בני גאון: על ישראל וירדן להתמקד בייצוא משותף לשווקים שלישיים

במפגש העסקים השנתי, שארגנו לשכת המסחר ישראל-ירדן וקרן אדנאואר הגרמנית, השתתפו מאות אנשי עסקים משתי המדינות;שר התחבורה הירדני: אנחנו מחפשים אתגרים חדשים לשיתוף פעולה כלכלי ישראלי-ירדני


00:00 ,13.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

במפגש העסקים השנתי, שארגנו לשכת המסחר ישראל-ירדן וקרן אדנאואר הגרמנית, השתתפו מאות אנשי עסקים משתי המדינות;שר התחבורה הירדני: אנחנו מחפשים אתגרים חדשים לשיתוף פעולה כלכלי ישראלי-ירדני
 
"על ישראל וירדן לעבוד ביחד על-מנת להגדיל את הייצוא המשותף לשווקים שלישיים. זו צריכה להיות המטרה המשותפת של שתי המדינות ויש לפעול להשגתה, בין היתר, ע"י הגעה להסכם סחר משולש ישראל-ירדן-האיחוד האירופי". כך אמר בני גאון, נשיא לשכת המסחר ישראל-ירדן במפגש העסקים הישראלי-ירדני השנתי, שהתקיים אתמול (א') במעבר הגבול נהר הירדן ביוזמת לשכת המסחר והתעשייה ישראל-ירדן וקרן קונרד אדנאואר הגרמנית. לדברי גאון, חרף כל הקשיים הנובעים מהמצב המדיני המורכב, הרי היחסים המסחריים בין שתי המדינות מתפתחים היטב והגיעו לרמת שיתוף פעולה גבוהה. גולת הכותרת היא אזורי ה -QIZ (הסכם ישראלי-ירדני-אמריקני בדבר ייצוא משולב לארה"ב), המייצאים את עיקר הסחורה לארה"ב.השנה יעמוד היקף הייצוא מאזור זה על מיליארד דולר.
 
המפגש השנה עמד בסימן עשור להסכם השלום ישראל-ירדן וההסכמים הכלכליים והמסחריים שנחתמו בין שתי המדינות. אורחי הכבוד במפגש היה שר התחבורה הירדני – סעוד נאסראת ושר התחבורה הישראלי - מאיר שטרית. שני השרים סיכמו במפגש על הידוק שיתוף הפעולה ביניהם ועל קיום ביקור עבודה של השר הירדני בישראל בזמן הקרוב.
 
השר שטרית אמר במפגש, כי חשיבותו של נמל חיפה לייצוא הירדני תגבר בעתיד הקרוב גם בגלל הצפיפות בנמל עקבה, שנהפך לנמל הומה במיוחד עם סיום המלחמה בעיראק. לדבריו, על הממלכה ההאשמית וישראל להגביר את שיתוף הפעולה הכלכלי מוטה הייצוא ביניהם ולגוונו. הענפים הרלוונטיים להרחבת שיתוף הפעולה הכללי הם חקלאות, תיירות, תשתיות וטכנולוגיות המידע. השר הירדני אמר, כי ארצו חותרת להידוק שיתוף הפעולה הכלכלי בין שתי המדינות. "אנחנו כל הזמן מחפשים אתגרים חדשים לשיתוף פעולה כלכלי ישראלי-ירדני", אמר השר.
 
גבי בר, מנהל מחלקת מזה"ת במשרד התמ"ת, אמר במפגש, כי הסכם ה –QIZ שצפוי להיחתם בקרוב עם מצרים יוצר הזדמנות לשיתוף פעולה כלכלי משולש ישראלי-ירדני מצרי, שיאפשר חדירה לשווקים באירופה. בועז הירש, מנהל מחלקת הסכמיים בילטראליים במשרד התמ"ת, ציין במפגש, כי בקרוב יסתיים המו"מ לשידרוג הסכם הסחר ההדדי בין ישראל לירדן, כאשר המטרה היא להרחיב עד כמה שאפשר את אפשרויות הסחר ליצואנים משתי המדינות.