בנק ישראל: בשנים 2002 ו- 2003 גדל יצוא הסחורות של ישראל לכלל העולם בקצב איטי מהצפוי

בשנים 2002 ו- 2003 גדל יצוא הסחורות של ישראל לכלל העולם בקצב איטי יחסית לזה הצפוי על בסיס מגמת התפתחות היבוא של ארה"ב והאיחוד האירופי. הקצב האיטי של הגידול ביצוא בא לידי ביטוי הן בענפי האלקטרוניקה, ענפים שהובילו את צמיחת היצוא בשנים האחרונות, והן בשאר הענ


00:00 ,14.01.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בנק ישראל: בשנים 2002 ו- 2003 גדל יצוא הסחורות של ישראל לכלל העולם בקצב איטי יחסית לזה הצפוי על בסיס מגמת התפתחות היבוא של ארה"ב והאיחוד האירופי. הקצב האיטי של הגידול ביצוא בא לידי ביטוי הן בענפי האלקטרוניקה, ענפים שהובילו את צמיחת היצוא בשנים האחרונות, והן בשאר הענפים

התבוננות בנפרד ביצוא לגוש מדינות האיחוד האירופי ולארה"ב מצביעה על האטה ביצוא לגוש מדינות האיחוד האירופי שהחלה כבר במחצית השניה של 2001. היצוא לארה"ב שמר על המגמה הצפויה על בסיס התפתחות היבוא הכולל לארה"ב למעט בשנת 2003. בולטת במיוחד הירידה ביצוא של ענפי האלקטרוניקה לאיחוד האירופי בשיעור של 33 אחוזים מאז הרביע הראשון של 2002 למרות צמיחה ביבוא של ענפים אלה של מדינות האיחוד (ממדינות מחוץ לאיחוד) בשיעור של 28 אחוזים באותה התקופה.

עוד נמסר כי ייתכן שההאטה ביצוא קשורה להתמחות של היצוא הישראלי בתתי ענפים ספציפיים להם הביקוש לא התאושש מאז המשבר של שנת 2000. לא ניתן לשלול גם את האפשרות שהמצב הביטחוני מקשה על סגירת עסקאות עם גורמי חוץ, הן מפני חשש שהפירמות הישראליות לא יעמדו בהתחייבויות, והן מפני קשיים פוליטיים הפוגעים ביצוא הישראלי.

כידוע, הסחר העולמי כמדד לביקוש העולמי מהווה גורם חשוב בהשפעה על היצוא הישראלי. בפרט, בחינת הקשר בין היצוא הישראלי של הענפים המתקדמים לביקושים של ענפים אלו בחו"ל מצביעה על קשר הדוק בין השניים. על רקע המשבר העולמי בענפים המתקדמים, ומשקלם הגדול של ענפים אלה ביצוא הישראלי - קרוב ל-50% בשנת 2000 – נבדק ונמצא קשר הדוק כבר בדו"חות בנק ישראל לשנים 2001 ו- 2002 בין יצוא ענפי האלקטרוניקה ליבוא הענפים המקבילים של ארה"ב.

בבדיקה שנערכה לאחרונה במחלקת המחקר הורחבה ההשוואה כך שנבחנה התפתחות סך כל ענפי היצוא של ישראל לכלל העולם מול מדד משוקלל של היבוא לארה"ב ולמדינות האיחוד האירופי. שיקלול היבוא נעשה על פי ענפים בהתאם למשקלם של הענפים השונים ביצוא הישראלי. כמו כן נבחנה בנפרד התפתחות היצוא הישראלי לגוש מדינות האיחוד האירופי אל מול היבוא של מדינות אלו והתפתחות היצוא לארה"ב אל מול היבוא של ארה"ב. אופן שקלול המדד ליבוא של ארה"ב והאיחוד האירופי מחזק את השפעתם של שינויים ביבוא בענפים בהם ישראל מתמחה (כגון ענפי האלקטרוניקה) ומנטרל את השפעתם של שינויים ביבוא בענפים בהם אין לישראל יצוא (כגון כלי רכב, נפט וכד'). נציין שיבוא הסחורות של ארה"ב והאיחוד האירופי היוו יחדיו כ-40 אחוזים מהסחר העולמי בשנת 2002, וכי השווקים של ארה"ב והאיחוד האירופי מהווים 60 אחוזים משוקי היצוא של ישראל.

בחינת התפתחות היצוא של ישראל אל מול התפתחות היבוא של ארה"ב והאיחוד האירופי מעלה כי בין השנים 1995 עד 2001 קצב גידול היצוא של ישראל היה נמוך רק במעט מקצב גידול היבוא (המשוקלל) של ארה"ב ומדינות האיחוד, כשקיים קשר הדוק ברמת השינויים הרבעוניים בין הסדרות. הדימיון הרב בהתפתחות הסחר בכלל הענפים נובע בעיקר מההתפתחות בענפי האלקטרוניקה, כשקצב העלייה המהיר של יצוא ענפי האלקטרוניקה, שמשקלו בשנת 2000 הגיע ליותר מ-35 אחוזים מיצוא הסחורות, הוא ששמר על קצב צמיחה דומה בין סך היצוא של ישראל ליבוא המשוקלל של ארה"ב והאיחוד האירופי. נציין, כי בטווח הארוך יותר קצב עליית היבוא המשוקלל של ארה"ב ואירופה גבוה מקצב עליית היצוא הישראלי: בין השנים 1992 ו- 2002 עלה יצוא הסחורות ללא יהלומים לכלל מדינות העולם בקצב שנתי של 7.6 אחוזים בהשוואה לקצב עלייה של 9.8 אחוזים של היבוא המשוקלל של ארה"ב והאיחוד האירופי (*).

בשנים 2002 ו- 2003 גדל יצוא הסחורות של ישראל לכלל העולם בקצב איטי יחסית לזה הצפוי על בסיס מגמת התפתחות היבוא של ארה"ב והאיחוד האירופי ובהשוואה להתפתחות הסחר של ישראל, ארה"ב והאיחוד האירופי מראשית שנות התשעים. התפתחות זו באה לידי ביטוי הן בענפי האלקטרוניקה, ענפים שהובילו את צמיחת היצוא בשנים האחרונות, והן בשאר הענפים. ייתכן שההאטה ביצוא קשורה להתמחות של היצוא הישראלי בתתי ענפים ספציפיים להם הביקוש לא התאושש מאז המשבר של שנת 2000. ואולם, לא ניתן לשלול גם את האפשרות שהמצב הביטחוני מקשה על סגירת עסקאות עם גורמי חוץ, הן מפני חשש שהפירמות הישראליות לא יעמדו בהתחייבויות, והן מפני קשיים פוליטיים הפוגעים ביצוא הישראלי.


(*) חלק מהגידול ביצוא נובע מכניסה לשווקים חדשים והרחבת היצוא למדינות פחות מפותחות. בעשור האחרון צמח היצוא לארה"ב ולאיחוד האירופי בקצב של 6.2% - קצב מעט איטי יותר מקצב צמיחת סך היצוא הישראלי.