצב היצוא מבוססים על ניתוח אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים