בססח: היקף החובות הבעייתיים ליצואנים ישראלים כ-600 מיליון דולר בשנת 2009

מדובר בזינוק של כ-30% בהיקף החובות לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מילגרום: בשנת 2009 היצואנים נשאו על גבם את מגבלות המימון החריפות של לקוחותיהם כתוצאה מהמשבר


00:00 ,23.12.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

מדובר בזינוק של כ-30% בהיקף החובות לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מילגרום: בשנת 2009 היצואנים נשאו על גבם את מגבלות המימון החריפות של לקוחותיהם כתוצאה מהמשבר
 
על פי נתוני בססח, החברה הישראלית לביטוח אשראי, היקף החובות הבעייתיים ליצואנים הישראלים מצד לקוחותיהם בעולם, זינק  בסוף שנת 2009 בכ-30% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד והוא עומד כיום על כ-600 מיליון דולר.
 
עיקר החובות הבעייתיים הינם מלקוחות בארה"ב, איטליה, תורכיה, יוון, רוסיה, בריטניה, ספרד, ומכסיקו. בבססח תולים את הגידול  בהיקף החובות הבעייתיים בזינוק החד של כ-33% בהיקף פשיטות הרגל שאירעו ברחבי העולם במהלך השנה האחרונה.
 
על פי נתוני בססח, היקף החובות שבפיגור מהותי (מעל 30 יום) ליצואנים ישראלים עומד נכון לסוף 2009 על כ-600 מיליון דולר, לעומת כ-460 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד וכ-320 מיליון ברבעון האחרון של 2007.
 
בבססח מגדירים חוב בעייתי כפיגור בתשלום הלקוח מחו"ל ליצואן מעבר ל-30 ימים, ביחס לתנאי האשראי המוסכמים עם הלקוח. יחד עם זאת, אומרים בבססח כי השיא השלילי כבר מאחורינו. בבססח מציינים עוד כי במחצית 2009 כבר עמד היקף החובות הבעייתיים ליצואנים הישראלים על רמת שיא של 800 מיליון דולר.
 
ענפי הייצוא המובילים בהיקף החובות הבעייתיים הינם תעשיית מוצרי הפלסטיק, מזון ומשקאות, הייטק, מתכת ואלומיניום, טקסטיל, תרופות, מוצרי השקיה ודשנים.
 
בבססח אומרים היום כי הזינוק היחסי בהיקף החובות הבעייתיים ליצואנים הישראלים, בולט עוד יותר לאור ירידה של כ-14% בהיקף היצוא הישראלי בשנת 2009, לעומת 2008.
 
בסך הכל צפוי הייצוא הישראלי (ללא יהלומים) להסתכם השנה בכ-36 מיליארד דולר, לעומת 42 מיליארד דולר אשתקד.
 
לדברי דוד מילגרום, מנכ"ל בססח, בשנה האחרונה נאלצו היצואנים הישראלים לשאת על גבם, במידה רבה, את מגבלות המימון החריפות של המערכת הבנקאית ושוקי ההון הכלל עולמיים.
 
לדבריו, בכדי להמשיך את קשרי המסחר עם הלקוחות בחו"ל נאלצו היצואנים הישראלים להמשיך להעניק ללקוחותיהם בחו"ל אשראי נדיב על אף שהמצב הכספי של חלק גדול מהלקוחות הורע. לדבריו כתוצאה מכך ספגו יצואנים רבים גידול בהיקף החובות הבעייתיים מצד לקוחותיהם בעולם.