במסגרת דיוני התקציב: איגוד לשכות המסחר מציע תכנית התייעלות ברשויות המקומיות

הפחתת הארנונה ב- 2% מדי שנה לתקופה של 5 שנים ; ביטול מעמד סגני ראשי עיריות בכל הרשויות המקומיות, למעט 3 הערים הגדולות ; לין : "לא תהיה התייעלות ברשויות המקומיות ללא מהלך כפייתי מקיף"


00:00 ,23.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
הפחתת הארנונה ב- 2% מדי שנה לתקופה של 5 שנים ; ביטול מעמד סגני ראשי עיריות בכל הרשויות המקומיות, למעט 3 הערים הגדולות ; לין : "לא תהיה התייעלות ברשויות המקומיות ללא מהלך כפייתי מקיף"

מהלך כפייתי של הפחתת ארנונה בשיעור של 2 אחוזים מידי שנה לתקופה של חמש שנים וכן ביטול משרות סגני ראשי ערים בכל הרשויות למעט 3 הערים הגדולות – הצעה ברוח זו הביא אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, לעיון שרי האוצר והפנים, כחלק מתכנית התייעלות של הרשויות המקומיות שצריכה להיכלל במסגרת חוק ההסדרים במשק המדינה והצעת תקציב המדינה.

האיגוד מציע לבנות תוכנית התייעלות של הרשויות המקומיות אשר בעיקרה תהיה מבוססת על מהלכים אלו וכמו כן המשך המהלך בו ראשי הרשויות יוסמכו להפחית ארנונות לעסקים והרחבת הפטור בארנונות על נכסים ריקים.

במקביל דורש האיגוד כי יופעלו מקדמי התייעלות בשיעור של כ–3 אחוזים (כפי שהדבר מקובל בחברת החשמל).

ראשי האיגוד מציינים כי המגזר העסקי והפרטי נהפכו בשנים האחרונות ל"פרה חולבת" כמקור בלתי נדלה של הכנסות אשר לא נועד לאמיתו של דבר לשיפור רמת השירות, אלא רק לכיסוי חוסר היעילות והבזבוז המבני ברשויות המקומיות. ללא מהלך כפייתי לא תהיה כל התייעלות נוספת.

עוד צויין כי הפחתה כוללת ומוחלטת ברמת ההוצאה של הרשויות המקומיות, היא אחד מהצעדים החשובים בהבראת המשק. על אף הלחצים הפוליטיים והאינטרסים האישיים הברורים, אסור בשום אופן להיכנע ללחצי הרשויות המקומיות למתן תוספת תקציבית.

נטל המסים הכבד שמשלם המגזר הפרטי לרשויות המקומיות, מהווה משקל כבד בקביעת העלות למגזר העסקי וכך גם בנוגע לרמת ההכנסה הפנויה של הציבור. במקום שהכסף המצוי בידי הציבור ימשיך לממן את חוסר היעילות והבזבוז, עדיף שהוא יוצא לצמיחה אישית וישמש כמנוף לצמיחת המשק.

באיגוד לשכות המסחר מדגישים כי במנגנון הגבייה הלקוי של הרשויות המקומיות מנציח מצב מעוות בו ציבור המקפיד לשלם מסים נושא בנטל תשלומי ארנונה גבוהים, בעוד שהרשויות אינן עושות די כדי לגבות את חובות הארנונה ממי שאינו משלם. נכון לשנת 2002, סה"כ הפיגור המצטבר בגביית ארנונה מגיע ל- 8.5 מיליארד שקלים שהם משקפים שיעורי גביה ממוצעים של כ- 56 אחוזים בלבד.