בססח: הגידול החד ביותר בייצוא הישראלי לאירופה ולאסיה בשנת 2004 - לתורכיה

מילגרום: תורכיה נחלצה מהמשבר הפיננסי העמוק שהתרחש במדינה ב – 2001, אולם עדיין גלום בה פוטנציאל של חוסר יציבות כלכלית של חברות עסקיות והמערכת הבנקאית העלול לפגוע גם ביצואנים ישראלים


00:00 ,16.03.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מילגרום: תורכיה נחלצה מהמשבר הפיננסי העמוק שהתרחש במדינה ב – 2001, אולם עדיין גלום בה  פוטנציאל של חוסר יציבות כלכלית של חברות עסקיות והמערכת הבנקאית העלול לפגוע גם ביצואנים ישראלים
 
מבדיקה שנערכה בבססח, החברה הישראלית לביטוח אשראי מקבוצת הכשרת הישוב עולה, כי בשנת 2004 המדינה בה חל הגידול החד ביותר בייצוא הישראלי לאירופה ואסיה היא תורכיה.
 
מהבדיקה עולה כי הייצוא  הישראלי לתורכיה גדל בשנת 2004  ב-340 מיליון דולר המהווים גידול של 74% מרמה של 460  מיליון דולר בשנת 2003 לרמה של כ - 800 מיליון דולר בשנת 2004. בכך הופכת תורכיה למדינה השישית בהיקף היצוא  הישראלי, אחרי ארה"ב, גרמניה, בריטניה, הולנד ואיטליה.
 
הגידול ביצוא הישראלי לתורכיה בשנת 2004 (340 מיליוני דולר) עלה על הגידול ביצוא הישראלי לטיוואן (275 מיליון דולר), גרמניה (240 מיליון דולר), אנגליה (225 מיליון דולר), סין (175 מיליון דולר), ויפן, בלגיה, הודו והולנד (150 מיליון דולר כל אחת).
 
הענפים שבהם היה הגידול העיקרי בשנת 2004 הינם: ענף הכימיה, היי-טק, פלסטיק ומתכות.
 
מניתוח כלכלני בססח עולה כי הכלכלה התורכית הפגינה בשנת 2004 התקדמות מרשימה: התוצר עלה בשיעור של 9%, ההשקעות הפרטיות עלו במעל 50%, והאינפלציה ירדה ל-10.5%.
 
בשנת 2005, צפויה ירידה מתונה בשיעור הצמיחה לכ-6%, והאינפלציה צפויה להיות חד ספרתית.
 
יחד עם זאת, בבססח סבורים כי ככל שהכלכלה התורכית הפגינה התקדמות מרשימה מהמשבר הפיננסי שהתרחש במדינה ב - 2001, עדיין גלום בה פוטנציאל של חוסר יציבות כלכלית, שעלול לפגוע, בין השאר, גם ביצואנים הישראלים. לדברי דוד מילגרום, מנכ"ל בססח, בשנת 2004 התרחב מאוד הגירעון השוטף במאזן התשלומים בתורכיה והוא הגיע ל-5% מהתוצר. המערכת הבנקאית עדיין רחוקה מהיציבות המקובלת במדינות המערב,  החברות בתורכיה מתקשות להשיג מימון מהמערכת הבנקאית המקומית והן נשענות יותר ויותר על מימון חיצוני במטבע זר. לפי נתוני ה-IMF, היקף החובות במטבע זר של חברות תורכיות שאינן מגובות בהכנסות במטבע זר נאמד בכ-36 מיליארדי דולר. בכך נוצרת  לחברות בתורכיה חשיפה לשינויי שער חליפין. לדברי מילגרום, שינוי שכזה יכול לנבוע בין השאר מהעמקת הגירעון השוטף במאזן התשלומים ויכולה להיות לכך השפעה  על יצואנים ישראלים לתורכיה.
 
לדברי מילגרום, גורם נוסף מהווה סיכון ליצואנים הישראלים לתורכיה הוא התלות של המערכת הבנקאית בתורכיה  בשיעורי התשואה על אגרות חוב של ממשלת תורכיה, כאשר שינויים חדים בתחום זה עלולים לפגוע ביציבות המערכת הבנקאית. גם תהליכי ההפרטה של הבנקים שבבעלות הממשלה הנם מורכבים וקיימים קשיים לא מעטים בביצוע ההפרטה.
 
בססח, החברה הישראלית לביטוח אשראי, מקבוצת הכשרת היישוב, מבטחת אשראי בהיקף של מעל 6 מיליארד דולר בשנה, כאשר מתוכם מעל 5 מיליארד דולר בעסקאות סחר חוץ וכמיליארד דולר בשוק המקומי.