בססח: זינוק חד של כ-50% בהיקף החובות בפיגור של היוונים ליצואנים הישראלים

היקף החובות המהותיים שבפיגור ליצואנים הישראלים ליוון זינק בשנה האחרונה בכ-50% והסתכם בכ-10 מיליון דולר לעומת כ-6.5 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד


00:00 ,02.12.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

היקף החובות המהותיים שבפיגור ליצואנים הישראלים ליוון זינק בשנה האחרונה בכ-50% והסתכם בכ-10 מיליון דולר לעומת כ-6.5 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד
 
בימים האחרונים מתגברות ההערכות כי כלכלתה של מדינה נוספת עלולה לקרוס, כפי שקרה לאחרונה בדובאי וכפי שקרה אשתקד באיסלנד. ההערכות בעולם הן כי הפעם מדובר במדינה אירופאית כשמרבית החצים מופנים כלפי יוון.
 
מנתוני בססח, החברה הישראלית לביטוח אשראי, עולה כי המצב הכלכלי ביוון כבר נותן אותותיו ופוגע ביצואנים הישראלים. מנתוני החברה עולה כי בתקופה האחרונה חלה הרעה משמעותית במוסר התשלומים של הלקוחות היווניים  ליצואנים הישראלים, הרעה שהגיעה לשיאה בחודש האחרון. מנתוני בססח עולה כי היקף החובות המהותיים שבפיגור ליצואנים הישראלים ליוון זינק בשנה האחרונה בכ-50% והסתכם בכ-10 מיליון דולר לעומת כ-6.5 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד.
 
בבססח מגדירים חוב מהותי כפיגור בתשלום של מעל 30 יום מעבר לתנאי האשראי המוסכמים בין היצואנים הישראלים לבין לקוחותיהם. בבססח אומרים כי היקף הגידול בחובות המהותיים מקיף את כל ענפי הייצוא הישראלי המרכזיים ליוון ובכללן תעשיות כימיות, מוצרי פלסטיק, ציוד חשמלי ומכשור רפואי.
 
בבססח, המבטחת אשראי של יצואנים ישראלים לכ-115 מדינות ובהיקף של מעל 12 מיליארד דולר בשנה, מסבירים כי הכלכלה היוונית נפגעה אמנם מהמשבר הגלובלי אך לא באופן קיצוני. כך למשל הצמיחה ברבעון השלישי ביוון בשנת 2009 הינה שלילית בשיעור 0.9% בעוד שבגוש האירופי הייתה צמיחה חיובית בשיעור של 0.3% ברבעון השלישי. לעומת זאת נראה כי הממשלה היוונית אינה שולטת כראוי בגירעון הממשלתי שהולך וגדל וכתוצאה מכך נטל החוב צפוי לגדול ב-2010 למעל 125% מהתוצר - שיעור חריג ביותר באירופה שחושף את המדינה לסיכון של משבר פיננסי.
 
בהיקף הייצוא הישראלי הכולל ליוון חלה השנה ירידה מתונה בלבד של כ-5% לעומת שנת 2008 והייצוא למדינה בחודשים ינואר-נובמבר הסתכם בכ-275 מיליון דולר לעומת כ-290 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד.
 
לדברי דוד מילגרום, מנכ"ל בססח, המגזר העסקי ביוון מתפקד דווקא באופן סביר. אי העברת תשלומים לספקים מצד לקוחות ביוון נובעת ממצוקת מימון שאינה מאפיינת רק את יוון. לעומת זאת הממשלה היוונית אינה מתפקדת כראוי בתחום הכלכלי ועלולה לחשוף את המדינה למשבר פיננסי עמוק שייפגע בין השאר ביצואנים הישראלים ליוון.


בבססח אומרים היום כי בשלב זה ביטוח סיכוני סחר החוץ ליוון לא נפגע והחברה תמשיך לעקוב אחר הנעשה בכלכלת יוון.