בססח: התוכנית המשותפת עם האוצר הגדילה הייצוא הישראלי

מסיכום שנערך בחברה הישראלית לביטוח אשראי עלה כי התוכנית המשותפת לאוצר ולבססח הגדילה את הייצוא הישראלי בכחצי מיליארד שקל בתוך שישה חודשים


00:00 ,17.01.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

מסיכום שנערך בחברה הישראלית לביטוח אשראי עלה כי התוכנית המשותפת לאוצר ולבססח הגדילה את הייצוא הישראלי בכחצי מיליארד שקל בתוך שישה חודשים
 
התוכנית המשותפת לאוצר ולבססח הגדילה את היצוא הישראלי בכחצי מיליארד שקל בתוך חצי שנה. כך עולה מסיכום שנערך בבססח עם ששת החודשים הראשונים להפעלתה. בחברה הישראלית לביטוח אשראי מעריכים כי בשנת 2010 תתרום התוכנית להגדלת הייצוא הישראלי למעלה ממיליארד שקל.


המשבר הכלכלי העולמי פגע ביצואנים הישראלים פעמיים: פעם אחת - המשבר הביא לירידה חדה בהיקפי הייצוא הישראלי ופעם שנייה – יצואנים לא קיבלו חלק מהתמורות מצד לקוחות שנקלעו לקשיים כתוצאה מהמשבר, שהתבטא בגידול של כ-33% בהיקף פשיטות הרגל בעולם.


התכנית המשותפת לבססח ולחשב הכללי באוצר, שהופעלה ביולי 2009, נותנת מענה לעלייה החדה בסיכוני האשראי של היצואנים. התכנית מאפשרת לבססח להוסיף ליצואנים רובד נוסף של כיסוי ביטוחי (Top Up) בערבות של המדינה. הרחבת קווי האשראי מתבצעת במתכונת ידידותית ליצואנים ובזמן קצר ביותר, כאשר המדינה מגדילה, לפי בקשת היצואנים, חשיפות שבססח מבטחת, בשיעור שמגיע ל-50%, תוך הסתמכות על החלטות הביטוח של בססח ומבטחי המשנה שלה.


התוכנית מיועדת ליצואנים ישראליים המשווקים לחו"ל במישרין או באמצעות חברות בנות שבבעלותם בעולם, ובלבד שהמרכיב הישראלי של היצוא עולה על 40% מהכיסוי הביטוחי הנוסף שהמדינה מעניקה.


מסיכום נתוני 2009 של בססח עולה כי בששת החודשים הראשונים להפעלת התוכנית, בוצעו באמצעותה עסקאות ייצוא נוספות בהיקף של כחצי מיליארד שקל. בתחום הדשנים בוצעו עסקאות ייצוא בהיקף של כ-100 מיליון שקל, בתחום  התקשורת וההייטק - כ-95 מיליון שקל, בתחום הכימיקלים - כ-65 מיליון שקל, בתחום הטקסטיל - כ-40 מיליון שקל, ובתחום התרופות בוצעו עסקאות נוספות בסכום של כ-30 מיליון שקל.


את התרומה הגדולה ביותר בהגדלת הייצוא תרמה התוכנית לארה"ב: כ-80 מיליון שקל, לברזיל: כ-55 מיליון שקל, איטליה: כ-50 מיליון שקל, בריטניה: כ-35 מיליון שקל, קוסטה ריקה: כ-25 מיליון שקל, צרפת: כ-20 מיליון שקל וסין: כ-20 מיליון שקל.


לדברי דוד מילגרום, מנכ"ל בססח, תוכנית החשב הכללי במשרד האוצר בשיתוף בססח הוכיחה עצמה ככלי אפקטיבי ביותר לסייע להגדלת הייצוא הישראלי בתקופה מורכבת זאת. "למרות תחושת היציאה מהמשבר, עדיין לא רואים ירידה בסיכוני האשראי של היצואנים ובמספר פשיטות הרגל בעולם, ומסיבה זו לתוכנית חשיבות גדולה להגדלת הייצוא הישראלי גם בשנת 2010".