בעקבות ההקלה בהערת האזהרה היפנית: שגרירות ישראל בטוקיו במאמץ ממוקד להבאת משלחות תעשייתיות לישראל

היקף שיתופי הפעולה הטכנולוגיים בין חברות יפניות וישראליות התרחב גם בשנה החולפת, כך מוסר נח שני , הציר הכלכלי של משרד התעשייה המסחר והתעסוקה בטוקיו


00:00 ,14.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
היקף שיתופי הפעולה הטכנולוגיים בין חברות יפניות וישראליות התרחב גם בשנה החולפת, כך מוסר נח שני , הציר הכלכלי של משרד התעשייה המסחר והתעסוקה בטוקיו. נח שני מבהיר כי חברות טושיבה , סוני , היטאצ'י וסומיטומו הן רק חלק מרשימה ארוכה של למעלה מ – 60 חברות טכנולוגיות שיצרו במהלך השנה האחרונה מייזמים משותפים עם חברות ישראליות .

שני אמר כי " את ההצלחות בתחומי המידע והתקשורת צריך לטפח ולהרחיב לתחום הביוטכנולוגיה" והוסיף כי כתוצאה מהערת האזהרה הכללית שפרסם משרד החוץ היפני לפני למעלה משנתיים, לפיה מומלץ לא להגיע לישראל, נגרם נזק להתפתחות הקשרים הכלכליים הבילטרליים .

שני מסר כי שגריר ישראל בטוקיו ,אלי כהן, שם לו למטרה להקהות את ההנחיה האדמיניסטרטיבית הנוקשה הפוגעת בפעילות הבילטרלית .בשיחות שהתקיימו עם בכירים בממסד ובארגונים הכלכליים המקומיים הועלתה הבקשה להתייחסות שונה לנסיעות עסקיות או נסיעות ממוקדות אחרות במהלכן מלווים האורחים היפניים ע"י עמיתיהם הישראליים .

נח שני מציין כי, לאור פניות השגרירות וגורמים מקומיים תיקן משרד החוץ היפני את הודעתו כך שמוצע למי שמגיעים לישראל לביקורי עבודה לנקוט באמצעי זהירות המתבקשים לאחר התייעצות עם הגורם המארח .

שני מסר עוד כי, לאור השינויים בהערת האזהרה, מקווים בשגרירות טוקיו כי ניתן יהיה להביא לארץ קבוצת חברות יפניות שתשתתפנה באירוע "ביוטק ישראל " המתקיים בתחילת חודש מאי .

במינהל סחר חוץ בתמ"ת מציינים כי תוכנית העבודה של השגריר כהן והציר הכלכלי שני לחודש הקרוב , כוללת עשרות פגישות עם חברות וארגונים כלכליים בטוקיו, באוסקה ובקובה שמטרתן להעביר את המסר לפיו אין המלצה גורפת להימנע מנסיעות לישראל .

מרבית הפגישות המתוכננות הן עם חברות מתחומי הביוטכנולוגיה .
תעשיית הביוטכנולוגיה הוגדרה ע"י ממשלת יפן כתעשייה שתזכה לתמיכה ממשלתית משמעותית בחמש השנים הקרובות .

בראש המועצה הלאומית לקידום תעשיות הביוטכנולוגיה עומד ראש ממשלת יפן שבברכתו נקבעו שלושה יעדים לאומיים עיקריים :

הכפלת התקציבים למחקר ופיתוח במשך חמש שנים.
מתן תמריצים כספיים המיועדים להרחבת היישומים התעשייתיים של מחקרים ופיתוחים חדשים.
פעילויות חדשות באוניברסיטאות ובתי ספר תיכוניים במטרה להרחיב העניין והמודעות באשר לחשיבותה ותרומתה החברתית והכלכלית של תעשיה זו .

בנציגות הכלכלית בשגרירות ישראל בטוקיו פועל " דסק ביוטכנולוגיה " אשר מטרותו להקל על חברות ישראליות לחדור לשוק היפני ולקחת חלק בפעילות האמורה .

בין יתר הפעילויות , תקים הנציגות הכלכלית ביתן מידע בתערוכת
"ביו - אקספו יפן " שתתקיים בטוקיו במאי הקרוב . הביתן יאוייש ע"י אנשי הנציגות הכלכלית אשר יקיימו במהלכה פגישות עם נציגי חברות מקומיות במטרה
לזהות תחומי פעילות משותפים ולהציג אפשרויות לפעילויות משותפות עם חברות ישראליות .


נתוני סחר:

היקף הסחר עם יפן עמד בשנת 2003 על סך של 1.48 מיליארד דולר ארה"ב.

היצוא מישראל עמד בשנה זו על סך של 643.4 מיליון דולר ארה"ב (עליה של 9.6% לעומת השנה הקודמת). ענפי היצוא העיקריים הינם מכונות ומכשירים מכניים, אופטיים וציוד רפואי.

היבוא מיפן עמד בשנת 2003 על 841.5 מליון דולר (עליה של 9% לעומת השנה הקודמת). ענף היבוא העיקרי הינו כלי רכב.