בעקבות התרסקות הדולר: 53% מהיצואנים מדווחים על שחיקה ברווחיות

מבדיקה בקרב 175 חברות תעשייה מתברר כי ברבע הראשון של השנה נמשכה שחיקה ניכרת ברווחיות היצוא. רמזי גבאי: תיסוף של 10% שוחק את כל הרווחיות בטקסטיל ואיננו יכולים להעלות מחירים


00:00 ,17.04.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

מבדיקה בקרב 175 חברות תעשייה מתברר כי ברבע הראשון של השנה נמשכה שחיקה ניכרת ברווחיות היצוא. רמזי גבאי: תיסוף של 10% שוחק את כל הרווחיות בטקסטיל ואיננו יכולים להעלות מחירים
 
מבדיקה בקרב 175 חברות תעשייה מתברר, כי  ברבע הראשון של השנה נמשכה השחיקה הניכרת ברווחיות היצוא. כך מסרו כלכלני התאחדות התעשיינים. כן עולה מהבדיקה ש-53% מהיצואנים רשמו שחיקה ברווחיות - מהם 10% רשמו שחיקה ניכרת ו-11% בלבד רשמו שיפור, רובם המכריע שיפור קל.
 
כלכלני התאחדות התעשיינים מדגישים כי שחיקה כה חדה ברווחיות היצוא לא נרשמה מזה 4 שנים.
 
רמזי גבאי, מנכ"ל אופיס טקסטיל, מסר להתאחדות התעשיינים כי התיסוף החד של יותר מ-10% תוך שנה, שוחק את כל הרווחיות בטקסטיל, ואין הם יכולים להעלות מחירים. לדבריו, כל ענף הטקסטיל עובד בדולרים.
 
עופר איתני, מנכ"ל שטיחי כרמל, מסר כי בעקבות שחיקת הדולר, התלבט לעצור את תוכנית ההשקעות במפעל ובכוונתו להעביר לחו"ל את המשך הגידול לייצוא.
 
רן טוטנאור, מנכ"ל טוטנאור, מסר להתאחדות התעשיינים כי מפעלו סובל משחיקה רבה ברווחיות בשל התרסקות הדולר. לדבריו, "התעשיינים נמצאים כיום באסון טבע" ו"אם היינו חקלאים היינו מקבלים פיצוי". הוא הוסיף כי מכיוון שישראל היא מדינת יצוא, כאשר 75% מהיצוא הוא לגוש הדולרי, הנזק הוא גדול יותר לתעשיינים בישראל מאשר לתעשיינים בארה"ב ובאירופה, זאת בשל היחלשות הדולר.
 
כן מוסיפים כלכלני התאחדות התעשיינים כי מנתונים ראשוניים לתחילת השנה עולה כי ברבע הראשון של 2007 היה מדד עלות העבודה ליחידת תוצר ביצוא גבוה ב-12% לעומת הרבע הראשון אשתקד. הרעה זו נגזרה בעיקרה מהתיסוף החד בשער החליפין של השקל ביחס לדולר, זאת לצד גידול של 4.5% בעלות העבודה והרעה ניכרת בתנאי הסחר. הרעה זו נובעת מעליית מחירי היבוא של חומרי הגלם לתעשייה, ללא דלקים, בקצב מהיר ביותר של 8% בעוד שמחירי היצוא התעשייתי עלו בשיעור מתון של 1% בלבד.