בססח: זינוק של 90% בהיקף החובות בפיגור של הטורקים ליצואנים הישראלים

על פי נתוני בססח נרשמה צניחה של כ-40% ביצוא הישראלי לטורקיה. דוד מילגרום: ריבוי חריג של מקרים בהם חברות בטורקיה התחמקו מתשלום חובותיהן ליצואנים ישראלים


00:00 ,14.10.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי נתוני בססח נרשמה צניחה של כ-40% ביצוא הישראלי לטורקיה. דוד מילגרום: ריבוי חריג של מקרים בהם חברות בטורקיה התחמקו מתשלום חובותיהן ליצואנים ישראלים
 
מנתוני בססח, החברה הישראלית לביטוח אשראי, עולה כי בתשעת החודשים הראשונים של השנה חלה ירידה חדה בהיקף הייצוא הישראלי לטורקיה. לעומת זאת חל זינוק חד של כ-90% בהיקף החובות שבפיגור מהותי של חברות בטורקיה ליצואנים הישראלים.
 
להערכת בססח, הצניחה בהיקף היצוא הישראלי לטורקיה עומדת על כ-40% בתשעת החודשים הראשונים של השנה, לעומת התקופה המקבילה אשתקד: כ-800 מיליון דולר לעומת כ-1.3 מיליארד דולר בתקופה המקבילה.
 
שיעור הצניחה ביצוא הישראלי לטורקיה כמעט כפול משיעור הירידה הכללי של הייצוא הישראלי באותן תקופות – כ-22%. בססח מציינת כי עיקר הפגיעה בייצוא לטורקיה הנו בענפי המתכות, תעשיות הכימיות והפלסטיק.
 
בנוסף לפגיעה בהיקף היצוא, חלה הרעה משמעותית במוסר התשלומים של הלקוחות הטורקיים ליצואנים הישראלים. מנתוני בססח עולה כי היקף החובות המהותיים שבפיגור ליצואנים הישראלים לטורקיה זינק בתשעת החודשים הראשונים של השנה בכ-90% והחוב הכולל שבפיגור מהותי ליצואנים הישראלים עומד כיום על כ-40 מיליון דולר.
 
בבססח מגדירים חוב מהותי כפיגור בתשלום של מעל 30 יום מעבר לתנאי האשראי המוסכמים בין היצואנים הישראלים לבין לקוחותיהם. בבססח אומרים כי היקף הגידול בחובות המהותיים מקיף את כל ענפי היצוא לטורקיה.
 
לדברי דוד מילגרום, מנכ"ל בססח, בתקופה האחרונה התרחש מספר חריג של מקרים בכל קנה מידה שחברות בטורקיה התחמקו מתשלום חובותיהן ליצואנים ישראליים. מילגרום הוסיף כי גביית חובות בטורקיה מורכבת יחסית. מעבר לכך, הבנקים הטורקים שבעבר סיפקו לציבור מידע חשוב על חברות שבקשיים וחשבונן בבנק הוגבל, נמנעות בתקופה האחרונה לספק מידע זה, דבר שמקשה עוד יותר על ניהול אשראי הספקים במדינה זאת.