בעקבות קריסת מערך שחרור המזון בנמלים: יבואני המזון שוקלים השבתת מגן

יחליטו על כך במסגרת כנס חירום מיוחד המתוכנן למחר ; ההשבתה המתוכננת תכלול עצירת יבוא חומרי הגלם לייצור מוצרי מזון בארץ ; הנזק הישיר שנגרם ליבואנים עד כה: כ - 70 מיליון דולר


00:00 ,17.05.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
יחליטו על כך במסגרת כנס חירום מיוחד המתוכנן למחר ; ההשבתה המתוכננת תכלול עצירת יבוא חומרי הגלם לייצור מוצרי מזון בארץ ; הנזק הישיר שנגרם ליבואנים עד כה: כ - 70 מיליון דולר

יבואני המזון הגדולים יפגשו מחר בכנס חירום מיוחד עקב המשבר במערך שחרור המזון בנמלי הים. במסגרת הכנס יוחלט על שורה של צעדים מעשיים, ביניהם עצירת הייבוא כולל חומרי גלם לייצור מוצרי מזון במפעלים מקומיים. יו"ר ענף המזון באגוד לשכות המסחר ציין כי היבואנים אף שוקלים הגשת תביעות משפטיות בגין הנזקים שנגרמו להם.

"בכוונתו לנקוט השבתת מגן על מנת לצמצם את הנזקים שגורמים שירות המזון הארצי במשרד הבריאות. חודשים ארוכים אנו מתריעים על המציאות הבלתי אפשרית של ביורוקרטיה מגושמת, מסורבלת, מעצבנת ומטרידה והגיע הזמן לעשות לזה סוף". כך אמר אייל מלמוד, יו"ר ענף המזון באיגוד לשכות המסחר. מלמוד מסר כי עד כה נגרם ליבואני המזון נזק ישיר של כ-70 מיליון דולר על פני תקופה של חצי שנה.

"נכון להיום נמצאים בטיפול מאות בקשות לאישורי יבוא ועוד מאות מכולות הממתינות לשחרור בתחנות ההסגר בנמלים, בעיקר בנמל אשדוד". מלמוד מציין כי בקשות לאישורי יבוא מתקבלות אחרי חודשים ממועד הגשתם במקום ימים ספורים, ומאות מכולות מזון ממתינות בנמל שבועות ארוכים לשחרור, בעוד שהן אמורות לקבל שחרור בו ביום.

מלמוד: "הנזק הישיר ליבואנים נאמד בכ-400 אלף דולר ליום. הנזק העקיף הוא אף רב יותר ולעיתים הוא ללא יכולת תיקון – אובדן שווקים, אי עמידה במועדי אספקה, הפרת חוזים, פגיעה בתדמית- הן של היבואנים והן של מוסדות השלטון. כך שהנזק לכלכלת המדינה נאמד במיליוני דולרים. בשל המצב החמור שתואר, בעלי עסקים רבים נקלעו לקשיים, ובמידה ומצב זה ימשך, אין לי ספק שזה יביא לקריסתם הכלכלית המוחלטת".