בעקבות עתירה של לשכות המסחר: רשות הדואר תמסור מידע אודות פעילותה הכלכלית

לין: "החלטה חשובה המאפשרת לקיים הלכה למעשה את עיקרון התחרות החופשית במשק". הרקע לעתירה: חשד להתנהגות מונופוליסטית הפוגעת בתחרות בתחום הדואר


00:00 ,20.07.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
לין: "החלטה חשובה המאפשרת לקיים הלכה למעשה את עיקרון התחרות החופשית במשק". הרקע לעתירה: חשד להתנהגות מונופוליסטית הפוגעת בתחרות בתחום הדואר

בית המשפט המחוזי בירושלים, קיבל ביום חמישי את עתירת איגוד לשכות המסחר נגד רשות הדואר וחייב את הרשות לגלות מידע כלכלי הנוגע לפעילותה וזאת בהתאם לחוק חופש המידע. (עתירה מנהלית 770-03).

העתירה נדונה בפני השופט צבי סגל, לאחר שרשות הדואר סירבה לבקשת האיגוד להעביר מידע שיאיר חשדות להתנהגות מונופוליסטית, כגון תמחור טורפני, סבסוד צולב של פעילותה בתחומים הנתונים בתחרות (כדוגמת דואר שליחים) באמצעות פעילותה בתחום השמור בפני תחרות (כדוגמת תחום המכתבים המסורתי). כבר בשנת 1999 מצאה ועדה ממלכתית לבחינת תחום הדואר, בראשותו של דוד ברודט, כי רשות הדואר פועלת בצורה אנטי תחרותית ובניגוד לטובת הציבור.

בעקבות החלטה זו אמר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, כי מדובר בהחלטה חשובה המאפשרת להגשים את עקרון התחרות החופשית במשק ואת עקרונות חוק יסוד: חופש העיסוק. "רק מידע מלא ומהימן על פעילותם של גורמים מונופוליסטים יאפשר לבצע את השינויים הנחוצים לשם מניעת מניפולציות פנימיות המונעות תחרות"

איגוד לשכות המסחר ביקש, כאמור, לעיין במידע כלכלי-עדכני, על מנת שיוכל לבחון את הדברים לעומק, ועל ידי כך, לבסס פניה לרשויות בבקשה כי תפעלנה להפסקת ההתנהגויות הפוגעניות מצד רשות הדואר.

בעקבות הדיון, הגיעו לשכת המסחר ורשות הדואר להסכמה שניתן לה תוקף של פסק דין, ולפיה העתירה תתקבל והמידע המבוקש יועבר לבאי כח לשכת המסחר תוך 21 יום. עוד נקבע כי מידע שרשות הדואר טוענת לגביו כי הוא בבחינת סוד מסחרי, יועבר לבאי כח לשכת המסחר ולמומחה כלכלי מטעמה, בכפוף לחתימתם של אלה על כתב התחייבות לשמירה על סודיות.


איגוד לשכות המסחר יוצג בדיון על ידי עוה"ד טל אייל-בוגר ומירב שיבק, ממשרד פישר, בכר, חן ושות'.